معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران:

آغاز مقاوم سازی پروژه مسکن مهر منطقه پیشوا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۶/۳۱
با توجه به نفوذ آب به خاطر نشت لوله‌های فاضلاب و ریزدانه بودن خاک شاهد نشست پروژه های خودمالکی مسکن مهر پیشوا بودیم که کار مقاوم و پایدارسازی آن ها آغاز شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پرویز فیروز، معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص بازدید از یکی از پروژه‌های مسکن مهر پیشوا بابت شرایط پیش‌آمده برای آن‌ها اظهار داشت:‌ در این بازدید یکی از پروژه‌های پیشوا که ۲۷۱۶ واحد و ۱۹۷ بلوک است را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود:‌ با توجه به ساختاری که این پروژه داشت و ساخت و سازی که در زمان خودش انجام‌ شده بود، یک سری نشست‌ها در آن ایجاد شده است. با توجه به اینکه خاک آنجا ریزدانه بوده و از سوی دیگر نفوذ آبی که به علت نشت لوله‌های فاضلاب بوده، این مسائل باعث یک سری نشست‌ها شده است.

وی ادامه داد: در همین خصوص یکسری اقدامات در خصوص رفع این نشست‌ها انجام می‌شود که این ساختمان‌ها را با توجه به اینکه تغییر وضعیت پیدا کردند و از شاقول بودن درآمدند الان یک سری کارها در حال انجام است.

فیروز تصریح کرد: به همین خاطر بحث شاقول‌سازی را داریم که شامل جک زدن، فیلرگذاری و بحث برش خاک را داریم که انجام خواهد شد. در بحث شاقول‌سازی ساختمان‌ها، موضوع پایداری سازی و تثبیت و مقاوم‌سازی است که خوشبختانه سازه مشکل خاصی ندارد.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در این زمینه که این اقدامات آیا ساختمان‌ها را در بحث زلزله مقاوم خواهد کرد و آیا خطرآفرین نخواهند بود، گفت: دقیقاً همین‌طور است و ساختمان‌ها در سه سطح توسط یک مشاور مقاوم‌ساز بررسی و پایش شده است.

وی افزود: در این بین ساختمان‌هایی که نشست نداشته و تغییر شکل نداده بودند تقریباً ۱۰۰ بلوک از ۱۹۷ بلوک بودند که حدود ۶۵ درصد می‌شوند که نیازی به شاقول سازی ندارند و تنها باید در آن‌ها تثبیت فونداسیون و پایدارسازی انجام گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد هم از این بلوک‌ها نیاز است که به وضعیت قائم برگشته و تثبیت شوند تا در آن‌ها کار پایدارسازی فونداسیون انجام بگیرد که بحث مقاوم‌سازی توسط مشاوران صلاحیت‌دار در حال انجام است و تأییدیه لازم گرفته می‌شود.

فیروز تصریح کرد: یک کارگروه ویژه نیز تشکیل‌شده است که در آن از دفتر فنی استانداری، دفتر مقررات ملی ساختمان، دفتر مقاومت مسکن و ساختمان، نظام مهندسی، دفتر فرمانداری حضور دارند. به این صورت پایش‌ها و گزینه‌های مختلف که ابتدا توسط مشاور مقاوم‌سازی نشد توسط این کارگروه بررسی‌شده تا راهکار اجرایی تأیید و نسبت به اجرای راهکار اقدام شود.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: در این میان یکسری ساختمان هم که تغییر شکل نداشتند در آن‌ها بارگذاری انجام گرفت و افراد با توجه به اولویت در این ساختمان‌ها ساکن شدند. ساختمان‌هایی هم که از وضعیت قائم درآمده بودند هم به کسی اختصاص داده نشده و افراد ثبت نامی به‌طور موقت در سایر بلوک‌ها ساماندهی شدند.

وی افزود: برای یک سری هم که فقط ثبت‌نام شدند، واحد تحویل داده نشده تا کارهای مقاوم‌سازی انجام بگیرد و متعاقب آن بتوانند نسبت به تحویل واحد اقدام کنند. برنامه زمان‌بندی ما برای اتمام این کار آبان ماه است ولی با توجه به اینکه می‌خواهیم ساختمان‌ها ایمن باشند احتمال دارد یک اختلاف زمانی ۳۰ روزه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این موارد مربوط به مسکن مهر و خودمالکی است که توسط خود مالک ساخته شده است. قرار است بحث‌های کنترلی که در آن‌ها انجام می‌شود، در نهایت ساختمان‌های خوبی از لحاظ ایمنی به بهره‌برداری برسند تا مردم مشکلی نداشته باشند.

فیروز با اشاره به استفاده از یک تکنولوژی مناسب در مقاوم‌سازی این واحدها گفت:‌ در مورد ۲ بلوک تغییر شکل زیاد بود که به همین خاطر بحث تخریب آن‌ها به میان آمد. بااین‌حال با استفاده از یک تکنولوژی در سطح کشور مسئله تخریب آن‌ها منتفی شد تا با توجه به اینکه این ساختمان‌ها سازه‌های قوی دارد با این تکنولوژی بحث مقاوم‌سازی آن‌ها انجام می‌شود. به همین خاطر خیال مردم باید راحت باشد این کار شدنی است و می‌توانند در آینده با اطمینان کامل از این ساختمان‌ها بهره ببرند.

وی در این خصوص که آیا با توجه به خودمالکی بودن این ساختمان‌ها پیش از ساخت، نظارت‌های کامل برای صدور مجوز انجام می شود یا خیر، اظهار داشت:‌ ساخت این ساختمان‌ها از سال ۱۳۸۹ شروع‌شده است، اما بعد از سال ۹۲ که مورداستفاده قرار گرفت به خاطر بحث آب ولوله‌های فاضلاب که هم‌اکنون هم یکسری مشکلات حقوقی سازنده با شرکت آب و فاضلاب دارد، این نشست‌ها ایجاد شد. متعاقب آن‌هم این کارگروه ورود کرد تا راهکارهای اجرایی برای مقاومت‌سازی آن‌ها انجام دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000