ساخت و سازهای بزرگ مساحت همچنان ادامه دارد

سهم ۳ درصدی خانه های پرتقاضا از کل تولید مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۰۹
سهم واحدهای مسکونی پرتقاضا و پرفروش از کل ساخت و سازهای مسکونی در شهرهای کشور به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می­ دهد: در بهار امسال فقط 3 درصد از کل ساختمان­ هایی که ساخت آنها در شهرهای کشور شروع شد، واحدهای مسکونی تعبیه شده در آنها مساحت کمتر از 100 متر مربع داشتند. خانه­ های با مساحت زیر 100 مترمربع طی دو سال اخیر با توجه به جهش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان، اولویت اول خانوارها برای خرید مسکن است. بیش از 80 درصد از معاملات خرید مسکن در شهرهای بزرگ از جمله در تهران به آپارتمان­ های با مساحت کمتر از 85 مترمربع اختصاص دارد. به رغم تقاضای غالب برای خرید خانه ­های کوچک و متوسط مساحت، ساخت و سازهای بزرگ مساحت در شهرها همچنان ادامه دارد.

در اولین فصل از سال جاری، از 30 هزار و 687 پروانه ساختمانی صادر شده توسط شهرداری­ های کل کشور، نزدیک به 10 هزار پروانه برای ساختمان­ هایی با واحدهای دارای مساحت 150 تا 200 مترمربع صادر شده است. این آمار مشخص می­ کند سهم واحدهای مسکونی بزرگ مساحت (150 تا 200 مترمربع) از ساخت و سازها به 30 درصد افزایش پیدا کرده است. 48 درصد دیگر پروانه­ ها نیز به واحدهای با مساحت بیش از 200 مترمربع اختصاص دارد.

افزایش سهم خانه­ های بزرگ مساحت از کل ساخت و ساز آن هم در شرایطی که فروش این واحدها با افت بیشتری نسبت به واحدهای با مساحت متوسط و کوچک مواجه شده است یک علت عمده تشدید رکود فروش مسکن است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، در شرایط سخت بازار مسکن هر چقدر فایل ­های فروش در بنگاه­ های مسکن، ارتباط کمتری با توان خرید متقاضیان برقرار کند، ابعاد رکود معاملات خرید مسکن بیشتر خواهد شد و اوضاع برای پیش رفتن به سمت رونق پیچیده­ تر می­ شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رکود ساخت و ساز که از سال 93 در شهرهای کشور شروع شد همچنان ادامه دارد.

در بهار امسال به اندازه 33 درصد نیاز بازار مسکن به واحد مسکونی جدید، ساخت و ساز در کشور انجام شد.

آن طور که متغیرهای مربوط به میزان ازدواج ­های سالانه، میزان تخریب ساختمان­ های قدیمی در بافت ­های فرسوده، انباشت تقاضا و همچنین نرخ مرگ و میر نشان می ­دهد، طبق محاسبات و نیازسنجی ­های صورت گرفته توسط وزارت راه و شهرسازی در اوایل دهه 90، بازار مسکن به سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید نیازمند است. بنابراین در هر فصل باید 250 هزار واحد مسکونی در شهرها ساخته شود. این در حالی است که در بهار امسال 83 هزار و 757 واحد مسکونی در پروانه ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ­ها تعریف شده بود. این وضعیت بیانگر آن است که تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در بهار امسال 67 درصد کمتر از آنچه نیاز بازار مسکن است، بوده است.

انبوه ­سازان به عنوان عاملان اصلی ساخت، تولید و عرضه مسکن خواستار کاهش هزینه ­های جانبی ساخت و ساز برای افزایش سرمایه ­گذاری در این بازار هستند. به اعتقاد آنها حدود 15 تا 20 درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن را هزینه­ های حاشیه ­ای مربوط به انواع مجوزها تشکیل می ­دهد.

بر اساس این گزارش، میزان تولید و عرضه مسکن در کشور در بهار امسال 16.5 درصد نسبت به زمستان سال قبل کاهش پیدا کرد اما 5.5 درصد نسبت به بهار پارسال افزایش از خود نشان می­ دهد.

در هر پروانه ساختمانی صادر شده بطور متوسط کمتر از 3 واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.

در شهر تهران نیز طی بهار امسال 15 هزار و 127 واحد مسکونی جدید ساخته شد که نسبت به فصل قبل از آن 20 درصد کاهش عرضه صورت گرفته است. تعداد این واحدها نسبت به بهار پارسال نیز افت 23 درصدی از خود نشان می ­دهد. متوسط تعداد واحدهای مسکونی در هر پروانه ساختمانی صادر شده در تهران 6 واحد است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000