مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن خبر داد:

هدفگذاری ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به تصویب 5 هزار و 585 واحد در کمیته سرمایه گذاری شرکت، گفت: 1500 واحد از این پروژه در بافت فرسوده پیش بینی شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، روزبه ظهیری در مراسم افتتاح صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شمالغرب گفت: گروه سرمایه گذاری مسکن ذیل بانک مسکن تنها مجموعه ای است که سابقه تاسیس صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان را دارد و توانسته این رسالت را با موفقیت به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه بعد از افتتاح و بهره برداری صندوق زمین و ساختمان نارون در اراک، صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شمالغرب دومین صندوق مورد بهره برداری توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن است، گفت: سومین صندوق سرمایه گذاری که تحت عنوان نگین شهر ری در مرحله ساخت قرار دارد، امیدواریم طبق برنامه زمان بندی به بهره برداری برسد.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن افزود: مزیت صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان به لحاظ معافیت های مالیاتی و شفافیت هایی که از نظر ابزارهای کنترلی ایجاد می کنند بر کسی پوشیده نیست. اگر در پروژه صندوق سرمایه گذاری شمالغرب که تحت عنوان پروژه نرگس رشدیه تبریز ساخته شده است، شاهد این هستیم که از نظر زمانی توانستیم در مقطع مورد نظر پروژه را با مدیریت هزینه به اتمام برسانیم، قطعا به دلیل مکانیزم‌های کنترلی صندوق‌های سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از مزیت‌های نظارتی صندوق‌های سرمایه گذاری زمین و ساختمان به بهترین نحو استفاده کنیم محدودیت هایی وجود دارد. متاسفانه به استناد بند ماده 14 قانون برنامه ششم توسعه تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای تأمین سرمایه بدون أخذ مجوز از بانک مرکزی ممنوع شده است که با محدودیت جدید مواجه هستیم به طوریکه پروژه ارغوان می توانست بعد از پروژه نرگس رشدیه الگوی مناسبی در قالب تاسیس صندوق سرمایه گذاری باشد اما به دلیل محدودیت ها موفق به اجرای پروژه ارغوان در قالب صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نشدیم. امیدواریم با رایزنی‌های سازمان بورس و مراجع بالاتر این محدودیت برطرف شود.
ظهیری گفت: اما نکته دیگری که وجود دارد و اگر نتوانیم در خصوص آن برنامه ریزی عملیاتی کنیم حتما صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان دچار شکست خواهند شد و توسعه اتفاق نخواهد افتاد، بحث عدم پیش بینی افزایش هزینه ساخت در ضوابط ساخت است. در شرایطی که با یک حرکت تورمی به لحاظ افزایش قیمت نهاده ها مواجه هستیم، عدم پیش بینی افزایش هزینه ساخت حتما یک عامل بازدارنده خواهد بود. برای این موضوع دو روش را پیشنهاد می کنیم؛ یک روش این است که بر اساس ضوابط بخشنامه پروژه‌هایی که با مساحت ثابت زیربنا احداث می شوند، امکان درنظر گرفتن شاخص تعدیل آحاد بها در نظر گرفته شود. روش دوم این است که تا حدی از تورم را در FS اولیه (مطالعات امکان سنجی پروژه)که سالانه برای ما متصور هست، پیش بینی کنیم و مازاد آن به مدیر ساخت منتقل نشود.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن همچنین با اشاره به تاسیس نسل نوی صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان برای فضاهای شهری توسعه نیافته، با بیان اینکه مکانیزم موجود صندوق ها برای توسعه پروژه ها در بافت های توسعه یافته تعریف شده در صورتی که برای سرمایه گذاری نیازمند هستیم سرمایه ها در پروژه های توسعه نیافته هدایت شوند،گفت: در فضاهای شهری توسعه یافته مکانیزم صندوق قطعا برای مجموعه هایی با ساختارمتفاوت از ما قابل اجرا نیست چراکه به قدری طی مراحل اداری پیچیده است که نمی توان انتظار داشت از این ابزار استفاده کرد.

ظهیری ادامه داد:ولی در فضاهایی که توسعه نیافته تر هستند به ویژه در محدوده هایی که ما با پروژه های تجاری روبرو هستیم و پروژه تجاری می تواند به واسطه ایجاد دگرگونی برای محدوه شهری هم به توسعه شهر کمک کند وهم ریسک را مدیریت کند.بنابراین ما پیشنهاد می کنیم صندوق هایی را تشکیل دهیم که همزمان که به عنوان صندوق های سرمایه گذاری ساختمان فعالیت می کنندو در انتها قابلیت به صندوق های املاک و مستغلات را داشته باشند.
ظهیری همچنین با اشاره به ششم اردیبهشت ماه و بیست و نهمین سالگرد تاسیس گروه سرمایه گذاری مسکن گفت: در طول یکسال گذشته در راستای توسعه فعالیت های شرکت، بر اساس سیاست های بانک مسکن استراتژِی اصلی ما در گروه سرمایه گذاری مسکن تولید مسکن برای اقشار میان درآمدی است.
وی تاکید کرد: در عرصه ساخت پروژه های مسکونی متناسب با نیاز اقشار متوسط سعی کردیم به رسالت اصلی خود پایبند باشیم و از ظرفیت های بانک مسکن به ویژه در حوزه پوشش تقاضا و کمک به عرضه بتوانیم بهترین بهره را ببریم.
ظهیری همچنین با اشاره به عملکرد عملیاتی گروه سرمایه گذاری مسکن گفت: کل پروژه هایی که در سال 97 در کمیته سرمایه گذاری بعد از بررسی‌های لازم از منظر اقتصادی، فنی و مطابقت آن با نیاز بازار به تصویب رسیده اند 5 هزار و 585 واحد با زیربنای 765 هزار متر مربع است که 1500 واحد در بافت فرسوده و 1700 واحد در شهرهای جدید در قالب برنامه 200 هرا واحدی دولت قرار دارند.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با بیان اینکه از 5585 واحد مصوب در کمیته سرمایه گذاری شرکت اجرای 4100 واحد منجر به عقد قرارداد شده است، گفت: 3476 واحد در مرحله طراحی قرار دارند و عملیات اجرایی 277 واحد نیز در شش ماهه دوم سال گذشته آغاز شده است که در کل سال 96 حدود عملیات 350 واحد آغاز شده است.
وی تاکید کرد: همینطور پروژه های دیگری در دستور کار داریم و پس از بررسی های فنی و اقتصادی به نحوی که ریسکی به شرکت وارد نشود، اجرا خواهند شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000