راه اندازی گام نخست شناسایی خانه خالی در چند ماه آتی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۹/۲۱
مدیر گروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از اجرایی شدن فاز نخست شناسایی خانه های خالی طی چندماه آینده خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی چند روز اخیر محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از امکان شناسایی خانه های خالی در تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها خبر داد و گفت: راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان امکان شناسایی خانه های خالی و فراهم کردن زمینه اخذ مالیات بر این خانه ها، جهت عرضه به بازار مسکن و ایجاد تعادل در این حوزه ایجاد می شود.
نرگس رزبان مدیر گروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به برداشته شدن گام های نخست جهت راه اندازی این سامانه و تلاش برای تکمیل آن طی چند ماه آتی، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در سال 95 گنجانده شده است. براساس ماده 54 مکرر این قانون، واحدهای مسکونی که بیش از یکسال خالی می مانند مشمول مالیاتی به نسبتی از نرخ مالیات اجاره می شوند.
وی با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی نیازمند یک گام مقدماتی یعنی شناسایی این واحدها است، اظهار کرد: پیرو پیگیری های انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی طی چند ماه گذشته، پیش بینی می شود فاز اول اجرایی سامانه ملی املاک و اسکان راه اندازی شود تا از این طریق امکان شناسایی خانه های خالی موجود در بازار ایجاد شود.
وی به حجم خانه های خالی موجود در بازار کشور و همینطور پایتخت اشاره کرد و افزود: مطابق با آخرین آمار تهیه شده، مجموع خانه های خالی موجود در کشور معادل 2 میلیون و 500 هزار واحد است که از این تعداد حدود 400 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در شهر تهران قرار دارد. مطابق با آمار جهانی، حجم خانه های خالی موجود در بازار مسکن ایران حدود بیش از ۳ برابر آمار جهانی است.
وی با تاکید بر آنکه اخذ مالیات از خانه های خالی یک نوع ابزار نظارتی است که منجر به افزایش هزینه های نگهداری واحدهای مسکونی به صورت خالی از سکنه می شود بنابراین می تواند تا حدودی به ایجاد تعادل در بازار مسکن کمک کند، تصریح کرد: اخذ مالیات مسوولیت وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی است و مسوولیت وزارت راه و شهرسازی در این حوزه نیز شناسایی خانه ها و پیگیری این موضوع است.
رزبان همچنین عنوان کرد: از آنجاکه بخشی از اطلاعات مربوط به شناسایی خانه های خالی در اختیار سایر دستگاه ها و نهادها است از این رو در یک تعامل چندجانبه قرار است این اطلاعات با وزارت راه و شهرسازی به اشتراک گذاشته شود تا به این ترتیب ظرف چندماه آینده فاز اول اجرایی سامانه عملیاتی شود.
وی در پایان گفت: شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی، برنامه کوتاه مدت متولی سیاستگذار حوزه مسکن است. برنامه میان مدت و بلند مدت وزارت راه وشهرسازی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن، تولید و عرضه مداوم و پیوسته مسکن است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000