قانونی‌شدن استخراج رمزارزها به‌ نفع کشور است

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۹/۲۳
رمزارزها در سطح جهانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ و این پدیده به یکی از مهم‌ترین موضوعات و در عین‌ حال چالش‌های اقتصادی در کشورهای متعدد تبدیل شده است
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، رمزارزها در سطح جهانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ و این پدیده به یکی از مهم‌ترین موضوعات و درعین‌حال چالش‌های اقتصادی در کشورهای متعدد تبدیل شده است. ارزهای رمزنگار در ایران نیز سروصدای بسیاری به پا کرده‌اند و همین مسئله باعث شده است ارزهای رمزنگاری‌شده به یکی از عناوین جنجالی سال جاری در حوزهٔ اقتصادی و فنّاوری ایران تبدیل شود.

در اوایل تابستان، موضوع رمزارزها به‌صورت ناگهانی به یکی از داغ‌ترین موضوعات اقتصادی، فنّاوری، و انرژی کشور تبدیل شد و توانیر با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد با ماینرها برخورد خواهد کرد و انشعابات برق استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال تا اطلاع ثانوی و زمان اعلام شرایط تخصیص برق به فعالان ماینینگ قطع خواهد شد و همین موضوع باعث شد تا علاوه بر قطع برق، هزاران مزرعهٔ استخراج رمزارز در سراسر کشور پلمب و تعداد زیادی دستگاه ماینر از سوی نهادهای قضایی و انتظامی توقیف شود.

دولت در راستای ساماندهی وضعیت رمزارزها تصمیم گرفته است در جهت قانون‌گذاری و ابلاغ الزامات حرکت کند تا نگرانی‌ها را از بین ببرد و از فرصت‌های این فنّاوری مالی جدید به‌نفع اقتصاد کشور استفاده شود که در همین راستا نیز استخراج ارزهای دیجیتال را به‌عنوان صنعت به رسمیت شناخت و ضوابطی را منتشر و ابلاغ کرد که بر اساس آن ماینرها می‌توانند با دریافت مجوزهای لازم به‌صورت قانونی فعالیت داشته باشند. اما، ماینینگ صرفاً یکی از بخش‌های ارزهای رمزنگار است و در بخش‌هایی همچون خریدوفروش رمزارزها، تولید و انتشار رمزارز و توکن‌های دارای پشتوانهٔ مشهود یا غیرمشهود در کشور اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

دولت وظایفی را در حوزهٔ رمزارزها و زیرساخت‌های صنعت استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات اعلام کرد که این پروژه‌ها در دستور اقدام قرار گرفته و درحال پیگیری است. سکاندار این وزارتخانه نگاه مثبتی به رمزارزها و فنّاوری بلاک‌چین دارد و بر همین اساس نشریه تازه های اقتصاد با محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فنّاوری اطلاعات گفتگویی انجام داده تا از او دربارهٔ نگاه دولت به صنعت استخراج رمزارزها و آیندهٔ ارزهای رمزنگار بپرسد، که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که مطرح می‌شود، بحث جایگاه رمزارزها در اقتصاد دیجیتال و آیندهٔ این پدیدهٔ فنّاورانهٔ مالی در اقتصاد ایران است. به‌نظر شما، ارزهای رمزنگار حبابی تخیلی‌اند یا آن‌ها به یکی از بازیگران اقتصاد هوشمند تبدیل خواهند شد؟

باید توجه داشت که رمزارزها صرفاً یکی از محصولات فنّاوری انقلابی بلاک‌چین هستند که بدون شک در سال‌های آینده تحولاتی عظیم و زیرساختی در تمام عرصه‌ها به‌خصوص ارتباطات و نظام اقتصادی و بانکی ایجاد خواهند کرد. اعتقاد دارم باید با فنّاوری‌های جدید همگام شد تا دچار عقب‌ماندگی نشویم و در این راستا نیاز است دولت و دستگاه‌های مسئول با فنّاوری‌های جدید به‌صورت قهری برخورد نکنند و برای استفاده از مزایای آن نسبت به افزایش آگاهی، تعامل با بخش خصوصی، و قانون‌گذاری مناسب اقدام کنند.

اقتصاد هوشمندِ آینده اقتصادی است که صرفاً با تعامل با بخش خصوصی و بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین و کسب‌وکارهای نوآورانه محقق خواهد شد؛ بر همین اساس، ضرورت دارد ایران نیز در راستای تحقق اقتصاد هوشمند، بهره‌گیری از ظرفیت فنّاوری‌های جدیدی همچون بلاک‌چین، رمزارزها، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، و… را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد و دولت وظیفه دارد تا زیرساخت‌های لازم فعالیت و توسعهٔ کسب‌وکارهای مبتنی بر فنّاوری‌های جدید را برای گسترش اقتصاد فراهم کند.

رمزارزها و فنّاوری بلاک‌چین یکی از ارکان اقتصاد هوشمند هستند و در نظام اقتصادی و بانکی آینده جایگاهی ویژه خواهند داشت؛ بر همین اساس، باید این تحول را بسیار جدی گرفت و اقدامات لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و کاهش مخاطرات انجام داد، زیرا اگر عقب‌مانده شود، علاوه بر ازبین‌رفتن فرصت‌ها، شاهد تهدیدات متعددی خواهیم بود و دولت نیز بر اساس روال گذشته نسبت به تحریم فنّاوری اقدام می‌کند.

