وزیر امور اقتصادی و دارایی:

تحقق شعار رونق تولید نیازمند انسجام همه ارکان جامعه و بکارگیری روش های نوآورانه است

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۱/۱۹
موضوع رونق تولید، در شرایط اقتصادی حاضر یک نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در گردهمایی سراسری معاونین و روسای سازمان های وابسته و مدیران کل ستادی و استانی وزارت اقتصاد طی سخنانی، اظهار داشت: وزارت اقتصاد باید برای ایفای نقشی ویژه، اساسی و موثر در رونق تولید از تمامی ظرفیت های خود در نظام بانکی، صنعت بیمه، خزانه داری، مناطق آزاد و بورس، حداکثر بهره برداری را انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت نامگذاری سال جدید به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: تحقق این شعار در شرایط فعلی نیاز به عزم، اراده، هم افزایی، همفکری و هماهنگی همه ارکان نظام دارد.
دژپسند در ادامه با اشاره به ویژگی ها و اقتضائات سال 1398، یکی از وجوه سال پیش رو را، تداوم وجود برخی تنگناها در ورود درآمدهای کشور از خارج در قالب صادرات نفت و یا محصولات غیر نفتی خواند و گفت: همه تلاش دشمن این است که نتوانیم کالاها و محصولاتمان به ویژه نفت را صادر کنیم که خوشبختانه به این هدف به ویژه در بخش صادرات غیر نفتی نرسید.
وزیر اقتصاد یکی دیگر از اقتضائات سال جدید را محدودیت در ورود منابع، در قالب مبالغ حاصل از صادرات، فاینانس و یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی خواند و گفت: وقتی بخشی از درآمد های دولت، به این ترتیب مورد تهدید قرار می گیرد، باید به دنبال افزایش درآمد از محل دیگر منابع مانند اوراق خزانه و افزایش درآمدهای مالیاتی رفت البته مشروط به اینکه به تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی با عملکرد شفاف فشار وارد نشده و این مهم با گسترش پایه مالیاتی، جلوگیری از اجتناب و یا فرار مالیاتی تحقق یابد.
وی با یادآوری اینکه تمام تلاش ما این است که مراقبت کنیم بخش تولید به مشکل بر نخورد و قطعا به همین سبب جلو وارد آوردن فشار مضاعف مالیاتی به این بخش را خواهیم گرفت، تاکید کرد: به سازمان مالیاتی ماموریت داده ام با سرعت بخشی به فرآیند تکمیل بانک اطلاعاتی خود و اتصال شبکه ای به سایر دستگاه ها تور مالیاتی را گسترده کرده و با شناسایی شخصیت های حقیقی و حقوقی دارای فرار و یا اجتناب مالیاتی امکان افزایش درآمدهای پایدار را برای دولت فراهم سازد.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: من معتقدم اگر چرخ تولید بچرخد قطعا چرخ اقتصاد نیز خواهد چرخید. مطمئن باشید رونق تولید می تواند موجب افزایش سودآوری تولید کنندگان و حتی افزایش سرمایه گذاری های جدید و ایجاد اشتغال شود که این نیز خود می تواند زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار مضاعف به بنگاه های اقتصادی را موجب شود.
دژپسند با تاکید بر اینکه از محل جهش ارزی، عوایدی نصیب دولت نخواهد شد، افزود: می توان با اخذ مالیات بر درآمدهای اتفاقی که برای برخی از بنگاه ها از اینگونه محل ها اتفاق می افتد، به دولت و کشور کمک کرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال جدید فشارهای بیرونی مانند تحریم‌های ظالمانه، یک طرفه و نابخردانه همچنان وجود دارد و برخی از سکانداران آمریکا ادعای تداوم و تشدید آن را دارند، گفت: ما باید با دور اندیشی، تدبیر و سخت کوشی از این موانع سخت به گونه ای عبور کنیم که کمترین تاثیر منفی را در زندگی هموطنان داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: عملکرد دولت در سال گذشته به صورتی بود که مانع از تحقق برخی پیش بینی ها مبنی بر تورم 55 درصدی شد.
وزیر اقتصاد گفت: باید به دنبال این باشیم که با افزایش بهره وری منابع داخلی کاهش درآمدهایمان از منابع بیرونی را جبران کنیم و در این زمینه، به ویژه بانک ها دارای جایگاه ویژه ای بوده و باید با یک حرکت جهشی، در تامین منابع مالی بخش تولید و رونق آن ایفای نقش کنند.
