عبده تبریزی با ترسیم چشم انداز بازارها تاکید کرد

ضرورت به کارگیری تدبیر در بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۸/۱۱
حسین عبده تبریزی با تاکید بر این که در کوتاه مدت انتظارات نقش مهمی در تعیین قیمت ها دارد، بر ضرورت به کارگیری سیاست های مناسب در بازار ارز تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، حسین عبده تبریزی درباره چشم انداز بازارها در نیمه دوم سال جاری به این نکته اشاره کرد این احتمال وجود دارد که در شرایط کنونی به دلیل تحریم های ظالمانه کیک اقتصاد کوچک تر از گذشته شود، گفت: این موضوع ضرورت به کارگیری سیاست های بازتوزیعی را بیشتر از گذشته می کند. زیرا با کوچک شدن کیک اقتصادی فشار بر اقشار کم درآمد بیشتر از سایر گروه ها خواهد بود.

این کارشناس مالی با اشاره به این که تجربه سال های 90 تا 97 نشان می دهد که در اقتصاد کشور اهمیت انتظارات بسیار بالا است، گفت: انتظارات ممکن است که متفاوت از پیش بینی ها و واقعیت های اقتصادی عمل کند و در نتیجه در کوتاه مدت نیز سطح قیمت ها توسط این انتظارات تعیین خواهد شد. به عنوان مثال امکان دارد که در بورس، قیمت ها به دلیل انتظارات افزایش پیدا کند، البته این موضوع به این معنی نیست که عمدتا وضعیت اقتصاد رو به بهبود است و تحولات بورس باید تابع این شرایط باشد.

به گفته وی، به خصوص در کوتاه مدت، نقش انتظارات در تعیین قیمت ها بسیار پررنگ است و باید به این فاکتور در پیش بینی بازارها توجه کرد. او درباره چشم انداز بازار ارز نیز به این نکته اشاره کرد که حرکت ناگهانی نرخ ارز در ایران باعث ایجاد مشکل در اقتصاد می شود و باید نسبت به کارگیری سیاست های مناسب و جدی در این بازار، اقدام کرد.

عبده تبریزی با اشاره به این که نمی توان به جد گفت بازار ارز دیگر با شوک جدی روبرو نمی شود، توضیح داد: باید در محاسبات فعالان اقتصادی، همواره ریسک ارز مدنظر قرار گیرد و نرخ ارز فعلی نباید ما را نسبت به قیمت‌های بالاتر دچار بی تفاوتی کند. با توجه به اینکه پایه‌هایی که در اقتصاد می‌بینیم، می‌تواند جهش‌های بزرگ‌تری ایجاد کند، نسبت به نرخ ارز و در مورد تعهدات ارزی باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد. این کارشناس مالی افزود: اگر آرام شدن نرخ ارز را به کم شدن تقاضای کل منسوب کنیم، آن‌گاه باید در مورد روند نرخ ارز در طول سال‌های آینده نیز نگاه متفاوتی داشته باشیم.

وی درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان تاکید کرد:‌ در مورد نوسازی معتقدم اکنون یک کسب و کار مفید به حساب می‌آید. همچنین خانه‌های متراژ کوچک همچنان بازدهی مناسبی دارد، همواره مشتری برای واحدهای کوچک چه در بالای شهر و چه پایین شهر وجود دارد و اکنون می‌توان کوچک‌سازی را در شهرهای بزرگ کشور توصیه کرد؛ چرا که خریدار واقعی آنها وجود دارد. اما اصل مساله بازار این است که قدرت خرید واقعی مردم به شدت نزول کرده است و از این رو سمت تقاضای بازار به شدت محدود شده است.

عبده تبریزی با این که متوسط نرخ سود بانکی به نزدیکی 15 درصد کاهش یافته است، تاکید کرد:‌ در بین سال های 92 تا سال 95 بانک ها نرخ سود مثبت بالایی را به سپرده گذاران اعطا کردند، این موضوع فشار سنگینی را بر بانک ها ایجاد کرد، زیرا در عمل چنین درآمدی برای بانک ها ایجاد نمی شد. از سوی دیگر، در حال حاضر حجم قابل توجهی از منابع به بورس رسیده است، که باید درباره معامله در این بازار با هوشیاری و احتیاط عمل کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000