همتی در «نگاه یک» از انتظارات برای ثبات قیمت خانه گفت

برنامه رییس کل بانک مرکزی برای بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۲
رییس کل بانک مرکزی شب گذشته با حضور در برنامه «نگاه یک» سیما، ضمن تشریح آخرین وضعیت بازارهای مالی و متغیرهای پولی کشور، اقدامات و دستور کار تعریف شده برای بخش مسکن را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ماه گذشته نرخ رشد قیمت مسکن در تهران به 4 درصد رسید گفت: این نرخ رشد در مقایسه با رشد بیش از 10 درصدی قیمت در اردیبهشت، روند کاهشی از خود نشان داده است و به نظر می رسد بازار مسکن و معاملات خرید و فروش خانه در حال حرکت به سمت ثبات قیمتی است.

رییس کل در عین حال با اشاره به اینکه فعلاً سیاست افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در دستور کار نیست، افزود: اگر تسهیلات خرید مسکن در این مقطع افزایش پیدا کند منجر به فشار تقاضای ورودی به بازار خواهد شد که با توجه به سطح افزایشی قیمت ها، این سیاست فعلا مناسب نیست اما ما در بانک مرکزی بسته ای را برای تحرک بخشی به بازار مسکن به تصویب رساندیم که براساس آن، سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت انتقال به خریداران، 60 درصد افزایش پیدا کرده است.
همتی درباره این بسته تصریح کرد: مبنا را بر تقویت سمت عرضه مسکن از طریق افزایش تسهیلات ساخت قرار دادیم اما در عین حال برای آنکه سازنده های دریافت کننده تسهیلات جدید در زمان تکمیل و فروش خانه ها با مشکل مواجه نشوند، این تسهیلات قابلیت انتقال یا همان فروش اقساطی با دوره بازپرداخت 15 ساله به خریداران مسکن را دارد.
مقام ارشد سیاست گذار پولی کشور با تشریح بخشی از گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه گفت: ماه گذشته تعداد معاملات خرید و فروش خانه در تهران نصف شد و 50 درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری کاهش پیدا کرد.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در خرداد ماه بخش مسکن نسبت به ماه قبل از آن ۴.۵ درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد رشد داشته است. نرخ رشد مسکن البته الان کاهنده شده و معالات مسکن نیز ۵۰ درصد افت کرده و افزایش نرخ مسکن به بن بست خورده و پیش بینی می کنم تا حدودی نرخ ها بازگردد.
همتی همچنین بخشی از علت افزایش قیمت مسکن را ناشی از رابطه نسبی قیمت ها بخصوص در بازار دارایی های مالی عنوان کرد.
وی در ادامه گفت و گوی خود در برنامه «نگاه یک» در شبکه یک سیما اعلام کرد: همانطور که آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خردادماه کاهش یافت که این نشان می‌دهد که تورم حاصل از شوک ارز در حال تخلیه است و ایجاد شوک جدید در این شرایط به صلاح نیست و آرامش و ثباتی که در اقتصاد وجود دارد نباید برهم بخورد.
رییس کل درباره نرخ ارز نیز چنین گفت: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تاثیر دارد و با افزایش نرخ ارز تورم داشته ایم و عمده فشار به طبقه متوسط و پایین می‌آید اما بر طبقات بالاتر اثر مثبت دارد. دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است. کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کردیم و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده نیز برای صادر کننده ها بود که عرضه شد. چرا دولت باید کاری بکند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و ماشین گران می شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند. من به عنوان فردی که کار اقتصادی می‌کنم و اقتصاد خوانده معتقدم که باید تک نرخی باشد اما شرایطی که داریم و نمی‌توان تمام این شرایط را توضیح داد، ما برخی اقدامات را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم.
رییس کل همچنین تاکید کرد: اگر بتوانیم باز هم نرخ ارز را از سطح فعلی پایین تر می آوریم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000