درباره تصمیمات ارزی نباید به همتی اجحاف شود

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۱۲/۱۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درباره تصمیمات ارزی نباید به عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اجحاف شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، هشتاد و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شب گذشته (دوشنبه) با پیگیری اجرای مصوبه نشست قبلی شورا با موضوع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه ثبت سفارش مبنی بر ارایه گزارش وزارت صمت از عملکرد سیستم اعتبارسنجی و رتبه بندی بازرگانان و همچنین بررسی مراتب اعتراض فعالان بخش خصوصی حوزه مسکن و ساختمان به ریاست فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد برگزار شد.

در این نشست علاوه بر وزیر اقتصاد، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور، محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و حسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد حضور داشتند.

فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت در ابتدای این نشست از واردات مواد اولیه، رفع تعهدات ارزی و ... از جمله مشکلات ثبت سفارش نام برد و اعلام کرد در بخش ماشین آلات ثبت سفارش هایی که تا تاریخ ١٦ مرداد انجام شده و برای آنها گشایش ارز انجام شده، با تصویب دولت می‌توانند ماشین آلات خود را تا ٢٩ اسفند وارد کنند.

جهش صادراتی با راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی در این نشست از جلسه مشترک با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی خبر داد و افزود: در این جلسه که حسین میرشجاعیان و غلامحسین شافعی نیز حضور داشتند درباره دغدغه بازگشت ارز حاصل از صادرات بحث کردیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی براساس وظایف و ماموریت های خود نظراتش را بیان کرد، ادامه داد: مسیر حرکت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات با گذشته متفاوت شده است. وی اظهار داشت: با اصلاحاتی که درباره تسویه اسکناس ارز در حوزه صرافی ها انجام شد، سقف بازگشت ارز از ٤ میلیون دلار بالاتر رفته و درباره حواله هم همین طور است.

پورابراهیمی گفت: از ابتدای سال آینده بازار متشکل ارز تشکیل خواهد شد و آیین نامه های آن تصویب شده است. فعالیت این بازار باعث جهش صادراتی خواهد شد. نماینده کرمان در مجلس تاکید کرد که معیار در مورد نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات باید مواد اولیه مصرفی کالای صادراتی باشد، تصریح کرد: اگر مواد اولیه کالای صادراتی با نرخ ارز ترجیحی وارد شده، حتما تسویه آن نیز باید با نرخ ارز ترجیحی باشد و اگر مواد اولیه آن ارز ترجیحی نداشته، تسویه آن نیز می‌تواند با نرخ ارز سنا باشد.

وی توضیح داد نباید اجازه دهیم نبات صادراتی که با شکر وارداتی ارز ترجیحی تولید شده، با نرخ ١٣ هزار تومانی تسویه شود. وزیر اقتصاد نیز در ادامه این موضوع گفت: دولت تا جای ممکن از صادرات حمایت خواهد کرد اما اجازه دهید از بازگشت ٤٠ میلیارد دلار صادراتی نهایت استفاده را ببریم.

تنها ٨ میلیارد دلار در ١١ ماه ابتدایی سال به کشور بازگشته است

وی اعلام کرد که از صادرات ٤٠ میلیارد دلاری کشور در ١١ ماه ابتدایی سال تنها ٨ میلیارد دلار به کشور بازگشته که ٦.٥ میلیارد دلار آن را نیز پتروشیمی ها و فولادی ها بازگردانده اند. دژپسند با بیان اینکه درباره تصمیمات ارزی نباید به عبدالناصر همتی اجحاف شود، گفت: تصمیمات مرتبط با ارز توسط کمیته ای متشکل از وزرای نفت، صمت، اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی گرفته می شود و دستورالعمل ها تنها توسط بانک مرکزی ابلاغ می شود. وی همچنین اعلام کرد که صادرکنندگان ما به ازای ارزی که وارد کشور کنند از مشوق های صادراتی برخوردار خواهند شد.

حسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز در این نشست درباره کاهش رتبه کشور در بهبود محیط کسب و کار اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که بر روی رتبه کشور تاثیر گذاشت، مجوز مرحله آتش نشانی برای آسانسور بود. وی افزود: برای رفع این موضوع جلساتی را با شهردار تهران برگزار کردیم هرچند از آنجایی که این موضوع آیین نامه است و بخشنامه نیست، می توانستیم به طور مستقیم ورود پیدا کنیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000