راهکار کاهش قیمت مسکن تشریح شد

هدایت تسهیلات برای حمایت از انبوه سازان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۱/۰۲
افزایش میزان تسهیلات مسکن به تنهایی راه حل اساسی برای تأمین خانه برای اقشار مختلف جامعه نیست، بلکه لازم است با هدایت تسهیلات در جهت حمایت از انبوه سازان و افزایش تولید مسکن اقدام شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، سیدحسین افضلی، با اشاره به اظهار نظرهایی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن، گفت: در شرایط کنونی با افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خانواده ها به ویژه زوج های جوان توان خرید مسکن را ندارند و این مسئله مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است میزان عرضه در بازار مسکن افزایش یابد تا امکان کاهش قیمت فراهم شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش میزان تسهیلات مسکن قطعا در افزایش خانه دار شدن عده ای از افراد اثرگذار است، اما مشکل اصلی این است که آیا خانواده ها و زوج های جوان توان مالی برای بازپرداخت تسهیلات را دارند.
وی گفت: به طور حتم با افزایش تسهیلات مسکن میزان اقساط آن نیز بالا خواهد رفت و با توجه به میزان حقوق مردم، بخشی از آنها توان پرداخت اقساط را نخواهند داشت. به نظر من افزایش تسهیلات مسکن راه کار کافی برای حل مشکلات مسکن در کشور نیست، در شرایط کنونی باید سیاست های افزایش عرضه و همگام با آن حمایت از توسعه گران و انبوه سازان در دستور کار دولت قرار گیرد تا افزایش تولید بتواند تقاضا را پاسخ دهد. در این شرایط قطعا شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.
افضلی گفت: تجارب دیگر کشورها نشان می دهد که ارایه تسهیلات به خریداران آنقدر بازده نداشته و اثرگذار نیست، از این رو به نظر من تسهیلات به صورت کلان در اختیار شرکت های دارای اهلیت و معتمد ساخت و ساز قرار بگیرد، تا آن ها متناسب با نیاز جامعه اقدام به مسکن سازی کنند.
وی تصریح کرد: به طور حتم با واگذاری این امور به سازندگان معتمد، بهترین ساخت با کیفیت بالا اما قیمت معقول و در کمترین زمان به مردم واگذار می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: از طرف دیگر این مسئله برای حاکمیت یک نکته مثبت است، زیرا آن زمان دولت می تواند ضوابط فنی و شهرسازی را به آسانی اعمال کند، زیرا در آن موقع دولت با یک گروه محدودی روبه رو است که به خوبی می تواند امور مرتبط را مدیریت کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه با هوشمند شدن رصد معاملات مسکن در ضمن ایجاد شفافیت در نقل و انتقالات اعتمادسازی میان مردم نیز بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته با اجرای سامانه نظارت بر معاملات مسکن بسیاری از مسیرهای کلاهبرداری در حوزه نقل و انتقالات را مسدود کرده اند.
افضلی با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه ایجاد سامانه نظارت بر نقل و انتقال مسکن استفاده کنیم، گفت: بومی سازی سامانه نظارت بر معاملات مسکن در داخل کشور می تواند اقدامی در راستای کاهش مالباختگی مردم در حوزه املاک باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000