دژپسند افزود: به اعتقاد من بانک ها، به منظور رونق تولید، باید بگونه ای در تامین مالی عمل کنند که پروژه های واحدهای تولیدی ناتمام بالای 75 درصد، به ویژه واحدهایی که کالای واسطه ای تولید می کنند، تا پایان سال 98 تکمیل شده و به بهره برداری برسند.
وی یکی از راه های حصول به چنین هدفی را واگذاری اموال مازاد بانک ها و پیگیری جدی مطالبات معوق آنها عنوان کرد.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بواسطه جهش قابل توجه شاخص های آن به رغم وجود تحریم ها و افزایش نرخ ارز های خارجی، اظهار داشت: در عین حال به اعتقاد من، این کافی نیست و نهاد بازار سرمایه، باید نقش خود را در تامین مالی بنگاه های تولیدی بیش از پیش ایفا کند.
وی یکی از عوامل تحقق شعار رونق تولید در سال 1398 را جهش و عملکرد موفق بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار باید با طراحی یک برنامه جامع و عملیاتی نقش پررنگ تری در تامین مالی بنگاه ها و واحدهای تولیدی ایفا کرده و سهم خود در تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به بیش از ۴۰ درصد برساند.
دکتر دژپسند در ادامه، با اشاره به حوادث تلخ و خسارات ناشی از جاری شدن سیل در روزهای نخست فروردین ماه جاری و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان از این حادثه، عملکرد بیمه های کشور را در جبران خسارت بیمه شدگان، درخشان توصیف کرد و گفت: امیدواریم طرح صندوق بیمه حوادث به سرانجام رسیده و به کل جامعه تعمیم پیدا کند تا از این پس نگران تامین خسارت آسیب دیدگان سیل، زلزله و ... نباشیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه لایحه مربوط به صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به منظور رفع برخی ابهامات، در دستور کار دولت است، ابراز امیدواری کرد، در نیمه اول سالجاری شاهد به نتیجه رسیدن آن باشیم.
دژپسند اقتصاد کشور را در معرض انواع رخدادهای احتمالی طبیعی و نیز عوامل برون داد همچون تحریم ها خواند و گفت: طرح های جدید بیمه ای، باید طوری طراحی شوند که یک فعال اقتصادی، نگران در خطر قرار گرفتن سرمایه خود در صورت وقوع بلایای طبیعی و یا سیاسی همچون تحریم ها نباشد و پوشش بیمه از سطح "افراد" و "خانوار" به "اقتصاد" کشیده شده و به کل اقتصاد گسترش پیدا کند.
دژپسند در ادامه سخنان خود یکی دیگر از سرمایه های با ارزشی که وزارت اقتصاد متولی آن است را، امکان استفاده اهرمی از دارایی های دولت عنوان و تاکید کرد: با اعمال برنامه های منسجم باید بتوانیم از 10 الی 15 درصد از دارایی های دولت در مسیر رشد، با قابلیت اهرمی بهره مند شویم.
وی در خصوص نحوه فعال کردن دارایی های دولت تصریح کرد: علاوه بر روش های موجود باید از تجربه سایر کشورها نیز استفاده کنیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به نقش موثر مدیران استانی در بکارگیری دارایی های دولت، تاکید کرد: یکی از شاخص های ارزیابی مدیران در سالجاری باید میزان موفقیت مدیران استانی در شناسایی و مولدسازی دارایی های دولت باشد.
دژپسند همچنین با انتقاد از بیمه نبودن بخش بزرگی از دارایی های دولت در حوادث سیل اخیر اظهار داشت: من اخیرا پیشنهاد داده ام که تمامی دستگاههای دولتی ساختمان و تاسیسات خود را در برابر حوادث طبیعی بیمه کنند و امیدوارم در سال پیش رو این پیشنهاد به واقعیت بپیوندد .
وزیر اقتصاد در خصوص سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: سرمایه گذاری خارجی یک ضرورت بزرگ است و حتی سرمایه های کوچک چند میلیون دلاری نیز به دلیل انتقال دانش و فناوری می تواند منشاء تحولات بزرگی در کشور باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000