هیبنا بررسی کرد

باور غلط در خصوص ذخایر آبی

بارش های قابل توجه سال جاری باعث شده که برخی تصور کنند، ایران از شرایط بحران آبی عبور کرده و نیاز به تغییر مصرف نیست، اما بررسی ها گویای موضوع دیگری است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارها نشان می دهد که میزان بارش در سال جاری نسبت به متوسط سال های گذشته افزایش یافته است، اما این موضوع به این معنی نیست که منابع و ذخایر آبی کشور در شرایط مناسبی قرار دارند و دیگر نیاز به تغییرمصرف و صرفه جویی آب نیست. برخی تصور می کنند چون بارش‌ها خوب بوده است، پس نیاز نیست که صرفه‌جویی را زیاد جدی گیرند در حالی که از نگاه کارشناسان کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر، از شرایط نرمال تجاوز کرده است و این بارش ها نیز در کوتاه مدت نمی تواند تغییر قابل توجهی به وجود آورد.
ایران در یک دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی شدیدی روبرو بوده و جبران این موضوع به ویژه در منابع زیر زمینی نیازمند بارش های بلندمدت است. بنابراین به گفته کارشناسان یک دوره کوتاه یک ساله نمی تواند خشکسالی طولانی را برطرف کند و برای این که میزان منابع آبی به حد تعادل برسد، اولا باید در سال های اخیر این میزان بارش تداوم یابد و از سوی دیگر الگوی مصرف آب نیز تغییر کند.
طبق آمارهایی که مسوولان کشور اعلام کردند، مصرف آب در ایران حدود 30 تا 40 درصد فراتر از میانگین جهانی است. همچنین بر اساس آمارهای بانک جهانی سرانه مصرف آب خانگی برای کشوری نظیر ایران باید در حدود 70 لیتر در شبانه روز باشد. این در حالی است که بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته این رقم در کشور ما حدود 157 لیتر در شبانه روز گزارش شده است، به بیان دیگر، این رقم حتی از دو برابر میزان عنوان شده بانک جهانی نیز بیشتر است.
در این راستا، کارشناسان با تاکید بر این‌که میزان سرانه مصرف آب در ایران، باید به حد استاندارد جهانی نزدیک شود، اعتقاد دارند که برای رسیدن به این مهم، باید تدابیر متعددی در نظر گرفته شود که یکی از آن‌ها، موضوع قیمت است و تا زمانی که موضوع قیمت آب در کشور حل نشود، اصلاح الگوی مصرف با مشکل روبرو می شود. بنابراین باید به سمت نگاه مشارکتی در میزان مصرف آب پیش برویم تا جایی‌که میزان مصرف آب در ایران به ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز کاهش یابد. در این راستا وزارت نیرو طرح تشویقی و تنبیهی را برای مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف درنظر گرفته است؛ به‌گونه‌ای که قرار شده بسته‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف آب و برق درنظر گرفته شود و پس از تصویب دولت، برای مشترکان صرفه‌جو و کم‌مصرف معادل مبلغ صرفه‌جویی شده آب و برق، مبلغی به آن‌ها پرداخت شود. علاوه بر این قرار شده تا پس از تایید هیات دولت برای مشترکان پرمصرف آب و برق، جریمه درنظر گرفته شود که شاید از این طریق بتوان میزان مصرف را کنترل کرد. در کنار این موضوع باید آموزش های لازم به خانوارها برای کنترل مصرف آب عنوان شود. باید بر این موضوع تاکید کرد که کشورهای پر آب و پیشرفته به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کرده‌اند، ایران نیز باید و ناگزیر است که به این سمت هم از طریق ابزارآلات کاهنده مصرف، فرهنگ و تعرفه و قوانین و مقررات حرکت کند.
کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن در تلاش است با اطلاع رسانی گامی در جهت آگاهی بخشی اصلاح الگوی مصرف آب در کشور بردارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000