دستور قاطع رییس‌جمهور برای واگذاری‌ها در بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۱۰
وزیر راه و شهرسازی از دستور قاطع رییس‌ جمهور در حوزه واگذاری‌های بافت فرسوده خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی اعلام کرد: با دستور قاطع رییس‌جمهور مبنی بر واگذاری زمین‌های بافت شهری به دنبال این هستیم که این زمین‌ها در دل پروژه بازآفرینی شهری قرار گیرد و برای ساخت واحد مسکونی برای خانه اولی‌ها اقدام شود و در کنار آن برای صاحبان و مالکان زمین نیز اقداماتی در نظر گرفته شوند. در طرح بازآفرینی شهری، زمین رایگان خواهد بود و ۹ درصد از سود تسهیلاتی که مفروض آن ۱۸ درصد بوده است را ما به‌ صورت یارانه پرداخت می‌کنیم و متقاضی نیز ۹ درصد دیگر را پرداخت می‌کند. همچنین تسهیلاتی را که بانک مسکن یا بانک عامل در اختیار سازنده قرار می‌دهد را قابل‌ انتقال به خریدار قرار می‌دهیم. این عوامل می‌تواند به متعادل کردن قیمت تمام‌شده مسکن کمک کند.

اسلامی اظهار کرد: درصدد هستیم امتیازی را برای سازندگان ایجاد کنیم و برای آنان مزیت‌ها و جاذبه‌هایی ایجاد کنیم که بتوانند مسکن را باقیمت تمام‌شده و متناسب به خریداران و به‌ ویژه خانه اولی‌ها عرضه کنند و از سایر مواردی که برای آنان فراهم کرده‌ایم سود بیشتری کسب کنند.
وی یکی از وظایف دولت را توانمندساختن جوانان برای صاحب‌خانه شدن دانست و گفت: وظیفه ما فراهم آوردن شرایط مناسب برای خانه‌دار شدن این قشر است. در حال حاضر نیز به دنبال صاحب‌خانه شدن خانه اولی‌ها هستیم.
محمد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ به تشریح جزییات این طرح پرداخت و گفت: از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد مربوط به بازآفرینی شهری است و ۳۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای کوچک و متوسط و شهرهای جدید ساخته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه اقتصاد کشور متأسفانه متأثر از عملیات روانی است و بخشی از التهاب بازار مسکن نیز متاثر از این جو است، گفت: عملیات روانی در اقتصاد کشورمان به‌ صورت فوق‌العاده مخرب عمل کرده است و جریاناتی نیز بی‌جهت از این عملیات تبعیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه جریان تولید مسکن باید شکل و شتاب گرفته و پایدار شود تا اطمینان حاصل شود که عرضه و تقاضای مسکن به‌ ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درآمد به سمت تعادل حرکت می‌کند، همچنین در خصوص تسهیلات ساخت مسکن نیز گفت: مبلغ تسهیلاتی که به سازندگان تعلق می‌گیرد و قابل‌ انتقال به خریدار است را با تصویب شورای پول و اعتبار از ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر فرد افزایش داده‌ایم که این عدد برای زوجین تهرانی به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد و این افزایش در سایر شهرها نیز به همان نسبت صورت گرفته است.
وی گفت: موضوعی که امروز در دستور کار قرار داده‌ایم، اعتمادآفرینی بین سازندگان، انبوه‌سازان، بخش خصوصی و دولت است و به دنبال ایجاد جذابیت‌هایی برای فعالیت بخش‌های مختلف در این حوزه در محدوده شهرها و بافتهای فرسوده‌ایم. به‌ طوری‌که از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته‌شده، ۱۰۰ هزار واحد مربوط به بازآفرینی شهری، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک و متوسط و ۲۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای جدید ساخته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را به‌ نوعی طرح تشرف به فعال‌سازی بخش مسکن عنوان و اظهار کرد: فعالیت‌های عمرانی که در دست داریم باید با شتاب بیشتری دنبال کنیم بنابراین پروژه‌های عمرانی در دست اقدام همچون، بازسازی واحدهای خسارت‌ دیده از سیل، تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر و ساخت و تولید ۴۰۰ واحد مسکونی جدید نهضت پرتلاشی برای ما فراهم می‌کند که ساخت‌ و ساز بتواند سهم خود در رونق اقتصادی کشور ایفا کند.
اسلامی اظهار کرد: تعادل بخشی به عرضه و تقاضای مسکن وظیفه وزارت راه و شهرسازی است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000