مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش عنوان کرد

سه گام کنترل نقدینگی از مسیر بانک‌ها

مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش به بررسی اقدامات مورد نیاز برای مدیریت خلق نقدینگی جدید پرداخته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش به بررسی مدیریت نقدینگی و جلوگیری از حملات سفته بازانه نقدینگی به بازارهای رقیب تولید پرداخته است. یکی از الزامات اقتصاد کلان در جهت حمایت از تولید و ایجاد رونق در سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی، پیش بینی پذیر بودن بازارها و ثبات در قیمت ها است. از مولفه های مهم اثرگذار بر این ثبات و پیش بینی پذیری، کمیت و کیفیت نقدینگی و تغییرات آن با توجه به انگیزه های سفته بازانه است. مشاهده کمیت و کیفیت رشد نقدینگی در سال های اخیر و نوسانات بازار ارز و افزاش قیمت ها در سال 1397، ضرورت اندیشیدن به مساله مدیریت نقدینگی را آشکار ساخته است. رشد نقدینگی در سال های پس از نیمه 1392 با سهم بالای شبه پول همراه بوده و متوسط نسبت پول به شبه پول در دوره مذکور به حدود 15 درصد رسیده است. این نگرانی زمانی جدی تر می شود که بدانیم توزیع نقدینگی در کشور بسیار نامتوازن و نابرابر است و بخش قابل توجهی از سپرده ها در اختیار اشخاص محدودی است، لذا تغییر ترکیب نقدینگی و آثار تورمی فوق الذکر تنها در گرو تصمیم افراد معدودی قرار دارد. همه مسائل فوق الذکر در کنار انتظارات تورمی بالا در شرایط تحریم، این دغدغه و نگرانی را ایجاد می کند که دوره آتی می تواند موعد تخلیه آثار تورمی نقدینگی خلق شده در اقتصاد (بیش از آنچه در سال 1397 تجربه شد) باشد. در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس برای جلوگیری از شوک تورمی (تخلیه دفعی شکاف تورمی سال های اخیر) به بررسی مدیریت خلق نقدینگی جدید در سه گام پرداخته است. این سه گام شامل اعمال محدودیت بررشد ترازنامه بانک ها به ویژه بانک های مشکل دار، نظارت شدید بر بانک ها به منظور ممانعت از ورود در فعالیت های سفته بازانه توسط شرکت های زیرمجموعه و سایر اشخاص مرتبط و کنترل اعطای تسهیلات کلان توسط مقام ناظر است. بررسی ها نشان می دهد که خلق پول بانک ها در شرایطی که وصول مطالبات با چالش های جدی مواجه است، موحب انبساط بیشتر ترازنامه های بانک ها می شود، بنابراین یکی از اقدامات ممکن برای کنترل خلق نقدینگی جدید، اعمال محدودیت های مقداری بر افزایش اندازه ترازنامه بانک ها به ویژه بانک های مشکل دار است. به عنوان مثال، بانک مرکزی می تواند به بانک های مشکل دار صرفا اجازه رشد 10 الی 15 درصدی ترازنامه را بدهد و افتتاح سپرده و سپرده پذیری جدید اعطای تسهیلات آن ها را محدود می کند. از سوی دیگر بانک ها به واسطه قدرت خلق پول، پتانسیل بالایی برای بهره مندی از سود سفته بازی دارند که به واسطه عایدی بالای بازار دارایی ها می تواند خلق پول را حتی با وجود نرخ های بالای اضافه برداشت یا بازار بین بانکی نیز به صرفه کند، اما ورود بانک ها به این بازارها علاوه بر افزودن التهاب، موجب رشد نقدینگی نیز می شود که به منظور جلوگیری از چنین واقعه ای پیشنهاد می شود از ورود بانک ها به فعالیت های سفته بازانه جلوگیری به عمل آید، که البته این مساله نیز با کنترل مقاصد تسهیلات اعطایی بانک ها به ویژه شرکت های زیر مجموعه فعال در بخش ساختمان، ارز و امثالهم محقق خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000