یک اقتصاددان در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد

راهکارهای موثر برای کاهش التهاب در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۵/۱۳
یک اقتصاددان راهکارهای موثر برای کاهش التهاب در بازار مسکن در مقطع زمانی حاضر را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

علی دینی ترکمانی, اقتصاددان و کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد: بهتر است به جای اجرای سیاست های عجولانه در حوزه مسکن راهکارهایی مورد توجه قرار بگیرد که در نهایت منجر به توزیع برابر ثروت و در نتیجه کاستن از بار التهابات قیمتی و هیجانی در بازار مسکن شود.
وی افزود: برخی از سیاست هایی که این روزها از سوی مسوولان بخش مسکن مورد تاکید قرار می گیرد در گذشته نیز آزمون شده است که نتیجه ای جز توزیع ارزشمندترین و کمیاب ترین دارایی اجتماعی یعنی زمین تنها در میان برخی از اقشار نداشته است که همین اقدامات در گذشته منجر به بازتوزیع نابرابر ثروت در میان اقشار و گروه های مختلف جامعه شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون برنامه های اولویت دار تری وجود دارد که می توان و باید به آن ها پرداخته شود و از موجودی دارایی های نقدی وغیرنقدی دولتی برای پیشبرد آن ها استفاده شود توضیح داد: در وهله اول تکمیل واحدهای مسکن مهر و ایجاد تمام روبناها و تامین همه زیرساخت های مورد نیاز برای افرادی که اقدام به خرید این واحدها کرده اند باید در دستور کار قرار بگیرد.
دینی ترکمانی افزود: اگرچه انتقاداتی به این طرح وارد است اما این برنامه به اجرا درآمده است و حدود ۲ میلیون خانوار این واحدها را خریداری کرده اند بنابراین لازم است ابتدا و قبل از اجرای هر طرحی نسبت به تعیین تکلیف این واحدها و سکونت پذیر کردن آن ها به معنای واقعی و متناسب با استانداردهای شهری اقدام شود.
وی گفت: پس از این اقدام دولت باید از ظرفیت های اراضی شهری به خصوص در کلانشهرها برای ساخت شهرک های چند هزار واحدی مشابه شهرک اکباتان اقدام کند و اولویت واگذاری واحدها را به ساکنان بافت های فرسوده قرار دهد; از این طریق یکی دیگر از مهمترین اهداف دولت یعنی بازآفرینی شهری و بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده نیز محقق می شود.
این اقتصاددان همچنین با بیان اینکه نوسازی بافت های فرسوده باید مهمترین اولویت دولت در این زمینه باشد افزود: این شهرک ها می تواند ویژگی های محلات قدیمی را در خود داشته باشد تا ساکنان بافت های فرسوده نیز در آن ها احساس بهتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی راهکار اساسی آن است که به جای آنکه دولت منابع و اراضی خود را صرف فعالیت های شتابزده کند در کلانشهرها برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده و بهسازی واحدهای قدیمی متمرکز شود; در واقع دولت باید با این ذهینت که هم نظام مسکن و شهری سامان پیدا کند و هم در آینده از محل اراضی دولتی تعداد بیشتری واحد مسکونی به بازار عرضه کند وارد عمل شود.
دینی ترکمانی همچنین تصریح کرد: راهکار دیگر استفاده از اراضی دولتی برای ساخت واحدهای استیجاری است; یکی از اصلی ترین روشهای کنترل التهاب و هیجان در بازار مسکن راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای است; چرا که به واسطه آنکه تامین اجاره بها و اجاره نشینی در شرایط فعلی و در نبود بازار اجاره داری حرفه ای به مهمترین دشواری معیشتی خانوارها تبدیل شده است تقاضا برای خرید مسکن به حالت هیجانی درآمده است و همه خانوارها تلاش می کنند به مسکن ملکی دسترسی داشته باشند تا از اجاره نشینی و پرداخت اجاره بهای سنگین رهایی یابند.
وی ادامه داد: با راه اندازی بازار اجاره داری حرفه ای عطش خرید مسکن نیز کاهش می یابد و این موضوع تا حد زیادی به کنترل التهاب در بازار مسکن کمک می کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000