نمایندگان مجلس تشریح کردند:

عامل ارزی کاهش قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۵/۱۹
در حالی که فعالان بازار مسکن معتقدند بازار معاملات ملکی وارد فاز رکود آن هم به شکل عمیق و بلندمدت شده است، برخی از نمایندگان مجلس اثر نرخ ارز بر کاهش قیمت مسکن را جدی‌تر تلقی می‌کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، ریزش حجم معاملات مسکن از ابتدای تابستان سال گذشته آغاز شد اما سقوط این حجم به زیر ۱۰ هزار فقره و رکودی شدن بازار معاملات به ابتدی پاییز ۹۷ باز می‌گردد. میزان معاملات و نیز میانگین قیمت مسکن از مهر ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ در ماه‌های مختلف نوسان داشت و یک مسیر واحد را طی نکرد، طوری که تعداد آپارتمان‌های فروخته شده در ماه‌های منتهی به شب عید و همینطور در اردیبهشت بر خلاف روند ماه‌های دیگر افزایشی شد. در این مدت میزان رشد میانگین قیمت مسکن نیز دو بار به صفر نزدیک شد. اما بار اول که در سال گذشته رخ داد، نتوانست به منزله علامت بازگشت کامل و تمام عیار رکود به معاملات تفسیر شود چرا که در برخی از ماه‌های پس از آن حجم معاملات ماهانه به ۱۰هزار فقره و بیشتر رسید که این حجم معمولا در ماه‌های پیش‌رونق خرید و فروش می‌شود. از آنجا که در این دوره شاهد بازگشت زودهنگام رکود بودیم، تصور برخی از فعالان بازار مسکن به ویژه واسطه‌های ملکی این بود که اگر حجم معاملات افزایش یابد، می‌توان انتظار داشت رونق به شکل نسبی به بازار مسکن بازگردد. اما نه تنها این رشد معاملات پایدار نبود، بلکه در تیرماه به پایین‌ترین حد خود یعنی حدود ۴۲۰۰ فقره رسید. همزمان شدن این حجم ناچیز از خرید و فروش مسکن در بازار با کاهش شیب رشد قیمت‌ها به زیر ۲ درصد، سبب شده گزاره «بازگشت کامل و بلندمدت رکود به بازار مسکن» اکنون جدی شود. دریافت سیگنال شروع رکود معاملاتی در بازار از سوی این گروه به منزله آغاز روند کاهش قیمت نیز تلقی می‌شود. اما افزون بر سیگنال دریافتی از بازار مسکن، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند قیمت مسکن اکنون تحت تاثیر کاهش نرخ ارز قرار گرفته و روند کاهشی آن شروع شده است.

سیدکمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است، بعد از کاهش نسبی نرخ ارز و برقراری ثبات در این بازار، شاهد توقف قیمت مسکن در مناطق مختلف هستیم، اما به دلیل ویژگی «چسبندگی قیمت‌ها» در شرایط کنونی کاهش قیمت به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.
وی باور دارد مسکن یکی از قربانی‌های تلاطم بازار ارز بوده و از آن تاثیر گرفت و البته به این نکته هم اذعان دارد که شاخص‌های کلان اقتصادی دیگر نیز بر آن اثرگذار است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اگر وضعیت بازار مسکن و بخش‌های اقتصادی باثبات بماند، قطعا قیمت مسکن در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت.
به گزارش هیبنا، چسبندگی قیمت که به اعتقاد شهریاری این روزها در بازار مسکن حاکم است، یک پدیده اقتصادی است، به این معنا که قیمت‌ها اصولا به سهولت و سرعت افزایش می‌یابد اما روند کاهش آن بسیار کند است.این وضعیت که شهریاری به آن اشاره کرد، عموما پس از یک دوره رونق در بازارها رخ می‌دهد و سپس روند کاهش اسمی قیمت مسکن با سرعت معقول‌تری پیش خواهد رفت.
حسن خسته بند، یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به ریزش حدود ۷۰ درصدی معاملات مسکن در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته و ضمن تایید بر حاکم شدن رکود سنگین در بازار مسکن، به وابستگی نسبی بازار مسکن به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: کارشناسان معتقدند که بازار مسکن وابسته به نرخ ارز است، از این رو زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، قیمت در بازارهای وابسته مانند مسکن نیز بالا می‌رود، زیرا بخشی از بازار تولید مسکن به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی وابسته به ارز است.
وی افزود: در شرایط کنونی شاهد کاهش نرخ ارز در کشور هستیم، اما قیمت مسکن به سختی و به تدریج در حال کاهش است، اما این مسئله به یک اصل تبدیل شده که زمانی که محصولی مانند مسکن یا خودرو در حال کاهش قیمت است، مردم برای خرید آن استقبال نمی‌کنند، اما زمانی که قیمت همان محصول افزایش می‌یابد، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند.
وی به کاهش قیمت مسکن به ویژه در گروه بزرگ‌متراژها اشاره کرد و افزود: کاهش تقاضای خرید تحت تاثیر رشد شدید قیمت‌ها نیز در کاهش قیمت مسکن اثرگذار بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000