علت توقف فعالیت درگاه «USSD» بانک مسکن تشریح شد

درگاه‌های پرداخت متنوع بانک مسکن، جایگزین «#۷۱۴*»

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن دلایل توقف ارایه خدمات پرداخت به مشتریان بانک مسکن از طریق درگاه «USSD» این بانک را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن از چند سال گذشته همسو با تحولات وقت خدمات بانکداری، نسبت به راه‌اندازی درگاه پرداخت موسوم به «USSD» برای پشتیبانی از بخشی از تراکنش‌های غیرحضوری مشتریان خود اقدام کرد. این درگاه با یک کد USSD که عموما آن را به «ستاره(*(» و «مربع (#)» ابتدا و انتهای آن می‌شناسند، در تلفن‌های همراه قابل استفاه است و مشتریان بانکی با شماره‌گیری این کد عددی، می‌توانند از امکانات آن برخوردار شوند.

کاربران این سرویس در بانک مسکن تا پیش از این می‌توانستند روی تلفن همراه خود با شماره‌گیری کد «#714*» کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام دهند. هرچند محیط کار با این کدها ظاهری ساده داشت، اما وجود برخی اشکالات سبب شد بانک مسکن تصمیم بگیرد این درگاه را فعلا غیرفعال کند.

ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در خصوص علت عدم ارایه سرویس از طریق درگاه USSDاظهار کرد: در حال حاضر USSD پروتکل و بستر امنی برای انجام تراکنش‌های بانکی نیست. بانک مسکن همچون بقیه بانک‌های فعال در شبکه‌های بانکی در یک مقطع زمانی این سرویس را ایجاد کرد تا سبد محصولات خود را تکمیل کند. اما اکنون ارایه خدمت در این بستر را در وهله اول با توجه به فقدان امنیت کافی این درگاه صحیح نمی‌داند.

شیردل با اشاره به تحولات پرسرعت فضای مجازی و فین‌تک‌ها، گفت: در این فضا لزوما نباید تمام ابزارهای قدیمی حفظ شود، بلکه باید ابزارهای جدید با رابط کاربری ساده‌تر متناسب با درخواست مشتریان را افزایش داد که همین مسیر نیز در بانک مسکن طی شده و اکنون درگاه پرداخت اینترنتی این بانک، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک از جمله امکانات پرکاربرد بانکداری الکترونیکی هستند که کاربران زیادی را به خود جذب کرده‌اند.

وی افزود: به طور کلی درگاه USSD بانک مسکن نیز کاربران بسیار اندکی داشت و در نتیجه با لحاظ این موضوع و لحاظ کردن هزینه‌، فایده ارایه این خدمت، به این نتیجه رسیدیم که فعلا فعالیت ذیل این پروتکل را متوقف کنیم.

به گفته شیردل، سهولت کاربری درگاه‌های مختلف نیز از امور مهمی است که در مورد سایر درگاه‌های پرداخت بانک مسکن لحاظ شده و این ساده‌سازی رو به توسعه است.

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن بار دیگر تاکید کرد: خط قرمز در بانک مسکن، امنیت است و از آنجا که کدهای USSD تحت پروتکلی هستند که امنیت آنها ممکن است با مسائلی همراه باشد، این سرویس با نظر مدیران ارشد بانک متوقف شده است؛ کما اینکه برخی نهادهای امنیتی نیز تذکراتی در این ارتباط به برخی از بانک‌ها داده‌اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000