ضوابط شهرسازی در راستای افزایش تاب‌آوری و همسو با پدافند غیرعامل است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۴
نشست گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل برگزار و اقدامات این شرکت در راستای افزایش تاب‌آوری و همسو با اهداف پدافند غیرعامل عنوان شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نشست بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل، دوشنبه، سیزدهم آبان‌ماه با حضور زهره داوود‌پور، عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و جانشین رییس کمیته پدافند غیر عامل این شرکت، سردار داری‌وندی، جانشین معاونت زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت عمران شهرهای جدید در محل این شرکت برگزار شد.

زهره داوودپور در ابتدای این نشست، پدافند غیرعامل را دفاع و آمادگی مبتنی بر مشارکت مردمی خواند و با اشاره به اینکه این مهم را می‌توانیم از طریق ویژگی‌های کالبدی دنبال کنیم، گفت: در حوزه وظایف و رسالت‌های شرکت عمران شهرهای جدید، می‌توانیم بستر و زمینه را برای تحقق اهداف پدافند غیرعامل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی سال‌ها است که به حوزه پدافند غیرعامل پرداخته و مبحث بیستم خود را به مسائل فنی و ضوابط و مقررات حوزه پدافند غیرعامل اختصاص داده است، افزود: بحث اصلی در پدافند غیرعامل، مشارکت مردم است و باید پیش از مواجهه با بحران، به آموزش و فرهنگسازی مباحث مرتبط در جامعه بپردازیم.

تاب‌آوری یعنی بازگشت به شرایط پیش از بحران

وی در ادامه با تبیین ریشه واژه تاب‌آوری، آن را به معنی خیزش و برگشت به عقب خواند و گفت: تاب‌آوری مانند خاصیت کشسانی است و براین تاکید می‌کند که اگر یک شرایط بحرانی جامعه را درگیر کند، چه باید کرد که جامعه و زیرساخت‌ها تاب‌آور باشد و پس از بحران به حالت اولیه خود بازگردند. به عبارت دیگر ظرفیت برآمدن از عهده خطرات غیرمترقبه پس از بروز این خطرات و یا توانایی یک عامل اجتماعی برای انطباق با تنش‌های مخاطره‌آمیز را تاب‌آوری می‌گویند.

داوودپور در ادامه، پویایی، توان تغییرپذیری و ظرفیت پذیرش تغییرات، قابلیت بازگشت به شرایط قبل و اصلاح‌پذیری یک وضعیت برای بازگشت به شرایط اولیه را از جمله ویژگی‌های تاب‌آوری برشمرد و فصل مشترک همه این ویژگی‌ها را قابلیت انطباق با شرایط بحرانی خواند.

وی در بخش دیگری از این نشست توجه به ابعاد و شاخص‌های تاب‌آوری را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه کشورمان همه انواع سوانح طبیعی را دارا است، خاطر نشان کرد: ضوابط و مقررات شهرسازی منطبق با ملاحظات پدافند غیرعامل است و این ضوابط به تاب‌آوری شهرها و بازگشت به شرایط اولیه آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

هر اندازه شهر بزرگتر باشد، خطرات و تهدیدها نیز بزرگ‌تر می‌شود

وی با اشاره به اینکه هر اندازه شهر بزرگتر باشد، خطرات و تهدیدها نیز بزرگتر می‌شود گفت: سوانحی مانند سیل، زلزله، خشکسالی، آتش‌سوزی، فرو‌نشست، طوفان و ... نیازمند مقابله است و باید در برابر آن تاب‌آور باشیم.

آماده‌سازی مهم‌ترین بخش چرخه مدیریت بحران است

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به تشریح چرخه مدیریت بحران پرداخت و انتظار یا پیش‌بینی، اعلام خطر، نجات، رهاسازی و عادی‌سازی و بازسازی و بازتوانی را از جمله موارد مهم این چرخه برشمرد و تاکید کرد: در این چرخه آماده‌سازی به اذعان بسیاری از متخصصان مهم‌ترین بخش تلقی می‌شود.

اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در راستای تاب‌آوری است

داوود پور در ادامه حوادث را به چهار دسته جزئی، مهم، بحران و فاجعه تقسیم کرد و گفت: مجموعه اقداماتی که در دو سال اخیر در شرکت عمران شهرهای جدید انجام شده و انجام می‌شود در راستای افزایش تاب‌آوری است و با استفاده از طرح‌هایی که در این حوزه در حال تهیه و تدوین است، تلاش می‌کنیم ،فرهنگ سازی و آموزش آمادگی جامعه را در این خصوص افزایش دهیم.

"دفاع" یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های امنیت ملی است

سردار داری‌وندی، جانشین معاونت زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل نیز در بخش دیگری از این نشست به اهمیت پدافند غیرعامل از دریچه امنیت ملی پرداخت و "دفاع" را یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های امنیت ملی و شامل دفاع عامل و دفاع غیرعامل دانست.

در حوزه دفاع عامل تا اندازه زیادی به اهدافمان دست یافته‌ایم

وی به اقدامات انجام‌ شده در حوزه دفاع عامل اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته به هدفمان که همان بازدارندگی است، تا اندزه زیادی دست یافته‌ایم و امروز هیچ کشوری به خود اجازه حمله به کشورمان را نمی‌دهد؛ اگر بخواهیم مورد ظلم و تعدی دشمنان واقع نشویم باید از قدرت دفاعی مناسبی برخوردار باشیم و خوشبختانه در این عرصه تا حد زیادی در کشور توانمند شده‌ایم.

در پدافند غیرعامل راه زیادی تا بازدارندگی داریم/ با تهدیدات چند لایه مواجهیم

داری‌وندی سپس به وضعیت پدافند غیرعامل در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه در این حوزه راه زیادی تا بازدارندگی وجود دارد، گفت: در دفاع غیرعامل با تهدیدات چندلایه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، محیط زیستی و ... مواجهیم و باید برای مقابله با این تهدیدات آماده باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت طراحی اصول و مبانی پدافند غیرعامل در امور سازمانی گفت: این حوزه شامل مبانی دینی، قانونی و علمی است و باید از ظرفیت‌های این مبانی استفاه کنیم.

برای کاهش آسیب‌پذیری نیازمند کار پژوهشی گسترده‌ای هستیم

جانشین معاونت زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه باید الزامات و ملاحظات حوزه پدافند غیرعامل را طراحی کنیم و در این زمینه نیازمند کار پژوهشی گسترده‌ای هستیم تا میزان آسیب‌پذیری را کاهش دهیم.

وی گفت: طرح‌های خرد و کلان مختلفی در حوزه‌های عمومی و تخصصی و راهبردی در سازمان پدافند غیرعامل تدوین شده و مبنای برنامه‌ریزی و فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی در این خصوص است. در حوزه برنامه‌ریزی اقدامات مختلفی حول محور اطلاعات، اشراف اطلاعاتی، شناسایی تهدیدات بالفعل و بالقوه، اعلام هشدار به دستگاه‌ها و طرح‌های آموزشی انجام می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی خود را در برابر تهدیدات مصون کند/ ضرورت توجه به استمرار خدمات

داری‌وندی در پایان به اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه فعالیت وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید نیز اشاره کرد و گفت: اولین موضوع این است که این وزارتخانه خود را در برابر تهدیدات مصون و سرمایه‌های انسانی و معنوی خود را حفظ کند. در وهله دوم نیز حفظ زیرساخت‌های مادی به‌ منظور استمرار خدمات باید مورد توجه قرار گیرد تا خدمت‌رسانی به صورت پیوسته صورت گیرد و از این طریق جامعه پایدار شود.

فرهادی‌پور و نجفی از مدیران شرکت عمران شهرهای جدید نیز در بخشی از این نشست مواردی در راستای اهمیت پدافند غیرعامل اشاره کردند و پس از آن، مانور پدافند غیرعامل در این شرکت به اجرا درآمد و با موفقیت انجام شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000