مدیر بازنگری طرح جامع مسکن عنوان کرد:

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۹
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن معتقد است بازار مسکن در سال جاری در صورت عدم عرضه مناسب یه یک دوره رکود تورمی وارد خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمار رسمی منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مربوط به تحولات بازار مسکن در خرداد ماه سال جاری نشان می دهد برخلاف کاهش حجم معاملات روند رشد قیمت واحد مسکونی در پایتخت همچنان ادامه دار است. مطابق با آمار، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران طی یک ماه پایانی فصل بهار به 13 میلیون و 425 هزار تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 106.8 درصد و در مقایسه با میانه بهار معادل 5.6 درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالی است که در این بازه زمانی مجموعا 6 هزار و 127 فقره معامله خرید و فروش مسکن در بنگاه های املاک شهر تهران به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و اردیبهشت ماه سال جاری به ترتیب معادل 59 درصد و 51 درصد کاهش داشته است.

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با اشاره به وضعیت اخیر بازار مسکن، در خصوص علت افزایش قیمت ها در بازار مسکن برخلاف کاهش مداوم حجم معاملات، گفت: یکی از دلایل بروز چنین وضعیتی در بازار مسکن آن است که به رغم افزایش قیمت بسیار بالای ملک، بخش مسکن به دوره رونق تولید وارد نشده است. به عبارتی دیگر می توان گفت با وجود تقاضای بالا در بازار مسکن طی یکسال گذشته، عرضه افزایش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: وارد نشدن بخش مسکن به دوره رونق تولید به دلیل آن است که فعالیت ساخت و ساز به دلیل قیمت بالای زمین و مصالح ساختمانی سودده نیست از این رو سازندگان ورود به این بخش را همچون گذشته یک فعالیت سودده در مقایسه با سایر بازارها تلقی نمی کنند.
به گفته وی افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی سبب می شود تا قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا کند و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت فروش می شود که طی ماه های اخیر رخ داده است.
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با تاکید بر آنکه افزایش مداوم قیمت ها منجر به ایجاد شکاف بزرگتری میان قدرت خرید متقاضیان و قیمت های پیشنهادی می شود، افزود: در نتیجه چنین وضعیتی همزمان با افزایش قیمت ها، کاهش خرید و کم شدن حجم معاملات مسکن در بازار اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد بازار مسکن طی ماه های آتی در همین مسیر پیش رود، اظهار کرد: چنین وضعیتی که بازار با افزایش قیمت در عین کاهش حجم معاملات مواجه است رکود تورمی اطلاق می شود. البته پیش بینی می شود شیب افزایش قیمت مسکن به تدریج در ماه های آتی کاهش پیدا کند.
وی در پایان گفت در صورتی که حجم عرضه مسکن با تقاضای موجود در بازار به تناسب برسد می توان امیدوار بود بازار مسکن در یک مسیر تعادلی قرار بگیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000