وزیر اقتصاد در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد؛

عزم جدی برای واگذاری ۱۰۰درصدی اموال مازاد بانک ها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اموال تملیکی­ بانک ها از 70 هزار میلیارد الی 100 هزار میلیارد تومان برآورد می شود البته این ارقام مربوط به آبان ماه امسال می شود که با بروز رسانی آن حدود 100 هزار میلیارد تومان محتمل تر است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند با اعلام این خبر اظهار داشت: البته برای فروش و واگذاری این اموال از پتانسیل بازار بورس اوراق بهادار و بورس کالا، به صورت فروش بلوکی اقدام می کنیم.‌
وی افزود: در راستای شفاف سازی اموال مازاد بانک های کشور ، بانک ها برخی اموالشان را به ناچار تملیک کرده اند اما دلیلی ندارد که به ناچار آنها را نگه دارند زیرا اصل بر بهبود شرایط و واگذاری اموال است به این دلیل در فاز‌ اول اقدام مان برای واگذاری اموال بانک ها با رؤسای بانک های دولتی کشور جلسه ای گذاشته ‌و از آنها زمان گرفتیم.
وی افزود: گرچه نیمه نخست امسال اوضاع اقتصادی کشور متلاطم بود اما دولت با تدابیر و درایت های بجای خود موفق به رفع مداخله های ‌مزاحم گونه شد و توانست شاخص های اقتصادی را کنترل کند و نرخ تورم ماهانه از 8/6 درصد به8/1 درصد رسید. شهریور و مهر امسال هم این نرخ حدود 7 درصد بود اما حالا به 2 درصد رسیده است.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: برخی رشد اقتصادی را نگران کننده عنوان می کردند اما با توجه به آمارهایی که از آغاز امسال در دست است وضعیت اقتصادی کشور دیگر نگران کننده نیست در ضمن آمار بیکاری هم طبق مستندات مرکز آمار در 9 ماهه نخست امسال کاهش داشته است.
دژپسند افزود: باید با هدایت نقدینگی، تورم را مدیریت کنیم در مورد تراز‌تجاری هم اگر صادرات غیر نفتی ما بیشتر شود می توان امیدوار‌ بود که شرایط بهتری را پیش روی اقتصاد کشور شاهد باشیم افزایش نرخ ارز برای واردات آسیب رسان و برای صادرات بسیار مفید است.
وزیر اقتصاد گفت: چشم انداز را ما، باید بسازیم، باید از حداکثر فرصتها استفاده و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم‌ با این روند می توان چشم انداز خوبی را متصور شد.
وزیر اقتصاد در خصوص تعداد استاندارد شعب بانک ها در سراسر کشور گفت: با تدوین سیستم جدید بانکداری در پی آن هستیم که میزان مراجعه به بانک ها کاهش یابد پس تعداد شعب هم باید کاهش پیدا کند و این کاهش به سود نظام بانکی هست زیرا هزینه ها کاهش می یابد و فعالان اقتصادی در فضای الکترونیکی فعالیت می کنند.
دژپسند افزود: در حال حاضر استاندارد تعداد شعب بانکها در کشور حدود 12 هزار شعبه است که در عمل با حدود 23 هزار شعبه مواجه هستیم گاهی افزایش شعب توجیه اقتصادی دارد، گفتنی است برخی از بانک ها برای کاهش شعب همکاری نمی کنند. در این باره هم بررسی هایی داریم و هر بانکی که فعالیت و همکاری بیشتری در‌ راستای کاهش شعبه داشته باشد امتیاز بیشتری دریافت می کند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات ابزار سرکوب فعالیت‌ های اقتصادی نیست، تاکید کرد: مالیات یک ابزار سالم سازی دولت است اما این ابزار می تواند وسیله ای برای‌ تعدیل فاصله طبقاتی هم باشد.
وی با تاکید بر اینکه، فرار مالیاتی انکار ناپذیر است خاطرنشان کرد: رقم فرار مالیاتی در کشور حدود 25 هزار میلیارد تومان برآورد شده است البته برای به حداقل رساندن‌ فرار مالیاتی راه های گوناگونی را پیش گرفته ایم که استقرار کامل نظام جامع مالیاتی از آن دسته است.
دژپسند با بیان اینکه مذاکره با اتحادیه های صنفی از دیگر راه های پیش روی ما برای کاهش فرار مالیاتی است، تصریح کرد: فعالان اقتصادی که بخشی از‌ سودشان را سرمایه گذاری‌ کنند معاف از مالیات خواهند بود و این به معنی دریافت مالیات بصورت هدف دار است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص بازار سرمایه‌ کشور گفت: درباره نوسانات بعد از مهر ماه شاخص بورس هم باید گفت ‌این رفتار در همه دنیا طبیعی است در این میان استفاده از صندوق های تثبیت ‌می تواند کمک بسیاری به سهامداران فراهم آورد.
وی در خصوص وضعیت صندوق تثبیت‌ گفت: قرار است مبلغ قابل توجهی در دو قسمت‌ به صندوق تثبیت تزریق شود و صندوق توسعه ملی در این باره کمک شایانی داشته است.
دژپسند تصریح کرد: بورس یکی از پایگاه های تامین مالی کشور محسوب می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000