مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن به هیبنا اعلام کرد:

پوشش قدرتمند تسهیلات صندوق یکم در شهرهای کم جمعیت

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از افزایش استقبال خانه‌اولی‌ها از تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در شهرهای کوچک خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد حسن مرادی،مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن با اعلام این مطلب به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد:هم‌اکنون سهم متقاضیان شهرهای کوچک از سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم و دریافت تسهیلات از این محل در مقایسه با دوره‌های قبلی و مقاطع زمانی پیشین افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در مقاطع زمانی گذشته، سهم این گروه از متقاضیان از سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نسبت به مقطع زمانی حاضر کمتر بود، خاطرنشان کرد: این افزایش سهم در مقطع زمانی فعلی به دلیل پوشش مناسب تسهیلات خرید مسکن برای خانه‌اولی‌ها از محل سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای تامین هزینه خرید مسکن در شهرهای کوچک است.
به گفته وی تسهیلات خرید مسکن خانه‌اولی‌ها از محل این صندوق در شهرهای کوچک بیشترین نسبت از هزینه خرید مسکن در این شهرها را پوشش می‌دهد و به همین دلیل استقبال از این تسهیلات در این گروه از شهرها افزایش یافته است.
مرادی با بیان اینکه تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم شاید در برخی از کلانشهرها به دلیل جهش قیمت مسکن در سال 97 پوشش‌دهی کمتری از هزینه خرید مسکن را داشته باشد اما در شهرهای کوچک همچنان پوشش قدرتمندی از هزینه خرید واحدهای مسکونی را در اختیار دارد،خاطرنشان کرد: این تسهیلات همچنان در شهرهای کوچک کارآمد است.
مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن ادامه داد:این کارآمدی در آمارهای مربوط به افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم و همچنین آمار مربوط به میزان پرداخت این تسهیلات به خانه‌اولی‌ها و سایر گروه‌های متقاضی واجد شرایط(متقاضیان خرید مسکن در بافت‌های فرسوده) در شهرهای کوچک،تایید می‌شود.
وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد در مقطع زمانی فعلی میزان سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات یکم از سوی متقاضیان واجد شرایط در شهرهای کوچک افزایش یافته و به واسطه این امر سهم خانه‌اولی‌ها در این شهرها از این تسهیلات در مقایسه با دوره‌های قبلی رشد داشته است،تصریح کرد:به طور مثال اگر خانه‌اولی‌های شهرهای گذشته در دوره‌های قبلی سهم 20 درصدی از سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات از صندوق یکم را به خود اختصاص می‌دادند در شرایط فعلی این سهم به حدود 30 تا 35 درصد افزایش یافته است؛این در حالی است که به دلیل جهش قیمت مسکن در سال 97 در شهر تهران،سهم پایتخت از این سپرده‌گذاری در صندوق یکم و دریافت تسهیلات از آن روند کاهشی داشته است.
مرادی افزود:این تغییر رویکرد و تغییر سهم، از یک زاویه، تغییری مطلوب به نظر می‌رسد؛چرا که در راستای تحقق هدف مهاجرت معکوس و استفاده از ظرفیت‌های خالی مانده در سایر شهرها به نفع تراکم‌زدایی از شهرهای بزرگ و کلانشهرها است.
وی ادامه داد:با این حال آمارها واطلاعات نشان می‌دهد همچنان ورودی‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم معادل سه برابر مدل خودکفایی این صندوق است؛به گفته وی هم‌اکنون روزانه به طور متوسط حدود 500 تا 600 فقره حساب در صندوق پس‌انداز یکم افتتاح می‌شود و به همین تعداد متقاضی اقدام به سپرده‌گذاری در صندوق برای دریافت این تسهیلات پس از اتمام طول دوره سپرده‌گذاری می‌کنند.
بنا بر اعلام مرادی هم‌اکنون تعداد حساب‌های زنده در صندوق پس‌انداز مسکن یکم رقمی بالغ بر 360 هزار فقره حساب سپرده است.این موضوع نشان می‌دهد هنوز هم صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تسهیلات آن به عنوان ارزان‌ترین و پرقدرت‌ترین تسهیلات خرید مسکن در بین متقاضیان خانه‌اولی مورد استقبال است و این صندوق از نظر آن‌ها ابزار مناسبی برای تامین مالی خرید مسکن محسوب می‌شود.
وی جهش قیمت مسکن در سال 97 را منجر به کاهش سطح پوشش‌دهی تسهیلات یکم و سایر تسهیلات مسکن در شهر تهران عنوان کرد و گفت:با این حال این تسهیلات هنوز هم برای آن دسته از متقاضیانی که به دلیل کسری نقدینگی قادر به خرید مسکن نیستند می‌تواند کارآمد باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000