آخرین وضعیت بازار مسکن از نگاه واسطه‌ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۳/۰۵
رشد حجمی معاملات در بازار مسکن طی اردیبهشت ماه سبب شده مشاوران املاک به بهبود وضعیت کلی بازار قدری امیدوار شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، تحقیقات میدانی از مناطق مصرفی در بازار مسکن و مشاوران املاک فعال در این مناطق از یک‌سو و آمارهای اولیه از حجم معاملات مسکن در اردیبهشت که در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران منتشر شده است، از سوی دیگر حکایت از رشد نسبی خرید و فروش آپارتمان مسکونی در ماه میانی بهار نسبت به فروردین دارد.

هر چند مشاوران املاک بر این باورند که رشد حجم معاملات مسکن آن‌قدر نیست که بتوان به خروج بازار از رکود امیدوار بود، اما در عین حال معتقدند در مقایسه با فروردین ناامیدکننده بازار که تعداد آپارتمان‌های فروخته شده از 4000 فقره نیز کمتر بود، وضعیت به نسبت بهتری در بازار مسکن حاکم است.
روند ریزش معاملات از نیمه اول سال گذشته آغاز شد تا اینکه از نیمه پاییز حجم معاملات به محدوده «رکود سنگین» تنزل کرد و از 10 هزار فقره کمتر شد. ادامه چند ماهه این وضعیت موجب شد شیب رشد قیمت مسکن نیز کاهش یابد، طوری که رشد ماهانه قیمت تقریبا به کمتر از 3 درصد محدود شد و این موضوع نوید پایان نوسان شدید افزایشی قیمت مسکن را می‌داد.
با این وجود در ماه‌های بهمن و اسفند تحت تاثیر افزایش دوباره حجم معاملات مسکن - البته باز هم در محدوده‌ بازار رکودی - رشد قیمت مسکن مسیر افزایشی گرفت. در فروردین ماه نیز با وجود سقوط آزاد معاملات ماهانه مسکن حتی در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال‌هایی که رکود مطلق در بازار حاکم بود، رشد 2.1 درصدی قیمت مسکن ثبت شد. به این ترتیب افزایش قیمت در عین ریزش معاملات به نگرانی‌ها درباره آینده بازار مسکن دامن زد و اغلب مشاوران املاک این طور تصور می‌کردند که چنین وضعیتی در اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد یافت.
با این حال آمارهای اولیه از بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد حجم معاملات اردیبهشت به حدود حجم ثبت شده در بهمن و اسفند سال گذشته نزدیک شده و با این افزایش اندک، دست‌کم از عمق رکود در بازار مسکن کاسته شده است. البته باید دید این وضعیت ادامه دار خواهد بود یا اینکه در ماه‌های آینده باز هم مسیر کاهشی در خرید و فروش مسکن شکل می‌گیرد.
برخی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه با وجود کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، روند اعلام قیمت پیشنهادی بالاتر از آخرین قیمت‌های ثبت شده در معاملات انجام شده ادامه دارد، از اینکه بازار مسکن بدون تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن طولانی‌ترین دوره رکود را در سال‌های پیش‌رو تجربه کنند، ابراز نگرانی می‌کنند. آنها معتقدند برای جلوگیری از خواب زمستانی طولانی‌مدت در بازار مسکن، باید به نحوی سیاست‌گذاری شود که حجم معاملات از محدوده 10 هزار فقره کمتر نشود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000