در اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان اعلام شد

اهمیت تسهیلات مسکن در اقتصاد کشور

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۵/۱۰
دبیر کل اتاق تعاون ایران در مراسم اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اهمیت تسهیلات مسکن در اقتصاد کشور را شرح داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ماشالا عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران، گفت:
در شاخص های اقتصاد کلان بودجه دولت تاثیرگذار است و بانک ها باید به نحوی در صنعت ساختمان وارد شوند. امروزه نزدیک ۹۰ درصد تسهیلات در دنیا به عنوان خدمات به بخش مسکن ارایه می شود.
وی افزود: در ایران منابع برگشت پذیر باید در اختیار مردم قرار بگیرد. اینکه کشورهایی مانند چین برج ها را در ۱۰۰ روز می سازند نشان می دهد که امروز سرعت و کیفیت ساخت یکی از مزیت های رقابتی محسوب می شود. در دنیا عمر پروژه ها حدود ۶ ماه است و در ایران حدود ۳۶ ماه، یعنی وقتی یک واحد سرمایه در ایران ۶ برابر دیرتر برمی گردد، بانک ها نمی توانند این میزان نقدینگی را تامین کنند.
وی گفت:دوره بازگشت سرمایه گذاری در صنعت ساختمان ایران نسبت به کشورهای پیشرو در این بخش 6 برابر است; در این کشورها عمر پروژه ها 6 ماه و در ایران 36 ماه است.
عظیمی خاطرنشان کرد:در یکسال گذشته جذابیت های بالا در صنعت ساختمان باعث شده که تقاضا برای فناوری ها و کالاهای ایرانی در صنعت ساختمان افزایش یابد;هم اکنون به جای اینکه کشورهای خارجی در ایران به دنبال بازاریابی محصولات خود باشند، در نمایشگاه صنعت ساختمان ما به دنبال خرید محصولات ایرانی هستند.
دبیرکل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: نزدیک ۲۰ درصد استفاده ایرانیان علاقمند و متقاضیان نمایندگی صنعت ساختمان بیشتر شده و قراردادهای زیادی در نمایشگاه امسال منعقد شده و مذاکرات موفقی نیز به عمل آمد.
عظیمی ادامه داد: ما اگر بخواهیم الگویی از جهت گیری های صنعت ساختمان داشته باشیم، این بخش تا ۱۶ درصد در تولید ناخالص داخلی کشور تاثیر دارد و نقش شتاب دهندگی در سایر بخش ها دارد.بنابراین هر چقدر تکنولوژی در بهبود ساخت و ساز تاثیر دارد، جذابیت های صنعت ساختمان نیز افزایش می یابد.
وی ادامه داد:گردش نقدینگی دارای یک استاندارد است و اتاق تعاون نیز درصدد است بستر فعالیت را برای تمام بخش بخش ها فراهم کند. نکته مهم آن است که باید به صنعت ساختمان تسهیلات موثر داده شود که این بخش مولد در اقتصاد کشور احیا و توانمند شود.
در همین مراسم همچنین نایب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهد در شرایط فعلی صنعت ساختمان ایران می تواند سالیانه یک میلیون واحد مسکونی را تولید و به بازار عرضه کند.
به گزارش هیبنا,عبدالرضا مصری گفت:این در حالی است که هم اکنون و از سوی دیگر فرصت مناسبی برای صادرات در این بخش و حضور در بازارهای خارجی به وجود آمده است.
وی همچنین با اشاره به تنوع قابل توجه مصالح و تجهیزات ساختمانی داخلی گفت: تلاش زیادی صورت گرفته است تا امروز جایگاه صنعت ساختمان در رتبه بالایی قرار بگیرد و در بازار از نظر کیفیت و کاربرد، رغیت برای خرید محصولات ایرانی نسبت به خارجی وجود دارد. امروز صنعت ساختمان در جایگاه مناسبی قرار دارد.
مصری افزود:متاسفانه نهادهای اجرایی و قانون گذاری نتواسنتند همپای میزان پیشرفت و توان تولید تولیدکنندگان داخلی در این بخش,قدرت هدایت سرمایه ها به این صنعت را در سیاست گذاری دنبال کنند. به دلیل حضور پررنگ بازارهای سوداگری، سرمایه ها در این بخش وارد نشد و مجلس و دولت تمام توان خود را معطوف به بودجه کرد و در نتیجه اقتصاد به فراموشی سپرده شد. اگر هزار و ۸۰۰ هزارمیلیارد تومان نقدینگی داریم، یعنی یک سرمایه بسیار عظیم و صدها برابر بودجه را رها کردیم.
وی افزود: غفلت از این سرمایه ها باعث حرکت آنها به بازار ارز و سکه است. در ۶ سال گذشته یا توانمندی در این حوزه کم بود و یا برنامه نداشتیم و امروز می توان گفت در واقع توفیقی در ساخت و ساز مسکن اجتماعی نداشتیم.داشتن برنامه دقیق و برنامه ریزی منسجم می تواند سرمایه های فراوانی را به این صنعت وارد کند و امنیت سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز را افزایش دهد.

6008007/31/2019 5:24:42 PMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2019/07/201907103874620053_Thum.jpg
6008007/31/2019 5:38:29 PMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2019/07/201907107330815023_Thum.jpg


زنجیره خبر


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000