رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی کمترین آسیب را در زلزله آذربایجان‌ شرقی داشت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۸/۲۰
واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی و بهسازی شده‌ای که با نظارت همراه بوده، کمترین میزان آسیب از زلزله را در آذربایجان شرقی داشتند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برای بررسی میدانی به آذربایجان‌شرقی و شهرهای میانه و سراب سفر کرده است، وضعیت ویرانی‌های زلزله را در مناطق زلزله‌زده مورد بازدید استان، تشریح کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه بازدیدهایی از مناطق زلزله‌زده ترکمانچای میانه و همچنین سراب داشته است، گفت: به طور کلی از ۱۲۰ روستایی که در اطراف محل وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های آن بودند تخریب قابل‌ ملاحظه در روستای ورنکش مشاهده شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در سایر روستاها هم ویرانی وجود داشته، اما کمتر است، افزود: ورنکش درست در مسیر گسل مسبب زمین‌لرزه بوده و موقعیت خاک در این منطقه موجب تخریب این روستا شده است.

بیت‌اللهی اعلام کرد: تخریب نوع دوم برای ساختمان‌های نوساز و اسکلتی بوده که دیوارهای حائل آنها مشکل داشتند و در نقطه اتصال دیوار به قاب اسکلت، عدم‌اتصال مشاهده شده که در زلزله‌های اخیر نیز بخش عمده‌ای از تخریب‌ها به این نقطه‌ ضعف ساختمان‌ها مربوط بود.

وی بخشی از تخریب‌ها را به عدم وجود نظارت بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی روستایی و انحراف از آیین‌نامه کنترل ساختمان عنوان کرد و گفت: ساختمان‌هایی که اصول آیین‌نامه و مقررات ملی ساختمان را رعایت کردند، سالم و پابرجا ماندند. این موضوع نشان می‌دهد با نظارت جدی و با کار مدیریتی که البته نیاز به صرف هزینه زیادی نیز ندارد می‌توان خسارات ناشی از زلزله را کاهش داد.

وی تصریح کرد: ساختمان های خشت و گِلی در مسیر گسل مسبب زلزله، فاقد کیفیت لازم هستند و به هیچ عنوان قابل سکونت نیستند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اسکان روستاییان زلزله‌زده اعلام کرد: مردم مناطق زلزله زده به دلیل حالت روانی و ترسی که از رخداد پس لرزه‌ها وجود دارد، اغلب در بیرون از واحدهای مسکونی هستند و در چادر به سر می‌برند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000