هیبنا گزارش می دهد:

افزایش اثر تسهیلات مسکن برای خرید آپارتمان

کارشناسان مسکن ادامه روند نزولی قیمت ها در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان های مسکونی را منجر به افزایش اثربخشی تسهیلات بانکی در پوشش هزینه های خرید واحدهای مسکونی اعلام می کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بر روی منحنی کاهش یافته است و از نیمه تابستان تاکنون ماه به ماه (به استثناء ثبات قیمتی بازار در مهرماه) روند نزولی داشته است،کارشناسان ادامه افت قیمت ها را منجر به افزایش اثربخشی تسهیلات بانکی در پوشش هزینه های خرید واحدهای مسکونی می دانند.

از سوی دیگر انتظارات موجود در بازار در میان فعالان معاملات ملکی و همچنین کارشناسان و صاحبنظران حوزه مسکن حاکی از پررنگ تر بودن سناریوی کاهش ادامه شیب نزولی قیمت در بازار مسکن شهر تهران در ماه های پیش رو نسبت به سایر سناریوهاست.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن می گویند با ادامه روند ریزش قیمت ها در بازار مسکن و کاهش فاصله بین قدرت خرید خانوارها و سطح میانگین قیمت مسکن، بازار به سمت مصرفی شدن و تعادل قیمتی حرکت خواهد کرد و همین کاهش قیمت منجر به افزایش اثربخشی و کارآمدی تسهیلات بانکی خرید مسکن برای متقاضیان خواهد شد.

به دنبال جهش قیمت در سال 98 و ادامه آن تا ابتدای تابستان امسال،بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی اعم از خانه اولی ها و سایر متقاضیان خرید آپارتمان در شهر تهران و کلانشهرها به دلیل تضعیف قدرت خرید از بازار مسکن جاماندند و به اجبار به حاشیه بازار رانده شدند.

تحقیقات میدانی انجام شده نشان می دهد در روزهای اخیر برخی از متقاضیان مصرفی به صورت مجدد به بازار ورود کرده اندو در حال رصد شرایط برای خرید واحدهای مسکونی موردنظر خود هستند.این اتفاق نشات گرفته از روند نزولی قیمت مسکن از میانه تابستان تاکنون است.

در هر یک از ماه های مرداد و شهریور ماه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بیش از 3 درصد (مجموعا در دو ماه بیش از 6 درصد) کاهش یافت.در مهرماه ثبات قیمتی تجربه شد اما در آبان ماه سطح متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی به طور مجدد 2 درصد افت کرد.شواهد نشان می دهد روند نزولی قیمت در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و این موضوع منجر به امیدواری برخی از متقاضیان منتظر در حاشیه بازار مسکن و ورود آن ها به متن بازار به منظور جست و جو و رصد شرایط شده است.

عمده این متقاضیان افرادی هستند که یا به واسطه سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم مشمول دریافت تسهیلات خرید مسکن خانه اولی ها از این محل هستند و یا پیش از این و قبل از زمان جهش قیمت ها قصد داشتند با خرید اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن از تسهیلات آنی بانک مسکن برای خرید واحدهای مسکونی استفاده کنند.

کارشناسان مقطع زمانی فعلی تا پایان سال را زمان مناسبی برای این افراد برای خرید مسکن می دانند چرا که هیچ چشم اندازی از بابت افزایش سطح قیمت ها در بازار مسکن رصد نمی شود و برعکس انتظارات حاکی از ادامه روند نزولی قیمت ها در بازار است.

در شرایطی که روند نزولی قیمت مسکن در بازار ادامه دار شده است میانگین قیمت فروش هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته همچنان در ابتدای کانال 40 هزار تومان قرار دارد.میانگین قیمت پیشنهادی هر فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن روز گذشته حدود 41 هزار تومان(کف قیمتی) بود و این موضوع نشان می دهد بازار عرضه و تقاضای اوراق در شرایط تعادلی قرار دارد.متقاضیان خرید مسکن پس از امضای مبایعه نامه و با ارایه مدارک مربوط به خرید واحد مسکونی مورد نظر می توانند با مراجعه به بانک مسکن و تشکیل پرونده اقدام به خرید اوراق کرده و در مدت زمان کمتر از 30 روز کاری تسهیلات خود را دریافت کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000