سه مزیت صندوق های زمین و ساختمان

یک کارشناس اقتصادی سه مزیت عمده صندوق های زمین و ساختمان را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مجتبی عباسی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اگر چه صندوق‌های زمین و ساختمان تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری در بازار بورس تشکیل می‌شوند، اما کارکرد آنها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری متداول کاملا متفاوت است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد یک اشتباه لفظی منجر به شمولیت این مقررات برای صندوق‌های زمین و ساختمان است. این در حالی است که به دلیل عدم پرداخت سود دوره‌ای و نیز سرمایه‌گذاری بسیار اندک بانک‌ها در این صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این صندوق‌ها مشکلات مربوط به صندوق‌های با درآمد ثابت را ندارند. علاوه بر این تحت تاثیر ناآشنایی فعالان بازار سرمایه با وضعیت ساخت و سوددهی پروژه‌های مسکونی، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها با استقبال چندانی از سوی این افراد مواجه نشد.

وی ادامه داد: در کشورهای بانک پایه مثل ایران، بانک‌ها با توجه به اطمینان ایجادشده توسط دولت به عنوان مهمترین واسطه‌های گردش وجوه هستند که با طراحی شیوه‌های مختلف جمع‌آوری وجوه و انواع سپرده‌های بانکی، وجوه مازاد آحاد جامعه را جمع‌آوری و به صورت تسهیلات بانکی، طرح‌ها و پروژه‌های فعالان اقتصادی را به اصطلاح تامین مالی می‌کنند. با توجه به آشنایی برخی بانک‌ها خصوصاً بانک مسکن با وضعیت بازار مسکن و مستغلات و شیوه‌های احداث و سوددهی ساختمان و نیز اعتماد سنتی مردم به سپرده‌گذاری در بانک که در رشد سپرده‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز نشان داده شد، می‌توان در صورت برطرف کردن برخی ابهامات موجود در بانک نظیر محدود کردن سهم بانک در صندوق، صندوق‌های زمین و ساختمان را در موقعیت فعلی گسترش داد.
به گفته وی سرمایه‌گذاری بانک در صندوق زمین و ساختمان، منجر به ارسال علایم مثبتی برای فعالان بازار سرمایه، به منظور پیروی از بانک و سرمایه‌گذاری در صندوق می‌شود. از سوی دیگر با درنظر گرفتن هدف سرمایه‌گذاران بانک‌هایی همچون بانک مسکن که فعالیت تخصصی در حوزه مسکن است، با پیش‌بینی امکان پیش‌خرید و یا اولویت سپرده‌گذاران بانک در خرید واحدهای مسکونی می‌توان ریسک مربوط به فروش واحدها را کاهش داد.
عباسی با بیان اینکه شیوه‌های مختلف دیگری نیز می‌توان برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بانک‌ها در صندوق‌های زمین و ساختمان طراحی کرد، گفت: بانک‌ها می‌توانند در چارچوب مشارکت مدنی در قالب طرح‌های 2 یا 3 ساله، صندوق‌های زمین و ساختمان را تامین مالی کنند و سهم‌الشرکه آنها در قالب اوراق صندوق لحاظ شود. با راه‌اندازی صندوق و فعال‌شدن پروژه بانک‌ها می‌توانند اوراق خود را به سایر خریداران واگذار و مجدد در سایر صندوق‌های زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کنند. یا می‌توانند با پرداخت تسهیلات اعتباری به خریداران اوراق صندوق‌های زمین و ساختمان و کارگزاران بانکی، ضمن تایید سودآوری این صندوق‌ها، مشارکت فعالان بازار سرمایه را در این صندوق‌ها افزایش دهند. همچنین بانک‌ها می‌توانند با راه‌اندازی پنجره خدمات مالی صندوق‌های زمین و ساختمان در شعب خود با هماهنگی متولی بازار سرمایه، نسبت به جذب منابع برای صندوق‌ها اقدام کنند.
وی به سه مزیت عمده فعالیت صندوق¬های زمین و ساختمان اشاره کرد و افزود: حفظ قدرت خرید سرمایه‌گذار در برابر افزایش قیمت زمین و ساختمان با بهره‌مندشدن سرمایه‌گذار در سود ناشی از ساخت و فروش واحدهای ساختمانی پروژه صندوق نخستین مزیت این صندوق ها است. علاوه بر این کاهش احتمال سوء‌استفاده از سرمایه صندوق با توجه به نظارت دائمی فعالیت صندوق توسط حسابرس و متولی صندوق دیگر مزیت این صندوق است.
به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن قابلیت نقدشوندگی بسیار بالای واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق فروش به بازارگردان و سایر اشخاص فعال در بازار سرمایه، مزیت سوم این صندوق نسبت به شیوه‌های مشارکت سنتی در ساخت ساختمان است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000