پاسخ یک کارشناس اقتصاد مسکن به هیبنا

چه متغیرهایی قیمت مسکن در سال ۹۸ را تعیین می کند؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۱۷
یک کارشناس بخش مسکن پارامترهای تاثیرگذار بر بازار مسکن در سال 98 را تشریح و در عین حال احتمال ثبات قیمت در سال جاری را مناسب توصیف کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مسعود سعادتمند کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه سه عامل مهم مسیر بازار مسکن طی یکسال گذشته را هدایت کرد، گفت: انتظار عمومی ایجاد شده برای افزایش قیمت مسکن به دلیل تغییرات شدید نرخ ارز، افزایش بهای تمام شده مسکن به دلیل افزایش نرخ تورم عمومی و نبود عرضه کافی در بازار سه عامل مهم بر روند تحولات بازار مسکن در سال 97 بود.

وی ادامه داد: در صورتی که نرخ ارز همچون سال گذشته به دلیل اعمال سیاست های جدید تغییرات شدیدی را تجربه نکند به نظر می رسد دو عامل دیگر یعنی افزایش بهای تمام شده و همچنین نبود عرضه کافی همچون سال گذشته بر روند بازار مسکن در سال 98 تاثیرگذار باشند.
این کارشناس بخش مسکن در توضیح چگونگی اثرگذاری این دو پارامتر بر جریان بازار مسکن طی یکسال جاری تصریح کرد: از آنجا که سیاست های کنترلی دولت باعث شده تاثیرات تورمی جهش ارزی سال گذشته، هنوز در بسیاری از بخش های اقتصاد تاثیرات خود را به طور کامل نشان ندهد ، با تک نرخی شدن دلار، بهای برخی کالاها و خدمات در کوتاه مدت تغییر خواهد کرد که اثر این تغییر بر بازار مسکن و ساختمان مشهود خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش دستمزدها در سال جاری عنوان کرد: افزایش دستمزدها برای سال 98 از جمله عواملی است که می تواند بر افزایش نرخ تورم عمومی کشور اثرگذار باشد و می تواند در افزایش بهای تمام شده مسکن نیز ردی از خود بر جای گذارد به ویژه آنکه افزایش هزینه های قانونی همچون هزینه صدور پروانه ساخت و ساز در سال جاری بر افزایش هزینه تمام شده مسکن اثرگذار است.
وی به عامل احتمالی دیگر که بر وضعیت بازار مسکن در سال جاری تاثیرگذار است اشاره کرد و افزود: آمارهای رسمی منتشر شده در خصوص عرضه مسکن نشان می دهد روند عرضه در بازار رشد چندانی نداشته و به نظر می رسد روند عرضه در بازار تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته نداشته باشد.
وی با تاکید بر آنکه با وجود ناکافی بودن عرضه در بازار مسکن همچنان تقاضای بالقوه در بازار وجود دارد، گفت: از این رو به نظر می رسد بازار مسکن در سال جاری به فرض ثابت بودن برخی شرایط اقتصادی، به دوره ثبات البته با اندکی افزایش قیمت به صورت ماهانه همراه باشد.
سعادتمند همچنین فرضیه کاهش قیمت مسکن در سال جاری را غیرمحتمل دانست و گفت: هر چند ممکن است برخی از قیمت های غیرواقعی ارایه شده از سوی عرضه در بازار کاهش یابد اما کاهش قیمت معاملاتی با توجه به بهای تمام شده فعلی واحدهای مسکونی بعید است. علاوه بر این مقاومت ذهنی سمت عرضه به دلیل یکسان نبودن میزان افزایش قیمت مسکن در مقایسه با افزایش قیمت ارز مانع از کاهش قیمت ها به صورت محسوس خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: سیاست گذار بخش مسکن برای ساماندهی این بخش در سال جاری باید مطابق با نیازها و شرایط واقعی بازار مسکن حرکت کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000