مدیرعامل شرکت ناواکو خبر داد:

راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی خودروهای سنگین

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو از اتصال 150 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به سامانه متمرکز معاینه فنی طراحی شده توسط این شرکت خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حمید بنائیان در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین، از سال 1390 به صورت مکانیزه عملیات معاینه فنی خودروهای سنگین را در مراکز معاینه فنی راه‌اندازی کرد، افزود: این عملیات به صورت «غیر برخط» انجام و نتایج آزمون های انجام شده در مراکز از طریق وب‌سرویس به مرکز داده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارسال می‌شد.
وی با بیان اینکه در سال 1396 با هدف ایجاد یکپارچگی، ارتقاء نظارت، صحت، امنیت، کیفیت، افزایش سطح خدمات و بهینه ‌سازی برنامه‌ریزی عملیاتی تولید سامانه یکپارچه و متمرکز مبتنی بر وب در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 150 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سراسر کشور با فراهم آوردن تجهیزات تخصصی آزمون‌های فنی و آلایندگی خودرو اقدام به ارایه خدمات به دارندگان خودروهای سنگین می‌کنند.
بنائیان ادامه داد: فاز مطالعاتی پروژه طراحی سامانه یکپارچه و متمرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین مبتنی بر وب از شهریور 1396 با نظارت دفاتر ایمنی و ترافیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری، در شرکت ناواکو آغاز شد و مسوولیت اجرای آن برعهده پروژه «ETC (پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها) » به عنوان مجری پروژه های حوزه حمل و نقل ناواکو قرار گرفت. همزمان زیرساخت نرم‌افزاری آن بر اساس تجربه‌های پیشین گروه و نیازمندی‌های جدید نیز ارتقاء یافت.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد پروژه در یک دوره 2 ساله به سرانجام برسد، افزود: مقرر شد در فاز اول تولید با تمرکز بر یکپارچگی و تحت وب بودن سامانه، فرآیندهای مورد استفاده در بخش‌های مختلف شامل مراکز معاینه فنی، شرکت‌های کنترل کننده سلامت تجهیزات، دفاتر مختلف سازمان، ادارات کل استانی، سایر سامانه‌های سازمان راهداری و دارندگان خودروها را پوشش دهد و در فاز دوم پشتیبانی و توسعه موارد نظارتی انجام شود.
به گفته وی، فرآیندهای اصلی سامانه در بخش‌های مختلف متفاوت بوده و در بخش مراکزی معاینه فنی به این ترتیب است که این مراکز نسبت به پذیرش بر اساس پردازش تصویر پلاک خودرو اقدام کرده و سپس با ایجاد ارتباط میان سامانه متمرکز و تجهیزات اخذ آزمون، نتایج پردازش مرکزی برداشت و در نهایت گواهی معاینه فنی و یا رد خودرو صادر می‌شود. درخواست چاپ و فعال‌سازی برچسب نیز در این مراکز به شکل الکترونیکی صادر می‌شود.
وی افزود: بخش نظارت ناظران سازمان راهداری در مراکز استان‌ها و ستاد مرکزی برای نظارت بر عملیات مراکز و ایجاد آزمون‌های مختلف برای گروه‌های متنوع خودرویی و تغییر پارامترها بر اساس شرایط خاص بر عهده ستاد سازمان راهداری است. افزون بر این شرکت‌های تامین کننده تجهیزات نسبت به ثبت گواهی کالیبراسیون تجهیزات برای شرکت‌های مسوول تضمین سلامت تجهیزات در بستر الکترونیکی تدارک دیده شده اقدام می‌کنند.
بنائیان با بیان اینکه چاپخانه نیز به منظور دریافت سفارش چاپ برچسب و ارسال آن به این سامانه متصل است، افزود: دارندگان خودرو نیز در بستر این سامانه می‌توانند نسبت به استعلام وضعیت معاینه فنی خودروی سنگین یا نیمه سنگین خود اقدام کنند.
به گفته وی، سامانه طراحی شده برای یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، به سایر سامانه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز متصل است، به این ترتیب که بابت صدور یا تمدید اعتبار کارت هوشمند خودرو بر اساس استعلام اعتبار معاینه فنی به سامانه کارت هوشمند و بابت ارسال نتایج نهایی تست‌ها به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران برای خودروهای سبک (سیمفا) متصل شده است.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با اشاره به اینکه در بهمن ماه 1396 با آماده شدن نسخه اولیه همزمان با توسعه فرآیندها، تست سامانه در مراکز نمونه انجام و نیازمندی‌های عملیاتی مراکز نیز اخذ شد، ادامه داد: به این ترتیب مقرر شد سامانه در اردیبهشت 1397 رسما عملیاتی شود.
بنائیان یادآور شد: برای راه‌اندازی اولیه سامانه با توجه به تنوع تجهیزات مورد استفاده در مراکز و لزوم ایجاد پروتکل‌هایی برای ایجاد ارتباط میان سامانه متمرکز و تجهیزات، مراکز معاینه فنی به دو گروه تقسیم شد و 110 مرکز در اردیبهشت و در ادامه 40 مرکز تا پایان تیرماه به سامانه متمرکز طراحی شده متصل شدند و سامانه قبلی نیز غیرفعال شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000