تشکیل کمیته مشترک ایران و ترکیه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۷
مازیار حسینی توسعه شهری، بافت فرسوده و بازآفرینی شهری را از موضوعات مورد بحث دو کشور ایران و ترکیه برشمرد و از تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری موضوعات خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص جمع‌بندی نشست‌ مشترکی که با هیات ترکیه‌ای به ریاست فاطما وارانک معاون وزیر محیط‌زیست و شهرسازی ترکیه طی روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، توضیح داد: ایران و ترکیه قرابت فرهنگی، اجتماعی و دینی دارند و همین قرابت‌ها سبب می‌شود تا تجربه دو کشور برای هم قابل استفاده و هم‌افزا باشد.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: توسعه شهری، بافت فرسوده و بازآفرینی شهری، حفاظت از بافت های تاریخی، صدور خدمات مهندسی و ضوابط و مقررات حاکم بر ساخت و ساز مسکن، ساختمان و شهرسازی از جمله موضوعات مورد بحث مسوولان دو کشور بود.

حسینی با اعلام اینکه مقرر شده تا موضوع‌های مورد توافق در قالب کمیته کار مشترک، دنبال شود از موافقت وزیر راه و شهرسازی با تشکیل کمیته مشترک خبر داد و افزود: این امیدواری وجود تا با تشکیل یک کمیته کار مشترک و تدوین زیرکمیته‌ها، نتایج خوبی در زمینه توسعه شهری، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، حفاظت از بافت های تاریخی، صدور خدمات مهندسی و ضوابط حاکم بر ساخت و ساز حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین‌حال خاطرنشان کرد: استفاده از تجربه کشوری دیگر در حوزه فنی و مهندسی، پیچیدگی‌ها و لایه‌های پنهانی دارد که برای موفقیت و قابل استفاده کردن آن تجربه‌ها، باید مباحث فرهنگی و اجتماعی حاکم بر موضوعات مدنظر قرار گیرد. در عین حال با قرابتی که دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی دارند می‌توان به همکاری گسترده در زمینه‌های عنوان شده، امیدوار بود.

حسینی روش کار دو کشور ایران و ترکیه را در بازسازی بافت‌های فرسوده شهری روشی مشابه خواند و گفت: بازسازی بافت‌های فرسوده بدین شیوه است که دولت مستقیم وارد کار نمی‌شود بلکه شهرداری‌ها، مردم و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر به اینکار مبادرت می ورزند و وزارتخانه و مشخصا شرکت بازآفرینی شهری به عنوان بازوی تخصصی بحث تسیهل گری و حمایتی را برعهده می‌گیرد.

وی افزود: این تجربه (بازسازی بافت‌های فرسوده) در ترکیه به صورت مشابه انجام شده است و تبادل‌نظر دو کشور در این موضوعات می‌تواند به تسهیل فرآیندها و استفاده از تجارب یکدیگر یاری‌رسان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روش کار در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را توضیح داد و گفت: کاری که باید انجام شود این است که اولا باید مدل نظری برای آن ایجاد شود و در گام بعدی نیز باید این آگاهی و درک ایجاد شود که بازآفرینی هرمحله با محله دیگر متفاوت است. با حضور میدانی و بررسی مسائل، می‌توان نسخه بازآفرینی محله‌های هدف را مدنظر قرار داد.

وی یادآور شد: اینکار توسط شهرداری‌ها و بازوی‌های آنها؛ سازمان‌های نوسازی، انجام می‌شود و شرکت بازآفرینی شهری به عنوان بازوی حاکمیتی در کنار آنها نقش تسهیلگری و حمایتی را برعهده دارد.

حسینی تصریح کرد: کمک‌هایی که دولت قرار است در این موضوع انجام دهد از طریق شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000