طاهرخانی در همایش سرمایه‌گذاری شهر جدید هشتگرد اعلام کرد:

ضرورت بازنگری در نقش و کارکرد دولت‌ها در حوزه توسعه شهری

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شک سیستم تصمیم گیری و مواجهه با سرمایه‌گذار باید در دولت تغییر کند و تمامی موانع سر راه آن‌ها برداشته و هیچ گونه توقفی در این حوزه ایجاد نشود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در همایش سرمایه‌گذاری در شهر جدید هشتگرد با تاکید بر ضرورت بازنگری در نقش و کارکرد دولت‌ها در حوزه توسعه شهری و زیرساخت‌ها بیان کرد: امروزه شاهد تغییر کارکرد دولت‌ها به خصوص در حوزه‌های زیرساختی و توسعه‌ای به ویژه توسعه شهری هستیم. تا پیش از سال ۲۰۰۰ دولت‌ها اغلب مشغول به تعریف پروژه‌های عمرانی و احداث آن‌ها بودند که امروز این روند به دلایل مختلفی قابلیت تداوم را ندارد.

طاهرخانی کاهش بودجه‌های سنواتی در حوزه احداث پروژه‌های عمرانی را یکی از دلایل در این رویکرد دانست و گفت: هزینه‌های عمومی دولت و نگهداری زیرساخت‌ها رو به افزایش است و با توجه به حجم اندک اعتبارات عمرانی ادامه رویکرد‌های قبلی ممکن نیست.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر جهان نیازمند ۴۱ هزار تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت است که قطعا اعتبارات دولتی در هیچ کجای دنیا توانایی تامین آن را ندارند و بهترین راهکار برای تامین این هزینه بخش خصوصی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: ما باید بتوانیم از منابع بخش خصوصی برای رفع نیازها و در جهت منافع بخش عمومی استفاده کنیم. در این زمینه مدل‌های مختلفی تحت عنوان شرکت عمومی-خصوصی تعریف شده که قابل توجه و بررسی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در سطح کشور وجود دارد گفت: این در حالی است که سرمایه‌های زیادی برای تکمیل این پروژه در کشور وجود دارد ولی در عین حال جامعه از انتفاع آن‌ها محروم است. مسئله‌ای که اعتبارات دولتی و عمرانی به هیچ وجه پاسخگوی آن‌ها نبوده و باید ابتکار عملی به طور جدی در این حوزه پیش گرفته شود.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: شهرهای جدید متولی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی (مسکن مهر) در کشور هستند که تاکنون بخش عمده‌ای از آن‌ها افتتاح و بخش دیگری در شرف بهره‌برداری است. نظام تامین مالی این پروژه صرفا در ساخت بلوک و واحدهای مسکونی متکی بوده و حوزه‌ خدمات وروبناها در آن بلاتکلیف است. مسئله‌ای که می‌تواند برای شهرهای جدید به عنوان یک فرصت و همچنین یک تهدید محسوب شود.

طاهرخانی در این باره افزود: این مسئله برای ما فرصت است چون ساکنان و یا به عبارتی مشتری‌های خدمات روبنایی در این مناطق زیاد هستند و سرمایه‌گذاران نیز همواره برای پیشبرد اقدامات خود به دنبال مشتری هستند که می‌توانند فرصت خوبی برای آن‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به شمار رود. از سوی دیگر این مسئله تهدید است چرا که اگر ما برای تامین تمامی این اقدامات محدود به اعتبارات دولتی باشیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم به طور کامل از عهده آن برآییم، پس ناگزیریم بخش خصوصی را وارد میدان کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی مدل احداث مراکز محله در سطح شهرهای جدید را یکی از مدل‌های خوب و دارای اولویت در سیاست فعلی شرکت عمران شهرهای جدید خواند و گفت: در مراکز محله پکیج کاملی از مدرسه، مسجد، فضای سبز، فضای بازی و گاه درمانگاه و همچنین یک مجموعه تجاری وجود دارد که انتفاع آن برای شرکت عمران ایجاد همزمان خدمات و برای سرمایه‌گذار استفاده از واحدهای تجاری است.

وی با اشاره به اینکه این شهرها دارای اراضی مختلفی در مقیاس‌های متنوع هستند که علاوه بر نیازهای محلی و منطقه‌ای می‌توانند نیازهای ملی را در برخی حوزه‌ها پوشش دهند گفت: ما در این حوزه ناچاریم مدل‌های اجرای پروژه و توسعه زیرساخت را متحول کنیم چرا که نه تنها منابع کافی نداریم بلکه تعریف مناسبی نیز از حجم پروژه‌های قابل توجیه در این حوزه در اختیار داریم که باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

طاهرخانی ضمانت اتخاذ تصمیمات صحیح و همچنین سرعت بالا و تحویل به موقع پروژه‌ها را از مزایای شراکت با بخش خصوصی در این حوزه دانست و گفت: بدون شک سیستم تصمیم‌گیری و مواجهه با سرمایه‌گذار باید در دولت تغییر کند به گونه‌ای که تمامی موانع از سر راه آن‌ها برداشته و هیچ گونه توقفی در این حوزه ایجاد نشود و بدین ترتیب مشوق لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های گوناگون فراهم شود.

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود هشتگرد را جزو یکی از شهرهای پیشرو در مجموعه شهرهای جدید قلمداد کرد و گفت: متاسفانه مشکل دسترسی هشتگرد به تهران و کرج باعث شد تا این شهر در مقاطعی دچار افول شود اما خوشبختانه امروز که این مشکل به طور جدی در دست پیگیری و رفع است، شاهد اقبال خوبی از سوی مردم هستیم.

وی در خصوص پروژه قطار شهری گلشهر-هشتگرد بیان کرد: این پروژه نیز هم‌اکنون پیشرفت مناسبی دارد و تلاش می‌شود تا هرچه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد اما نکته قابل توجه این است که قطعا با اتکای صرف به منابع دولتی این امکان فراهم نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در این راستا آزادراه چرم‌شهر-آبیک دارای پیشرفت مناسبی بوده و در مرحله خوبی قرار دارد. خوشبختانه این آزادراه مسیر خوبی را بین استان‌های شمال‌غرب و غربی به زون جنوبی این منطقه ایجاد می‌کند که در کاهش ترافیک موجود نقشه چشمگیری خواهد داشت.

طاهرخانی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بنابر سیاست‌ جدید وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تا سال ۱۴۰۰ بر عهده شهرهای جدید است. برنامه‌ای که مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی و انبوه سازی تهیه و تدوین شده و خوشبختانه تاکنون با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران در سطح شهرهای جدید روبرو شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000