دو عامل افزایش معاملات مسکن در مهر ماه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۱۶
افزایش حجم معاملات مسکن در مهرماه از نگاه واسطه‌های ملکی حاصل معامله دو گروه از متقاضیان مسکن است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، حجم معاملات مسکن در تهران در پایان مهر ماه ۱۹ درصد نسبت به شهریور افزایش یافت و به مرز ۳۰۰۰ فقره رسید. این در حالی است که معاملات مسکن از خرداد امسال روند ماهانه کاهشی را در پی گرفته بود و در شهریور به پایین‌ترین حد یعنی زیر ۲۵۰۰ فقره رسیده بود.
هر چند رشد ۱۹ درصدی معاملات مسکن در محدوده فوق‌العاده پایین و غیرعادی زیر ۳۰۰۰ فقره رخ داد، اما انتشار این آمار افزایشی سبب شد برخی تصور کنند خروج بازار از فاز رکود، زودهنگام کلید خورده است. در حالی که کارشناسان معتقدند این رشد معاملات صرفا نشات گرفته از دو عامل در بازار مسکن بوده و به معنای شروع روند افزایش معاملات تا رسیدن به دوره پسارکود نیست.
عامل اول معامله‌گرانی هستند که جبر حضور در بازار داشته و ناگزیر به معامله بوده‌اند. این گروه به دلایل حقوقی، اختلافات خانوادگی بر سر اموال ملکی، تقسیم ارث و نظایر آن و یا به دلیل تبدیل فوری دارایی نقدی خود به دارایی ملکی در شرایط خاص، ناگزیر به معامله در بازار مهر ماه بوده‌اند که بخشی از رشد حجم معاملات مربوط به حضور این بخش از متقاضیان مسکن در بازار بوده است.
در عین حال متقاضیان تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز دومین عامل رشد معاملات در مهر ماه بوده‌اند. از آنجا که قیمت مسکن دوماه کاهشی را در تابستان پشت سر گذاشت و در مهر ماه تقریبا بدون تغییر ماند و نوسان نزدیک به صفر داشت، کسانی که نوبت دریافت تسهیلات مسکن آنها در صندوق پس‌انداز مسکن یکم از چندی قبل فرارسیده بود، از ورود به بازار در ماه‌های کاهشی قیمت خودداری کردند و در نهایت در مهر ماه با مشاهده ثبات قیمت‌های پیشنهادی نسبت به شهریور، زمان را برای ورود به بازار و انجام خرید متناسب بودجه خود مناسب تشخیص دادند. در مجموع حضور این دو گروه از متقاضیان مسکن در بازار پاییزی سبب رشد معاملات مسکن شد.
با این حال کارشناسان مسکن با تحلیل آمارهای مربوط به دوره‌های پیشین رکود مسکن، تاکید می‌کنند هنوز بازار فاصله زیادی با شرایط رکودی معمول دارد و همچنان این حجم ناچیز از معاملات در میانه سال، یک مقدار بی سابقه در چند سال اخیر است. آمارها حکایت از آن دارد که تا پیش از دوره رکود فعلی، بازار مسکن تهران حتی در زمان‌های رکود ماهانه شاهد انجام ۹ تا۱۰ هزار معامله بود. بنابراین تا زمانی که کف معاملات مسکن به سطح مذکور نرسد و شرایط رکودی به شکل معمول آن برقرار نشود، نمی‌توان هرگونه افزایش ماهانه معاملات را به بحث خروج بازار از رکود نسبت داد و مرتبط دانست.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000