همزمان با برپایی مراسم عزاداری حسینی

به توصیه های محیط زیستی به ویژه مصرف بهینه آب توجه شود

کارشناسان محیط زیست تاکید می کنند در روزهای مراسم عزاداری حسینی، توجه به نکات محیط زیستی از جمله مصرف بهینه آب باید مورد توجه قرار گیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از چالش هایی که در روزهای اخیر به چشم می خورد، عدم توجه به مصرف آب و همچنین استفاده نامناسب از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است. بر اساس آمارهای منتشر شده در کشور ما حدودا 185 هزار تن پلاستیک تولید می شود که از این منظر ایران جزو 10 کشور مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا است. این در حالی است که عمر این محصولات بین 200 تا 400 سال تخمین زده می شود و هنوز اولین ماده پلاستیکی تولید شده به طبیعت بازنگشته است.

مصرف این نوع مواد پلاستیکی در کشور ما در روزهای اخیر شدت یافته است و با توجه به استفاده آسان از این مواد، جایگزین شیوه های سنتی اعطای نذری در ماه محرم شده است. این در حالی است که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای۶۵درجه سانتیگراد) مناسب نیست. این نوع ظروف به دلیل اینکه دیر در طبیعت تجزیه می‌شوند سبب تخریب محیط می‌شوند، آلودگی پایداری را به وجود می‌آورند و آب و خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین نیاز است که لیوان های شیشه ای جایگزین لیوان های پلاستیکی شود، یا این که از لیوان های کاغذی استفاده شود. همچنین از ظروف یک بار مصرف سازگار با محیط زیست استفاده شود. ظروف قابل بازیافت از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر بر دو پایه طبیعی و سنتزی تولید می‌شوند.

نکته دیگر است که در ایام محرم، برخی از شهروندان، از آب به شکل بی رویه استفاده می کنند و این موضوع با تمیز نگه داشتن معابر هیات ها با آب همراه می شود. در این خصوص توجه به مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مساله آب از دیدگاه معنوی نیز به عنوان یک عنصر مهم در واقعه کربلا مطرح شده است، از این رو باید توجه به مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف آن نیز مدنظر قرار گیرد. از این رو می توان توصیه ها و اقداماتی را در دستور کار قرار داد:

نخست این که از کلمن آب برای خنک نگهداشتن آب برای عزاداران هیأت استفاده کنیم تا مجبور نباشیم شیر آب را برای خنک شدن باز نگه داریم. همچنین آب برای جارو کردن نیست، جلوی تکیه‌ها و هیأت‌ها را با جارو تمیز کنیم و در صورت نیاز از آب‌های خاکستری استفاده کنیم. بستن به‌موقع شیر آب را در میان اهالی هیأت‌ فرهنگسازی کنیم ودر نهایت این که در آشپزخانه هیأت‌ها از جریان آب برای ذوب شدن یخ گوشت یا سایر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم.

کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، از هموطنان درخواست می کند که در صرفه جویی آب و توجه به نکات محیط زیستی غافل نشوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000