ابلاغ اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی برای پروژه‌های بازآفرینی شهر قم

سهم اعتباری پروژه های بازآفرینی شهر قم در امسال ۴۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۲۰ درصد از این اعتبار تخصیص یافته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فهیمه فتاحی زاده رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم اظهار داشت: ۳۹ محله در قالب طرح بازآفرینی در طول پنج سال بهسازی می شود که بسیاری از آن ها مانند محور خانه تاریخی یزدان پناه و بازار قم دارای بعد تاریخی و فرهنگی است.

وی افزود: بازآفرینی هفت محله شامل امامزاده حمزه، باغ پنبه، میدان میر، خیابان انقلاب، شادقلی خان، شیخ آباد و عباس آباد در سال ۱۳۹۶ آغاز شد که بخش عمده آن ها انجام شد.

فتاحی زاده اضافه کرد: ساماندهی شش محله دیگر شامل بازار، گذرخان، خیابان آذر، عشق علی، دروازه ری و شهرک فاطمیه در سال گذشته آغاز شده است و ادامه دارد.

وی ادامه داد: بازآفرینی محله های نوبهار، امامزاده ابراهیم(ع)، خاکفرج، بافت پیرامون حرم حضرت معصومه(س) و چهل اختران برای سال جاری در نظر گرفته شده و در حال حاضر برای این محله ها برنامه و طرح تعریف شده است.

فتاحی زاده گفت: بیشتر این محورها که بعد فراملی دارد و از سوی گردشگران و زائران دارای بیشترین بازدید می باشد در طرح بازآفرینی، بهسازی و نوسازی شده است.

تا افق ۱۴۰۰ مسیر گردشگری پیرامون حرم حضرت معصومه(س) برای زائران مهیا می شود

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم با اشاره به این که بافت پیرامون حرم حضرت معصومه(س) از طرح های کلیدی طرح بازآفرینی شهری است، اضافه کرد: تا افق ۱۴۰۰ مسیر گردشگری پیرامون این مکان مقدس نیز اجرایی و برای استفاده شهروندان و زائران مهیا می شود.

به گفته وی، درمانگاه امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن، درمانگاه ایثار و مدرسه شهید دفتری در منطقه قلعه کامکار از جمله طرح های بازآفرینی می باشد که اجرایی شد.

فتاحی زاده افزود: در حال حاضر درمانگاه امام علی نقی(ع) در منطقه شادقلی خان با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مدرسه فاطمیه در شهرک فاطمیه با بیش از ۹۵درصد پیشرفت و مدرسه شیخ آباد در منطقه شیخ آباد با پیشرفت حدود ۶۵ درصد در حال تکمیل می باشد.

وی در ادامه گفت: طرح بازآفرینی علاوه بر حفظ هویت تاریخی و محلی، سعی دارد با نگاه هویتی و اصالتی، نیازهای ساکنان محله ها را با ایجاد امکانات جدید و به روز برآورده نماید.

رییس ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم با اشاره به این که بازآفرینی دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و عمرانی است، بیان کرد: اقدام هایی که در محله های بازآفرینی شده انجام شد، تاثیرهای فرهنگی و اجتماعی داشته و بسیاری از ساکنان راغب شدند اقدام های زیباسازی و نوسازی در منازل و مغازه ها انجام دهند.

فتاحی زاده افزود: نوسازی بافت توسط ساکنان محله ها، حس تعلق، غرور و اعتماد به نفس از بودن و سکونت در محله ها برای افراد ایجاد می کند و آن ها را از جابه جایی به محله های دیگر منصرف می نماید.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در گذر باغ پنبه با استفاده از الگوهای مرمت شهری، تلاش شد تا نمادهای تاریخی این محله حفظ شود که این حرکت می تواند به عنوان الگوی موفق در دیگر محله های قم مورد استفاده قرار گیرد.

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم با بیان این که گذر باغ پنبه در نبض ترافیکی شهر واقع شده است، افزود: تلاش شد با حفظ زیرساخت ها، این گذر بازآفرینی شود که در حال حاضر طرح کاملا شکل گرفته و کارهای جزیی در جداره ها، سردرها و دیوارها باقی مانده است که به زودی تکمیل می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000