ماینینگ رمزارزها را برای ایران جهنم می‌دانید یا معتقدید که دروازهٔ ورود به بهشت است؟

اعتقاد دارم که ماینینگ مسیری است که در نهایت به دو تونل ختم می‌شود؛ تونل اول مسیر بهره‌گیری از فرصت‌های صنعت استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده با رعایت الزامات قانونی مطرح‌شده از سوی دولت است که با عنوان بهشت ماینینگ می‌توان عنوان کرد و بر اساس آن دولت زیرساختی را فراهم می‌کند و ماینرها با داشتن شرایط و مجوز با پرداخت تعرفهٔ مناسب برق نسبت به تولید ارزش به‌نفع خود و کشور اقدام می‌کنند که دولت نیز به‌دنبال تحقق این فضاست. اما، تونل دیگری وجود دارد که در آن فضایی خاکستری وجود دارد و دولت نسبت به سکوت یا اعلام ممنوعیت ماینینگ ارزهای رمزنگار اقدام می‌کند و ماینرها نیز با استفاده از برق ارزان فضایی آشفته را به ضرر کشور و صرفاً سودآوری برای خود فراهم می‌کنند که نهادهای امنیتی و حاکمیتی از آن نگرانی دارند.

ماینرها در ایران معتقدند ورود و قانون‌گذاری دولت برای ایجاد مجوز و زیرساخت‌های لازم در زمینهٔ صنعت استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده حرکتی مثبت و رو به جلو است تا این صنعت ساماندهی شود. اما، قوانین ابلاغ شده از سوی دولت ازجمله تعرفهٔ برق مشکلات متعددی دارد که باید اصلاح شود و در غیر این‌صورت ماینرها از ایران به کشورهای همسایه مهاجرت خواهند کرد و خروج سرمایه از کشور رخ می‌دهد. به‌نظر شما، راهکار مناسب برای گسترش صنعت ماینینگ در کشور و رفع دغدغه‌های بخش خصوصی چیست؟

قانونی‌شدن استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور گامی برای خلق ارزش به‌نفع کشور و ساماندهی فضای ماینینگ بود تا برق ارزان به‌عنوان سرمایهٔ ملی به حراج نرود. تأکید دارم که برق نباید به‌صورت بسیار ارزان یا بسیار گران به ماینرها تعلق گیرد، بلکه باید با قیمتی رقابتی و مناسب به ماینرها برق ارایه شود تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان بازگیران بخش خصوصی علاوه بر خود برای کشور ارزش‌آفرینی داشته باشند.

اعتقاد دارم درصورتی‌که ماینرها بتوانند در کنار نیروگاه‌ها مستقر بشوند، می‌توانند به‌صورت توافقی و رقابتی تعرفهٔ برق خود را تعیین کنند که می‌تواند به‌نفع کسب‌وکار آن‌ها و رفع دغدغه‌های موجود از سوی بخش خصوصی باشد و درعین‌حال نیز نیروگاه‌ها از سود بیشتر قیمت فروش برق به ماینرها نسبت به دولت مرتفع شوند.

ما در ایران می‌توانیم فارم ماینینگ (مزارع استخراج رمزارز) داشته باشیم که تحت قوانینی در آن‌ها اقدام به استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها شود و این موضوع اگر تحت نظارت قانونی انجام شود می‌تواند برای کشور سودآوری داشته باشد و به‌نفع کشور است.

به تازگی چند نیروگاه‌ به‌ خصوص نیروگاه‌های حرارتی که در شمال کشور فعالیت می‌کنند، برای ارایهٔ برق به ماینرها اعلام آمادگی داشتند و تأکید کرده‌اند که دولت برق آن‌ها را خریداری نکرده و باعث شده است در آستانهٔ ورشکستگی قرار بگیرند و علاقه دارند با ماینرها برای فروش برق توافق داشته باشند. آیا این مدل توافق دوطرفه برای فعالیت ماینرها و گسترش صنعت ماینینگ مطلوب‌تر نیست؟

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت این بحث است که در ایران همواره مشکل ساعات اوج مصرف برق یا همان ساعات پیک را نداریم و صرفاً در تابستان در برخی ساعات شاهد پیک مصرف هستیم که براین‌اساس می‌توان از زیرساخت صنعت برق کشور برای تولید رمزارز استفاده کرد که ارزش‌افزودهٔ ناشی از آن به‌مراتب نسبت به فروش برق با قیمت ارزان به کشورهای همسایه ارزش بیشتری دارد.

اعتقاد دارم صنعت ماینینگ می‌تواند باعث افزایش کی پی‌های نتورک برق کشور شود، اما باید توجه داشت تا مزارع استخراج رمزارز در نزدیکی نیروگاه‌ها باشد. درخواست نیروگاه‌های کوچک از دولت برای فروش برق به ماینرها فرصتی بسیار خوب برای استقرار ساماندهی‌شدهٔ فعالان بخش خصوصی در کنار نیروگاه‌ها برای افزایش سودآوری نیروگاه‌ها، تأمین نیاز ماینرها، و کاهش هزینه‌های شبکهٔ توزیع برق است که موافقت با آن فرصت‌های مناسبی را خلق خواهد کرد.

آیا وزارت ارتباطات در زمانی که فضای خاکستری در کشور حاکم بود، برای ماینینگ مجوز داد؟

وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و ارگان‌های وابسته به آن هیچ مجوزی در خصوص استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده به کسب‌وکارها ارایه نکرده‌اند، زیرا مجوزی در این زمینه وجود نداشته است. اما درحال حاضر که دولت ماینینگ را به‌ عنوان صنعت به رسمیت شناخته و ضوابط لازم را اعلام کرده است، وزارت ارتباطات آمادگی دارد از ماینرهای ایرانی دارای مجوز و شرایط لازم که قصد فعالیت به‌ صورت گسترده دارند حمایت کند و در همین راستا نیز منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی پیام فرصتی خوب برای استقرار و فعالیت آن‌ها به‌ صورت قانونی برای تولید رمزارز است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000