جزییات نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک مسکن

جزییات طرح تحول دیجیتال بانک مسکن در جلسه‌ای با حضور عباس معمارنژاد، معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد ارایه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در جلسه‌ای که به منظور ارایه طرح تحول دیجیتال بانک مسکن و اقدامات انجام شده برای عملیاتی شدن این طرح با حضور عباس معمارنژاد، معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد و ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن برگزار شد، با اشاره به تدوین نسخه اولیه نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک مسکن، گفت: این طرح به دنبال تمرکز دولت بر اقتصاد هوشمند و استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال در عصر کنونی و به درخواست وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه شد.
وی ادامه داد: رهبری در ارایه اثر بخش خدمات و محصولات بانکی مورد نیاز جامعه و نیز تامین مالی فعالیت‌های مسکن و توسعه شهری مبتنی بر تجربه دریافت خدمات یکپارچه، ایمن، پایدار، در کمترین زمان و در هر مکان توسط مشتریان، به عنوان چشم‌انداز این نقشه راه تعریف شده است.
مرادی با بیان اینکه افزایش درآمدهای کارمزدی، کاهش هزینه قیمت تمام شده محصولات ارزش آفرین برای ذینفعان، تغییر و تحول در مدل کسب و کار بانک، ارتقای فرهنگ دیجیتال و بهبود تجربه مشتریان از دریافت خدمات گوناگون از جمله اهداف عمده‌ای است که در تعریف استراتژی‌های تحقق بانکداری دیجیتال درنظر گرفته شده است، افزود: از میان چهار نسل بانکداری دیجیتال، ما در حال انتقال از نسل اول به نسل دوم هستیم و اگر بانکداری متمرکز (Core Banking) به طور کامل اجرا شود، از نسل دوم نیز عبور خواهیم کرد.
وی از کلید زدن بحث «واکاوی داده» در بانک مسکن به عنوان یکی از اقدامات مهم یاد کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در آینده به سمت بهره‌گیری از هوش مصنوعی حرکت کنیم.
مرادی با اشاره به تعیین راهبردهای مشخص برای هر یک از حوزه‌های مدیریتی برای تحقق بانکداری دیجیتال، گفت: در نقشه راه بانک مسکن ضمن پیش‌بینی راهکار برای تامین مالی پروژه‌های ذیل بانکداری دیجیتال، به موضوعاتی از قبیل اصلاح ساختارهای بانک، پیش‌بینی ریسک‌های امنیت، تمرکز در بهبود تجربه مشتریان و مباحث مرتبط با بازاریابی نیز پرداخته شده است.
وی از وجود شرکت توسعه خدمات کارآفرینی بانک مسکن در زیرمجموعه بانک که مسوولیت ارتباط با استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده را دارد، به عنوان یک فرصت برای تحقق بانکداری دیجیتال یاد کرد که باید از آن به بهترین شکل استفاده شود.

60080012/9/2019 9:58:28 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2019/12/201912105051225296_Thum.jpg

در ادامه این جلسه ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن توضیحات مفصل‌تری درباره کم و کیف طرح تحول دیجیتال بانک مسکن و نقشه راه بانکداری دیجیتال ارایه کرد.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ای و تخصصی در شبکه بانکی کشور، از تلاش برای همسویی برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات با اولویت‌های راهبردی بانکداری جهانی خبر داد و گفت: افزایش سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها و بهبود تجربه دیجیتالی مشتریان از این جمله است.
شیردل با اشاره به اینکه بانک مسکن معماری سازمانی خود را از سال 93 آغاز کرد و از همان زمان به دنبال تحقق اهداف مشخصی در حوزه بانکداری دیجیتال بود، افزود: در سال‌های اخیر نسبت به همراستا سازی برنامه‌های راهبردی حوزه فناروی اطلاعات با راهبرد و ساختار بانک اقدام شده است.
وی با اشاره به اینکه با تدبیر دولت، اقتصاد هوشمند محور توسعه کشور قرار گرفته است، گفت: بر این اساس ضمن توسعه فناوری‌های سخت و نرم‌افزاری و توانمندی‌های حرفه‌ای خود باید نسبت به بازنگری، اصلاح وبهبود مستمر فرآیندها و ساختار بانک برای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال اقدام کنیم که این موضوع در نقشه راه بانکداری دیجیتال گنجانده شده است.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم مدل کسب و کار بانک را با دیدگاه سامانه جامع بانکداری متمرکز پیاده کنیم.
شیردل سپس گزارشی از برخی از برنامه‌های بانک مسکن در حوزه تحقق تحول دیجیتالی ارایه و اظهار کرد: توسعه سیستم بانکداری متمرکز فاز به فاز در حال پیشرفت است. راه‌اندازی سیستم ارزی متمرکز یکی از اقدامات اخیر بانک است که فاز پایلوت آن در شعبه میرداماد اجرا شده و فاز های دو و سه نیز تا پایان بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. توسعه و تکمیل فاز 2 زیرسیستم‌های تسهیلات و خزانه‌داری نیز در حال انجام است و تا پایان سال 98 نتیجه آن مشهود خواهد شد.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با اشاره به انتقال کامل بیش از 2 میلیون و 540 هزار حساب بانک مسکن به سیستم متمرکز، اظهار کرد: در حال حاضر فقط 36 هزار حساب به این سیستم منتقل نشده که اغلب آنها یا دچار اشکالات حقوقی بوده و یا اینکه ارزش انتقال نداشته و پس از گذشت یک دوره زمانی مشخص، منقضی و از چرخه خارج می‌شود.
وی از پایداری فوق‌العاده خدمات بانکداری الکترونیک بانک مسکن در مقایسه با دیگر بانک‌ها خبر داد و گفت: در حالی که میزان پایداری این خدمت به طور میانگین در شعب بانک‌های کشور 99.3 درصد است، میزان پایداری خدمات بانکداری الکترونیک در بانک مسکن 99.54 درصد است.
به گفته وی، این پایداری خدمات سبب شده همین حالا بین 95 تا 97 درصد از تراکنش‌های بانک مسکن به شکل غیرحضوری انجام و پشتیبانی شود و بهترین تجربه برای مشتریان رقم بخورد.
شیردل با اشاره به اینکه فین‌تک‌ها در ابتدای راه هستند و مشخص نیست سرنوشت آنها چه خواهد شد، در عین حال گفت: بانک مسکن امکان‌سنجی توسعه کاربردهای مهاجرت به بستر بلاک‌چین را انجام داده است.
وی از طرح‌ریزی آرشیو الکترونیکی و سیستم کشف تقلب و نیز تدوین سند راهبردی اتصال به شبکه پرداخت بین‌المللی را از دیگر اقداماتی که مبتنی بر نقشه راه بانکداری دیجیتال در دستور کار قرار گرفته است، برشمرد.
شیردل در عین حال از محدودیت‌هایی که بانک در حوزه تحول دیجیتال با آن روبروست نیز سخن گفت و در این زمینه در کنار محدودیت‌های تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها، به مساله کمبود نیروی متخصص در این حوزه در کشور اشاره کرد و گفت: در کنار اینکه با موج مهاجرت متخصصان این حوزه به کشورهای دیگر روبرو هستیم، توان رقابت با بخش خصوصی را برای جذب نیروی انسانی کارآمد موجود نداریم .

شیردل 60080012/9/2019 10:03:59 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2019/12/201912106098792798_Thum.jpg
شیردل



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000