سوداگران اقتصادی از خرید و فروش مکرر آپارتمان دست میکشند؟

پایان شرایط التهاب آفرینی در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۲۹
یک کارشناس اقتصاد مسکن از اتمام جاذبه بازار مسکن برای سفته بازان و سوداگران ملکی و خروج آن ها از بازار مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بهروز ملکی،کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مطابق با شواهد و وضعیت فعلی بازار مسکن و همچنین افت محسوس تعداد معاملات خرید آپارتمان هم اکنون بازار ملک عرصه مناسبی برای فعالیت های سوداگری و سفته بازی محسوب نمی شود خروج بخش قابل توجهی از سوداگران و سفته بازان از بازار مسکن را عامل کاهش تعداد معاملات خرید مسکن طی دو ماه اخیر اعلام کرد.
وی با بیان اینکه پیش از این تقاضای مصرفی به دلیل جهش قیمت مسکن و همچنین افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن به اجبار از بازار عقب نشینی کرده بود،گفت:هم اکنون نیز تقاضای سفته بازی و سوداگری در حال خروج از بازار مسکن است و پیش بینی ها حاکی است با ثبات شرایط فعلی، بازار مسکن تا چند سال آینده بازاری غیرجذاب برای فعالیت های سفته بازی و سوداگری باشد.
ملکی توضیح داد: رفتارشناسی سمت تقاضای مسکن نشان می دهد اگر چه میزان تقاضای مسکن در جامعه به عوامل مختلفی از جمله تعداد خانوارها اعم از خانوارهای تشکیل شده یا نیاز به مسکن به دلیل طلاق، نیازهای مربوط به سکونت در واحد جدید به دلیل نوسازی مسکن قدیمی و ... بستگی دارد اما همواره حجم تقاضای موثر در بازار مسکن به میزان قدرت خرید خانوارها وابسته بوده است؛ اینکه این افراد با چه بنیه مالی وارد بازار مسکن شوند و قیمت مسکن به چه میزان باشد در انجام معاملات خرید مسکن بسیار موثر است و می توان از آن بعنوان یکی از اصلی ترین پارامترها در ایجاد تقاضای موثر مسکن نام برد.
وی افزود: در کنار این عوامل، سایر پارامترها همچون انتظارات تورمی، بازدهی سایر بازارها و تحولات جمعیتی نیز در ایجاد تقاضای موثر برای خرید مسکن اثر گذار است؛ تحت تاثیر این موضوع دو گروه تقاضا در بازار مسکن را می توان نام برد که یکی از آن ها تقاضای مصرفی و دیگری تقاضای سرمایه ای است.
ملکی خاطرنشان کرد: تقاضای مصرفی همان تقاضایی است که در واقع افراد برای تامین نیاز خود به سرپناه برای سکونت در واحدهای مسکونی وارد بازار مسکن می کنند اما تقاضای سرمایه ای ناشی از تمایل صاحبان سرمایه به بهره مندی از عایدی از سرمایه گذاری و کسب سود از سود بازار مسکن در نتیجه رشد قیمت مسکن در بازه های زمانی مختلف است.
وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد آنچه همواره تحولات بازار مسکن را متفاوت از تحولات سایر بخش ها رقم می زند و منجر به شکل گیری الگوی متفاوتی از تغییرات قیمتی در بازار مسکن می شود عمدتا از تقاضای سرمایه ای سرچشمه می گیرد. هر چند این گروه از تقاضای مسکن نیز به دو نوع تقاضای خرید مسکن برای استفاده شخصی و تقاضای سوداگرانه طبقه بندی می شود؛ برخی از متقاضیان مسکن به دلیل ناتوانی از خرید مسکن متناسب با نیاز و سلیقه خود برای سکونت اقدام به خرید واحدی با متراژ کوچکتر و یا در محلات ضعیف تر می کنند تا بتوانند در اسرع وقت آن را به قصد سکونت در آن تبدیل به احسن کنند؛این در حالی است که برخی دیگر از افراد به انگیزه کسب سود در کوتاه مدت اقدام به خرید و فروش واحدهای مسکونی می کنند که این نوع تقاضا در واقع تقاضای سفته بازی و سوداگری محسوب می شود.
ملکی با بیان اینکه طی یکسال گذشته به دلیل افزایش حجم تقاضای سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن تغییرات قیمتی مسکن در کنار سایر پارامترهای بیرونی اثر گذار بر بازار مسکن همچون تحولات بازار ارز و سکه و ... سرعت گرفت،گفت:در شرایط فعلی به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و خروج اجباری بخش قابل توجهی از تقاضای مصرفی از بازار به تبع، تقاضای سفته بازی نیز قادر به ادامه فعالیت و کسب سود از بازار مسکن نیست بنابراین علاوه بر آنکه تاکنون نیز بخش قابل توجهی از تقاضای سوداگرانه از بازار مسکن خارج شده است می توان انتظار داشت به زودی این تقاضا در بازار مسکن به کمترین حد خود برسد.
وی تاکید کرد: خروج تقاضای سفته بازی از بازار مسکن منجر به ایجاد ثبات قیمتی در بازار معاملات مسکن خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000