مدیر عامل بانک مسکن در روز جهانی خاک تاکید کرد

گام دوم سیاست حفاظت از اقلیم

مدیر عامل بانک مسکن دلایل ایجاد کمپین اجتماعی حمایت از خاک در بانک مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به فعالیت های دو سال اخیر این بانک اشاره کرد و گفت: بانک مسکن در دو سال گذشته به بحث کمپین آب پرداخته است و باید این موضوع را در نظر بگیریم، که کشور ما در حوزه محیط زیست با چالش های عدیده ای روبرو است. او درباره عوامل موثر در کاهش منابع آبی کشور گفت: در سال های اخیر از یک سو بارندگی ها نسبت به دوره متوسط 50 سال اخیر کاهش یافته است و از سوی دیگر، سفره های آب زیرزمینی با کاهش منابع روبرو بودند.

مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این که پوشش گیاهی و فضای سبز کشور نیز در دهه های اخیر، با مشکلات قابل توجهی روبرو شده است، گفت: این موضوع باعث شده تا از حجم جنگل های کشور و پوشش گیاهی دشت ها به مقدار قابل توجهی کاسته شود. او افزود: از سوی دیگر، در شرایطی که سطح پوشش گیاهی و جنگل ها کم شده است، بارش فراوان طی اواخر سال گذشته و بویژه اوایل امسال باعث شد که به جای ذخیره شدن بارش ها به عنوان منابع آبی، سیل های گسترده و ویران گری در کشور ایجاد شود و این سیل ها، باعث تخریب خاک در بسیاری از مناطق شده است.

رحیمی انارکی با بیان این موضوع که در کنار توجه به موضوع آب، نیاز است که راهکارهای جلوگیری از تخریب خاک نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: این موضوع باعث شد که بانک مسکن علاوه بر موضوع آب، در قالب کمپین«من ایرانم، مرا دریاب»، به بحث خاک و ضروریات محافظت از آن توجه کند. همچنین این بانک، برای سال های آینده نیز در حوزه مسوولیت های اجتماعی خود به سایر بخش های مورد توجه در محیط زیست می پردازد، تا در نهایت به طور کلی مباحث مرتبط با اقلیم تکمیل شود.

مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این که تامین مواد غذایی ما در حال حاضر به خاک بستگی دارد، گفت: اگر نتوانیم شرایط لازم برای محافظت از خاک را ایجاد کنیم، در نهایت با گسترش بیابان ها روبرو خواهیم بود و این موضوع باعث می شود که مناطق سکونتی محدودتر شود و از سوی دیگر، مناطق تحت کشت نیز که نیازهای غذایی انسان ها را تامین می کنند، با تهدید روبرو خواهند شد.

او در پایان تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد که تولید یک سانت خاک با توجه به نوع منطقه و ترکیبات کانی ها و سنگ ها بعضا هزاران سال زمان نیاز دارد، این در حالی است که سرعت فرسایش خاک با توجه به سیل های ویرانگر، چرای بی رویه و استفاده نادرست در کشاورزی به سرعت افزایش یافته است. در نتیجه این گنجینه ارزشمند در حال از بین رفتن است و لازم است که آگاهی ها برای حفاظت از خاک افزایش یابد.

گفتنی است بزرگداشت روز جهانی خاک در تاریخ 5 دسامبر برگزار می شود، بانک مسکن در کمپین اجتماعی من ایرانم، مرا دریاب، علاوه بر موضوع آب، به مسائل و چالش های حفظ خاک خواهد پرداخت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000