هیبنا منتشر می کند

رتبه استان ها در ساخت و ساز کشوری مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۵/۲۶
اطلاعات مربوط به رتبه بندی استان ها در ساخت و ساز کشوری مسکن به روز شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود از وضعیت تحولات بازار ساخت و ساز مسکن در 31 استان کشور رتبه هر کدام از استان ها به لحاظ میزان ساخت واحدهای مسکونی جدید در قالب آمار صدور پروانه های ساختمانی مربوط به دوره زمانی زمستان سال 97 را منتشر کرد.

براساس اطلاعات ارایه شده در این گزارش در سه ماهه پایانی سال گذشته مجموعا 120 هزار و 71 واحد مسکونی برای احداث از سوی سازنده ها پروانه ساختمانی دریافت کرده است که از این تعداد بخش قابل توجهی مربوط به شهر و استان تهران بوده است.

رتبه بندی استانی ساخت و ساز واحدهای مسکونی در زمستان 97 حاکی است تهران کماکان در صدر جدول ساخت و ساز کشوری به لحاظ بیشترین میزان احداث واحدهای مسکونی قرار دارد؛ از مجموع بیش از 120 هزار واحد مسکونی که زمستان سال گذشته از مراجع صدور پروانه ساختمانی-شهرداری ها-موفق به دریافت پروانه ساخت شدند بیش از 28 هزار واحد مسکونی مربوط به استان تهران بوده است؛ این در حالی است که از این تعداد نزدیک به 19 هزار واحد مسکونی تنها مربوط به شهر تهران-پایتخت و مرکز استان تهران-بوده است.

آمارها نشان می دهد در مجموع بدون محاسبه استان و شهر تهران، بیش از 101 هزار واحد مسکونی در سایر استان های کشور-30 استان-جواز ساخت دریافت کرده اند.

همچنین بعد از استان تهران دو استان اصفهان و فارس بیشترین میزان صدور پروانه ساختمانی به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی برنامه ریزی شده برای ساخت را به خود اختصاص داده اند.

زمستان سال گذشته از مجموع بیش از 120 هزار واحد مسکونی که مجوز ساخت دریافت کرده اند نزدیک به 11 هزار واحد مسکونی مربوط به استان اصفهان و همچنین بیش از 6 هزار و200 واحد مسکونی مربوط به استان فارس بوده است.

در میان آمارهای مربوط به بیشترین تعداد ساخت و سازهای جدید، در 5 استان کشور در مجموع زمستان سال گذشته کمتر از هزار واحد مسکونی مجوز ساخت صادر شد.

کمترین حجم از ساخت و ساز جدید براساس این آمار مربوط به استان ایلام بوده است؛ در این استان زمستان سال گذشته تنها 725 هزار واحد مسکونی برای ساخت مجوز دریافت کرده است؛بعد از استان ایلام نیز به ترتیب استان های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و یزد کمترین میزان ساخت و ساز به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی جدید را به ثبت رسانده اند.

در استان کهگیلویه و بویر احمد مجموعا 732 واحد مسکونی،چهارمحال و بختیاری 849 واحد مسکونی،خراسان جنوبی 859 واحد مسکونی و یزد 868 واحد مسکونی در سه ماهه چهارم سال جاری احداث شد.

آمارهای منتشر شده از تحولات کشوری ساخت وساز مسکن نشان می دهد در زمستان سال گذشته حجم صدور پروانه های ساختمانی به لحاظ تعداد پروانه های صادر شده برای احداث واحدهای مسکونی نسبت به فصل قبل از آن –پاییز 97-حدود 66.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته-زمستان 96-حدود 21.1 درصد افزایش داشته است.همچنین آمارها نشان می دهد تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در زمستان سال 97 نسبت به فصل گذشته-پاییز 97-حدود 50.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته –زمستان 96-حدود 24 درصد افزایش داشته است.

در مجموع در زمستان سال گذشته ساخت وساز مسکن چه به لحاظ تغییرات فصلی و چه از نظر تغییرات نقطه ای-تغییرات در زمستان 97 در مقایسه با مدت مشابه یکسال قبل-روند صعودی داشته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000