«هیبنا» بررسی می کند

مسیر بازگشت ثبات به بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۷/۰۱
بررسی ها نشان می دهد که سیاست گذاری های صورت گرفته در بازار ارز، مسیر بازگشت ثبات به این بازار را هموار کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در ماه های اخیر نوسانات اقتصادی در متغیرهای اقتصاد کلان به کمترین میزان رسیده است. در نتیجه می توان یک ثبات نسبی را در شاخص قیمت ها مشاهده کرد. یکی از مهمترین اقداماتی که باعث شده این شرایط با وجود تشدید تحریم ها حاصل شود، ثبات نرخ ارز بوده است. در نیمه دوم سال 1396 و با اعمال تحریم های ظالمانه نوسانات نرخ ارز شروع شد و باعث شد بهای دلار از کانال 3 هزار تومانی افزایش یابد. تصمیمات دولت مبنی بر خرید و فروش با نرخ 4200 تومانی در اوایل سال 1397 نیز نتوانست موجب کنترل نرخ ارز شود و روند صعودی آن حتی تا سطح 19 هزار تومان نیز ادامه یافت. حتی این نگرانی وجود داشت که نرخ بازار آزاد به سطوح جدیدی دست یابد. در این شرایط تقاضا برای تهیه ارز 4200 تومان بالا بود، این در حالی بود که دسترسی دولت به منابع ارزی کاهش یافته بود. در این شرایط، بسیاری از صادرکنندگان نیز مجاب شدند که منابع ارزی خود را با نرخ نیمایی که کمتر از نرخ آزاد بود به بازار تزریق کنند، اما اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد، عملا باعث شد که برخی از صادرکنندگان از این کار امتناع ورزند. در این شرایط تقاضای سفته بازی نیز در بازار ارز بسیار افزایش یافته بود، به نحوی که در یک روز قیمت ارز نزدیک هزار تومان تغییر پیدا می کرد و این تغییرات سود بالایی را نصیب سفته بازان می کرد. از سویی، فعال نبودن صرافی ها برای خرید و فروش، شرایط را برای حضور پر رنگ دلالان فرآهم کرده بود.

اما طی یک سال اخیر، اقدامات صورت گرفته توسط بانک مرکزی و کاهش انتظارات تورمی باعث شد که نرخ ارز به سطح تعادلی بازگردد. اصرار نکردن بر تثبیت قیمت ارز در یک کانال مشخص باعث شد که به مرور نرخ دلار از کانال از سطوح بالا فاصله بگیرد. از سوی دیگر، فعالیت صرافان برای تهیه ارز خرد مجددا از سر گرفته شد، تا در این شرایط فشار تقاضا بر روی قیمت ها کاهش یابد. در این شرایط، به مرور از میزان سفته بازی در بازار ارز کاسته شد، زیرا شاخص بازار ارز روند نزولی را طی می کرد و در این شرایط باقی ماندن در بازار به صرفه نبود.

یکی دیگر از عوامل موثر در بازار ارز، تغییر انتظارات از سوی آحاد اقتصادی بود. برخی معتقد بودند که با اعمال تحریم های ظالمانه شرایط برای فعالیت های اقتصادی و حتی تامین کالاهای اساسی بسیار سخت خواهد شد. اما در واقعیت، شرایط تغییر کرد و در این شرایط، نیز تامین کالاهای اساسی با مشکل جدی روبرو نشد. در این شرایط اخبار سیاسی کمتر بر بازار ارز تاثیر می گذاشت. کاهش نرخ ارز بازار آزاد و نزدیک شدن آن با نرخ نیمایی باعث شد که صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی نیز مجاب شوند، منابع خود را به سامانه نیما عرضه کنند و در سوی دیگر، تقاضا برای تهیه نرخ ارز کاهش یافته بود. در نتیجه این تعادل ایجاد شده، باعث شد که نرخ ارز حتی تا سطح 10 هزار تومان نیز افت کند. در نتیجه مجموع عوامل ایجاد شده باعث شد که ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر افزایش یابد و پیش بینی می شود، این روند در ماه های پیش رو نیز وجود داشته باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000