یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد

تنها نقطه اتکای بازار مسکن برای رونق غیرتورمی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۷
بازار مسکن در سال جاری با اتکاء به حرکت مشروط خانه اولی ها برای خرید می تواند وارد رونق غیرتورمی شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد امیر کرامت کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: خانه اولی ها از سال 94 تا کنون به پشتوانه صندوق پس انداز مسکن یکم در حال تجهیز مالی برای خرید مسکن هستند. این گروه پرجمعیت البته در ماه های اخیر از جهش قیمت مسکن در تهران و برخی شهرهای بزرگ آسیب دیدند اما هنوز مصمم به خرید هستند چرا که بخشی از آنها در ماه های آینده نوبت دریافت تسهیلات شان از صندوق یکم فرا می رسد. بنابراین اگر روند رشد قیمت مسکن آرام بگیرد مهمترین شرط ورود خانه اولی ها به بازار معاملات خرید تحقق پیدا خواهد کرد. در این صورت باید منتظر رونق غیرتورمی معاملات مسکن باشیم.

این کارشناسان بازار مسکن در عین حال مهم ترین علت رشد حجم معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته را حضور موثر تقاضای سرمایه ای در بازار عنوان کرد.
محمدامیر کرامت کارشناس بخش مسکن و ساختمان با بیان اینکه مسکن یک کالای دووجهی در سبد خانوارهای ایرانی است، گفت: بازار مسکن برخلاف بسیاری از بازارهای سرمایه‌ای، خاصیتی دوگانه دارد و همین موضوع مسیر حرکت این بازار را متفاوت می‌کند. به این معنا که مسکن از یک سو به دلیل آنکه سرپناه است یک کالای مصرفی به حساب می‌آید و از سوی دیگر کالایی بادوام است که استهلاک آن مدت‌ها طول می‌کشد. این خاصیت نیز جنبه سرمایه‌ای بازار مسکن را تقویت می‌کند.
وی ادامه داد: نکته مهم آن است که آنچه تحولات بازار مسکن را از تحولات سایر بخش‌های اقتصادی متفاوت می‌کند و موجب شکل گرفتن الگوی متفاوت تغییر قیمت می‌شود، تقاضای سرمایه‌ای مسکن است. چراکه عوامل تاثیر‌گـذار بـر قیمـت مسکن به دو دسته عوامل سمت عرضه و عوامل سمت تقاضا قابل تقسـیم اسـت. افزایش قیمت مسکن، قیمت زمین و مصالح ساختمانی و... از جمله عوامل موثر بر عرضه مسکن است. از سوی دیگر در سمت تقاضا عوامل به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تقاضای واقعی مسکن (تقاضای ناشی از نیاز خانوار) و تقاضای سرمایه‌ای (تقاضای مسکن برای حفظ ارزش دارایی). در میان عوامل تاثیرگذار در سمت تقاضا، تقاضای سرمایه ای نقش مهمی در تعیین روند بازار دارد.
به گفته وی بررسی ها نشان می دهد یکی از مهم‌ترین دلایل قرارگیری بازار مسکن در یک شیب صعودی حجم معاملات نقش موثر تقاضای سرمایه‌ای طی ماه اسفند سال گذشته در این بخش بوده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اسفند سال گذشته حجم معاملات خرید خانه در تهران 35 درصد نسبت به بهمن افزایش یافت که بالاترین رشد فروش در سال گذشته محسوب شد. اسفند پارسال فعالان بازار مسکن انتظار داشتند معاملات در ادامه مسیر نزولی خود باز هم کاهش پیدا کند اما رخداد دیگری رقم خورد.
کرامت کارشناس مسکن در توضیح این موضوع گفت: تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید آپارتمان در ماه اسفند به دلیل «خلأ منوی جذاب در بازار پول» که بتواند جایگزین اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد شود، افزایش چشمگیری پیدا کرد.
این کارشناس بازار مسکن روند بازار طی ماه های آتی از سال جاری با توجه به نحوه حضور متقاضیان در بازار در پایان سال گذشته را نیز متفاوت توصیف کرد و افزود: با وجود تحولات اساسی بازار مسکن در سال گذشته، این بخش در سال جاری نیز مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد. در این میان به نظر می‌رسد؛ نکته مهم آن است که برای سال جاری نیز نقش تقاضای سرمایه‌ای در تعیین مسیر بازار مسکن سال ۹۸ پررنگ‌تر از تقاضای مصرفی خواهد بود.
وی با بیان اینکه امکان حضور تقاضای مصرفی تنها با تکیه بر تسهیلات صندوق یکم در بازار مهیا خواهد بود، گفت: در غیر این صورت امکان حضور تقاضای مصرفی در بازار نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید بسیار کمتر خواهد بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000