وزیر راه و شهرسازی:

پرونده مسکن مهر اردبیل تا پایان سال بسته می‌شود

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۰/۱۴
امروز کار ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در سطح کشور شروع کرده‌ایم و در هیچ کجا پروژه تعطیل نداریم، مگر پروژه‌ای که در دستگاه قضایی پرونده داشته باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم ساخت ۵۴۰ واحد مسکونی اقدام ملی اظهار کرد: در استان اردبیل شاهد افتتاح پروژه‌هایی بودیم که حدودا ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برده است و ما ۴۵۶ میلیارد تومان آن را شامل فرودگاه،‌ سایت هواشناسی، بزرگراه، بهبود راه اصلی و احداث راه های فرعی افتتاح کردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این کار ساخت ۹۰۶ واحد مسکونی مسکن مهر به اتمام رسیده است و تا پایان سال جشن اختتامیه مسکن مهر استان اردبیل را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که طرح اقدام ملی مسکن نیز امروز در شهر اردبیل کلید خورد،‌ عنوان کرد: مهم است زمین هایی که ساخت‌ و ساز در آن‌ها انجام می‌شود، در محدوده شهر بوده و از امکانات زیر ساختی برخوردار باشد. مکان‌یابی واحدهای مسکونی باید به گونه‌ای باشد که ساکنان پس از احداث واحد‌های مسکونی بتوانند از تاسیسات زیربنایی، رو بنایی و خدمات مورد نیاز زندگی روزمره برخوردار شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که امروز کار ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در سطح کشور شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: نکته مهم در ساخت‌ و‌ ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی که امروز در کشور دنبال می‌کنیم، این است که در هیچ کجا پروژه تعطیل نداریم، مگر پروژه‌ای که در دستگاه قضایی پرونده داشته باشد.

در برخی شهرها ۶۰ درصد ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط نیستند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن مهم این است که بتوانیم نیازمندان واقعی را ثبت‌نام کنیم، توضیح داد: اکنون در برخی شهرها حدود ۶۰ درصد از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، واجد شرایط نیستند. به همین دلیل غربالگری انجام می‌دهیم تا بعد از آن وارد فاز دوم ثبت نام شویم.

وی ادامه داد: در تعدادی از شهرها زمین را به خود مردم واگذار می‌کنیم. تهیه نقشه، نظارت، پشتیبانی، استفاده از کارت اعتباری برای خرید مصالح و معرفی به بانک برای اخذ تسهیلات نیز انجام می‌شود، تا خود مردم به شکل گروهی واحدهای خود را بسازند. جایی که هم نیاز به ساخت با تراکم بالا وجود دارد، از خدمات سازندگانی که به شکل‌های مختلف با آن‌ها قرداد یا تفاهم نامه انعقاد کرده‌ایم، استفاده می‌کنیم. از جمله ستاد اجرایی حضرت امام (ره) که کار ساخت ۵۰ هزار واحد را بر عهده دارد.

احداث مسکن برای دهک‌های ۱ تا ۳ درآمدی

اسلامی با اشاره به این که در طرح اقدام ملی مسکن سه کار مکمل انجام شده است، تصریح کرد: اول این که ظرفیت همه نهادها و دستگاه‌ها را در این فرآیند به کار گرفتیم. اقدام دوم این بود که توسط رییس جمهور در شورای عالی مسکن به بانک مرکزی و بانک مسکن ابلاغ شد تا ۲۰درصدسقف منابع تسهیلات بانکی که در سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است را به بخش مسکن تخصیص دهند. با این روش می‌توانیم با اعتباراتی که تحصیل می کنیم نهضت خانه سازی را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اقدام سوم این بود که با دستگاه‌های مختلف تفاهم نامه امضا کرده ایم که اراضی خود را در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار دهند. به علاوه این که برای برخی از اقشار مختلف امتیازاتی در نظر گرفته شد و از جمله برای وزارت آموزش و پرورش برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان تفاهم نامه امضا کردیم. تفاهم نامه‌هایی نیز با وزارت کار و رفاه تامین اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و با سازمان نیروهای مسلح برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسید.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: اخیرا نیز ستادی تشکیل داده‌ایم تا برای دهک‌های یک تا سه درآمدی مسکن احداث کنیم. در این مسیر تمام فعالان این حوزه را گرد هم آورده‌ایم تا بتوانیم از طریق ستادهای استانی محرومیت زدایی از مناطق را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

مهاجرت معکوس با احداث مسکن روستایی

وزیر راه و شهرسازی با تکرار این بخش از بیانات مقام معظم رهبری درباره مسکن که "اگر مسکن را فعال کنیم اشتغال نیز فعال خواهد شد"، گفت: در بحث مسکن روستایی منابعی از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است و به شهادت آمار و ارقام این امر منجر به بازگشت مهاجران به روستاها شده که می‌توان از این روند با عنوان مهاجرت معکوس یاد کرد. در بازدیدهای امروز، روستاییان تاکید داشتند که ما در روستای خود جاذبه های توریستی داریم و اگر به ما امکانات داده شود، ترجیح می‌دهیم در روستای خود بمانیم.

وی در ادامه افزود: باید به این موتور محرکی که هم امید آفرین است و هم اشتغال ایجاد می‌کند، به شکل نهضتی پابرجا نگاه کرده و تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم تا هم خانه اولی‌ها و هم کسانی که فاقد مسکن هستند و نیز دهک های ۱ تا ۷ درآمدی را تحت پوشش قرار دهیم. دهک‌های ۸، ۹و ۱۰ درآمدی همواره این توان را دارند که مسکن مورد نیاز خود را تامین کنند.

اسلامی با اشاره به بودجه عمرانی کشور در بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه های عمرانی که امیدوارم نمایندگان مجلس آن را حفظ کنند،‌ در همین شرایط پراز مشقت و سختی ناشی از تحریم ها بیش از ۴۰درصد نسبت به سال ۹۸ رشد دارد.

احداث ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در اردبیل تا پایان دولت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن میانه-اردبیل گفت: تکمیل این پروژه نیاز به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و اکنون عملیات روسازی آن آغاز شده است. فاز اول آن از اردبیل آغاز شده و پیمانکار روسازی نیز از سه هفته آینده وارد اردبیل شده و کار را شروع می کند. امیدوارم این پروژه طبق زمانبندی به ثمر برسد.

اسلامی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات این پروژه از محل ظرفیت ماده ۵ و ۶ تامین شده است،‌ افزود: به دنبال این هستیم که تا پایان دولت حدود ۱۰۰ کیلومتر به راه‌های اصلی و بزرگراه‌های استان اضافه کنیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000