گزارش هیبنا از پرداختی بانک ­ها به مهمترین بخش اقتصادی

سهم بخش مسکن از تسهیلات شبکه بانکی ۱۱.۵ درصد شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۰/۰۷
حجم تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان از سوی شبکه بانکی و موسسات اعتباری طی هشت ماهه سال جاری اعلام شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در گزارشی آمار تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان طی هشت ماهه منتهی به آبان 98 را اعلام کرد. آنطور که در این گزارش آمده است بانک ها و موسسات اعتباری به بخش های مختلف اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و ... از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، معادل 6 میلیون و 288 هزار و 511 فقره تسهیلات به متقاضیان و فعالان اقتصادی پرداخت کرده اند که از این تعداد 724 هزار و 255 فقره به بخش مسکن و ساختمان اعطا شده است. به این معناکه از مجموع تعداد تسهیلات پرداخت شده از سوی شبکه بانکی حدود 11.5 درصد به بخش مسکن و ساختمان در حوزه های مختلف تخصیص داده شده است.

گزارش عملکرد ارایه شده از حجم و میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش مسکن و ساختمان نشان می دهد: طی بازه زمانی مذکور، 724 هزار و 255 فقره تسهیلات به ارزش 39 هزار و 94 میلیارد و 300 میلیون تومان برای حوزه های مختلف بخش مسکن و ساختمان (شامل انواع تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ...) اختصاص داده شده است.

بررسی جزییات کارنامه تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان نیز نشان می دهد: تسهیلات اعطایی به این حوزه، در بخش های مختلف توزیع شده اما متناسب به میزان توزیع تسهیلات به بخش­ های مختلف حوزه مسکن و ساختمان، بیشترین میزان تسهیلات اعطایی به ترتیب به حوزه های خرید، تعمیر(جعاله) و ساخت پرداخت شده است. براساس اطلاعات ارایه شده، از مجموع تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن و ساختمان به لحاظ ارزش، حوزه خرید مسکن معادل 34.4 درصد، حوزه تعمیر معادل 20.3 درصد و حوزه ساخت وساز مسکن معادل 15.4 درصد سهم داشته اند. بانک ها تسهیلات خرید مسکن را در قالب فروش اقساطی و تسهیلات ساخت را نیز در قالب قراردادهای مشارکت در ساخت به متقاضیان پرداخت می کنند.

همچنین براساس اطلاعات ارایه شده در کارنامه تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن و ساختمان، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، شبکه بانکی و موسسات اعتباری معادل 13 هزار و 436 میلیارد و 400 میلیون تومان به متقاضیان خرید مسکن تسهیلات پرداخت کرده ­اند. پس از این نوع تسهیلات، تسهیلات تعمیر(جعاله) مسکن نیز رتبه دوم تسهیلات اعطایی در حوزه مسکن و ساختمان را به خود اختصاص داده است. این کارنامه نشان می دهد تسهیلات پرداخت شده به حوزه تعمیر مسکن معادل 7 هزار و 950 میلیارد و 800 میلیون تومان ارزش داشته است.

در نهایت تسهیلات پرداختی به حوزه ساخت مسکن نیز ارزش معادل 6 هزار و 27 میلیارد و 700 میلیون تومان را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی ها نشان می دهد بالاترین حجم تسهیلات پرداختی در هر سه حوزه ساخت، خرید و تعمیر مسکن به بخش مسکن و ساختمان از سوی بانک مسکن بوده است. این بانک از ابتدای سال جاری یکی از مهم ترین سیاست های اعتباری خود را تمرکز ویژه بر رونق بخشی به حوزه مسکن از طریق حمایت ویژه از عرضه کنندگان بخش مسکن قرار داده است و توانسته با تدارک یک سبد تسهیلاتی متنوع به تمامی نیازهای متقاضیان اخذ تسهیلات در تمامی بخش های مسکن پاسخگو باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000