آمارهای بانک مرکزی از عملکرد شبکه بانکی نشان می دهد

رشد ۱۳ درصدی سپرده های بانکی در نیمه اول امسال

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۱۰/۱۸
بانک مرکزی آمارهای مانده سپرده و مانده تسهیلات بانکی در شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،‌ آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که مانده کل سپرده ها در پایان شهریور ماه ۹۸، به حدود ۲۳۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است. گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که مانده کل سپرده ها در پایان شهریورماه به نسبت اسفند ماه حدود ۲۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. به عبارت دیگر سپرده های بانکی در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که آمارها نشان می دهد در ۶ ماه نخست سال ۹۷، مانده کل سپرده ها حدود ۱۸۰۵ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۶ ماهه آن 10 درصد بوده است. در نتیجه آمار ها نشان می دهد که در نیم سال نخست سال جاری سپرده های بانکی از رشد بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده اند. از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که مانده سپرده ها در شهریورماه به نسبت مردادماه با رشد 4 درصدی همراه بوده که این رشد در ۱۰ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

بانک مرکزی آمار سپرده های نظام بانکی پس از کسر سپرده قانونی را نیز منتشر می کند. براساس گزارش نهاد پولی و بانکی کشور، در پایان شهریور ماه سال جاری سپرده ها بعد از کسر سپرده قانونی به حدود ۲۱۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ۹۷ حدود ۲۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

گزارش بانک مرکزی در شهریورماه نشان می دهد که مانده کل تسهیلات بانکی به ۱۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. به عبارت دیگر رشد نقطه به نقطه تسهیلات بانکی در پایان شهریور ماه 23 درصد بوده است. از سوی دیگر آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد ۶ ماهه تسهیلات بانکی 11.5 درصد بوده است. در واقع مانده کل تسهیلات در پایان شهریور ماه به نسبت اسفند ماه با افزایش ۱۷۳ هزار میلیارد تومانی مواجه بوده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد مبلغ تسهیلات دهی نیز در شهریور ماه به نسبت مرداد ماه با رشد 4.6درصدی مواجه بوده است. این افزایش ماهانه از اسفند ماه سال گذشته بی سابقه بوده است.

یکی از شاخص هایی که در گزارش بانک مرکزی دیده می شود، نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی است. براساس آمار بانک مرکزی این نسبت در شهریور ماه 79.8 درصد بوده است. این نسبت در مرداد ماه 79.3 درصد بوده که کمترین مقدار تاریخی ثبت شده از این نسبت است. در شهریور ماه این نسبت با حدود نیم واحد درصد افزایش ماهانه مواجه شده است. بررسی روند نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی نشان می دهد به طور کلی در سال های اخیر یک روند نسبتا نزولی داشته اما در شهریور ماه این نسبت با تغییر جهت مواجه شده است. این نسبت نشان می دهد که چه درصدی از سپرده های بانکی توسط بانک ها تسهیلات دهی شده است. در واقع این نسبت شاخصی است که نسبت مخارج به منابع نظام بانکی را نشان می دهد. کاهش این نسبت می تواند به دلیل افزایش میزان سپرده گیری به نسبت تسهیلات دهی بانک ها باشد یا از سوی دیگر در سمت تقاضا، تسهیلات با تقاضای کمتری مواجه بوده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000