وزیر راه و شهرسازی وضعیت مناطق سیلابی را در سه وضعیت تشریح کرد

مهلت زمانی بازسازی در استان های سیل زده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۸
وزیر راه و شهرسازی از تهیه برنامه زمانبندی برای تکمیل فرآیند بازسازی در استان های سیل زده خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه دولت با تامین امکانات مالی، اعتباری، فنی و مصالح ساختمانی، مرحله پس از امداد و نجات را در استان های سیل زده کشور آغاز کرده است گفت: ما در استان هایی که در اثر بارش های نوروزی دچار سیل و ویرانی و تخریب ساختمان ها و منازل شدند، با سه وضعیت به لحاظ نوع و میزان مشکلات بوجود آمده برای مردم مواجه هستیم. وضعیت اول شامل خانوارهایی است که خانه هایشان با «بهسازی سرپایی» قابل استفاده خواهد شد؛ وضعیت دوم به خانه هایی برمی گردد که نیازمند تعمیرات اساسی یا احداث هستند اما وضعیت سوم که متفاوت از بقیه است برای خانوارهایی رخ داده که محل سکونت شان بخاطر قرار گرفتن در حریم یا بستر رودخانه باید جابجا شود به نقطه ای دیگر از شهر یا روستا.

وزیر راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک در صدا و سیما آخرین آمار مربوط به میزان تخریب منازل و ساختمان ها در استان های سیل زده بدون احتساب اوضاع استان خوزستان را تا این لحظه تشریح کرد و افزود: 151 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری و همچنین مغازه یا واحد تجاری دچار آسیب جزئی یا کامل شدند که از این تعداد، 51 هزار واحد نیازمند تعمیر و مابقی نیازمند احداث مجدد هستند.
اسلامی درباره وضعیت سوم تصریح کرد: دولت خود را متعهد به تامین زمین مناسب برای انتقال محل سکونت خانوارهایی که خانه آنها در حریم رودخانه قرار گرفته بود، می داند. برای این منظور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت اصلی را برعهده دارد و دولت نیز با پرداخت تسهیلات بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه، منابع اعتباری لازم برای ساخت و سازهای مسکونی در این استان ها را برای خانوارها تامین می کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر خط قرمز دولت در کیفیت بازسازی مناطق سیل زده افزود: کیفیت اقدام مهم است. در کرمانشاه تمام روستاهای سرپل ذهاب اکنون بازسازی شده اند و زلزله زدگان به خانه های جدیدشان برگشته اند. خوشبختانه زلزله اخیر که در این منطقه اتفاق افتاد یک آزمون مهم برای بازسازی های دو سال اخیر بود و نشان داد خانه هایی که بعد از زلزله دو سال گذشته احداث شد مقاوم است و مقررات و ضوابط فنی در آنها رعایت شده است. البته سرپل ذهاب در جریان بازسازی پس از زلزله،‌ نو شد و ظرفیت مسکونی این شهر به دلیل افزایش تراکم ساختمانی از یک طبقه به دو تا سه طبقه افزایش قابل توجه پیدا کرد.
اسلامی میزان پیشرفت فیزیکی در بازسازی مناطق شهری کرمانشاه پس از زلزله دوسال گذشته را 85 درصد عنوان کرد.
وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک در پاسخ به پرسش مجری درباره نحوه تشخیص مقاومت ساختمان هایی که روزها در سیلاب قرار داشتند نیز اعلام کرد: هیات های کارشناسی متخصص ساختمان و ابنیه در استان های سیل زده از همان روزهای پس از وقوع سیل تا کنون مراحل چک و کنترل ساختمان ها را انجام داده اند و تشخیص این موضوع بر عهده آنها است. این هیات ها تعهد دارند و نمی توانند ارزیابی غیر واقعی انجام دهند. بنابراین اگر تشخیص دهند یک ساختمان ایستایی خود را از دست داده است حتما تاییدیه تخریب و احداث مجدد را برای آن ساختمان صادر می کنند و بعد از آن مالکان آن ساختمان در لیست دریافت اعتبار و سایر موارد برای بازسازی و احداث مجدد قرار خواهند گرفت.
محمد اسلامی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود، درباره تسهیلات در نظر گرفته برای بازسازی ها گفت: برای تعمیر واحدهای مسکونی و مغازه 15 میلیون تسهیلات و 5 میلیون تومان نیز مبلغ بلاعوض پرداخت می شود که در مجموع برای این موضوع به هر خانوار اعتبار 20 میلیون تومانی داده خواهد شد. همچنین برای هر خانوار 20 میلیون تومان تسهیلات معیشتی شامل 5 میلیون مبلغ بلاعوض و 15 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. در کنار این تسهیلات، خدمات شرکت های بیمه، کمک های بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان با عنایت ویژه مقام معظم رهبری در قالب تهیه اقلام رایگان زندگی نیز به خانوارهای سیل زده تعلق می گیرد.
همچنین برای احداث خانه ها نیز در بخش شهری 62 میلیون تومان تسهیلات شامل 50 میلیون تومان وام و 12 میلیون تومان اعتبار بلاعوض و در بخش روستایی نیز در مجموع 50 میلیون تومان تسهیلات شامل 40 میلیون وام و 10 میلیون تومان بلاعوض برای هر خانوار در نظر گرفته شده است. مجموع این تسهیلات به اعتباری بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
اسلامی از شناسایی 8 نقطه در پل دختر از سوی دولت برای جانمایی زمین جهت انتقال کامل محل سکونت سیل زده ها از حریم رودخانه ها به نقاط امن خبر داد و گفت: زمین این نقاط یا از طرف دولت تامین شده و یا خریداری شده است. در روستاها نیز محل سکونت خانوارها در بخشی از روستاها باید به تراز بالاتر از آب جابجا شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: هدف تعیین شده برای طول زمانی فرآیند بازسازی استان های سیل زده به این صورت است که بتوانیم با مشارکت و همراهی مردم، کار بازسازی ها را قبل از زمستان سال جاری به اتمام برسانیم تا حداکثر تا پایان امسال خانوارهای سیل زده به محل سکونت اصلی خود برگردند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000