واکنش مثبت بازار به افزایش سقف سنی ساختمان ها در دستورالعمل تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۷/۱۷
فعالان بازار مسکن افزایش حداکثر قدمت ساختمان ها در دستورالعمل تسهیلات مسکن را در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی، مثبت ارزیابی کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بازار مسکن از نیمه تابستان حال و هوای متفاوتی از 45 ماه گذشته را تجربه کرد. آمارهای منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن و بانک مرکزی حکایت از آن دارد که طی دو ماه مرداد و شهریور، تب تند معاملات خرید و فروش در بازار مسکن فروکش کرد و به دنبال آن شیب رشد قیمت، نزولی شد. به طوری که طی دو ماه گذشته، دو رکورد جدید از کاهش قیمت مسکن به طور متوالی ثبت شد. به این معناکه در مردادماه برای اولین بار بعد از گذشت ۴۵ ماه، قیمت مسکن با کاهش ۳ درصدی مواجه شد. به دنبال آن، روند کاهش قیمت مسکن در شهریورماه نیز ادامه پیدا کرد و میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی بیش از 2 درصد نسبت به مرداد کاهش پیدا کرد. براین اساس میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایان تابستان به حدود 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید. از سوی دیگر بازار طی این دو ماه یکی از تاریخی ترین دوره های رکودی معاملات را سپری کرد. طی دو ماه مرداد و شهریور حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه های املاک تهران به ترتیب معادل 2 هزار و 900 و 2 هزار و 456 فقره رسید که در مقایسه با دوره های گذشته رکود معاملات به لحاظ افت حجم یکی از تاریخی ترین دوره های خود را سپری می کند.

در این میان فعالان بازار مسکن عنوان می کنند یکی از مهم ترین دلایل کاهش حجم خرید و فروش در بازار مسکن، به کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی باز می گردد. به گفته آنها، رشد پی در پی قیمت ها در بازار مسکن طی یک سال گذشته سبب شده تا حجم زیادی از متقاضیان خرید مسکن که در حال جست و جو برای انتخاب و خرید یک واحد مسکونی مناسب بودند به تدریج از بازار خارج شوند.

کاهش حجم مراجعه و خرید متقاضیان مصرفی سبب شده تا بازار مسکن نه تنها در تهران که در خیلی از شهرها طی دو ماه گذشته با رکود سنگین مواجه شود.

در این میان اما یکی از مهم ترین ابزارهایی که موجب شده بخش اندکی از متقاضیان خرید و فروش همچنان در بازار بمانند مجهز شدن به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و تسهیلات اوراق حق تقدم بانک مسکن بوده است. به گفته آنها بخش عمده، معدود متقاضیان باقی مانده در بازار، گروهی هستند که به یکی از این دو نوع تسهیلات مجهز هستند.

با این حال از آنجاکه سقف سنی مشخصی برای آپارتمان های خریداری شده از طریق این تسهیلات باید رعایت شود، بخشی از خریداران که آپارتمان مناسب بالای سقف سنی مشخص شده را با قیمت مناسب انتخاب می کردند به دلیل محدودیت ارایه تسهیلات به این گروه سنی از آپارتمان، عملا امکان خرید را پیدا نمی کردند. این در حالی است که بخش عمده این واحدهای مسکونی اصطلاحا به قیمت رسیده، هستند و متقاضیان مصرفی در صورتی که سقف سنی تسهیلات خرید به آنها اجازه دهد می توانند اقدام به خرید این گروه از آپارتمان های مسکونی کنند.

فعالان بازار مسکن عنوان می کنند افزایش قیمت مسکن در سال گذشته سبب شده تا واحدهای مسکونی بیش از 20 سال نیز طرفداران زیادی پیدا کنند. به همین دلیل اقدام جدید بانک مسکن در جهت افزایش سقف سنی ساختمان ها از 20 به 25 سال، برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق، می تواند تاثیر گسترده ای در استقبال متقاضیان مصرفی از این گونه تسهیلات خرید مسکن داشته باشد. به ویژه گروهی از متقاضیان مصرفی که به دنبال تبدیل به احسن کردن واحد مسکونی خود هستند می توانند از این طریق به شیوه راحت تری وارد بازار شده و اقدام به خرید مسکن کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000