پیشنهاد تغییر الگوی نوسازی بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۱۲
یک کارشناس بازار مسکن علل افت ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده شهر تهران را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، جواد زارعی کار شناس بازار مسکن در حوزه بافت فرسوده با بیان اینکه روند ساخت و ساز در بافت فرسوده تابعی از کل بازار ساخت و ساز شهری است، اظهار کرد: بازار مسکن در تاثیرات پیشین و پسین در مناطق شهری دارای همبستگی است. از این رو همزمان با کاهش تیراژ ساخت و ساز در سایر مناطق شهری در صورتی که تدابیر لازم برای انتقال سرمایه گذاری های ساختمانی به بافت فرسوده اندیشیده نشود کاهش ساخت و ساز در هسته فرسوده شهر قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: آمار ارائه شده از وضعیت ساخت و ساز در شهر تهران از ابتدای سال تاکنون نشان دهنده این است که احداث واحدهای مسکونی در مناطق شهری متأثر از ادوار تجاری مسکن، بازارهای موازی مسکن در بخش اقتصاد، وضعیت اقتصاد کلان کشور و سایر متغیرهای پولی مالی است. ممکن است مولفه هایی همچون قیمت گذاری و مداخله های دولت در طرف عرضه، در مقاطعی جواب بدهد ولی این سیاست ها و برنامه ها بیشتر نقش مُسکن بوده و کوتاه مدت است.
وی با بیان اینکه مسکن در بافت های فرسوده را نمی توان جدا از بخش مسکن در بعد کلان آن در نظر گرفت و تابع شرایط کلی این بخش پیش خواهد رفت، تصریح کرد: با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن و دو برابر شدن قیمت ها، ممکن است تقاضای خانه ها بصورت خفیف به سمت مناطق پایین تر سوق یابد. از این رو با افزایش تقاضا، ممکن است قیمت خانه ها در این مناطق افزایش نسبی داشته باشد.
وی در عین حال گفت: با توجه به بسته های تشویقی شهرداری و دولت، و عدم تخصیص منابع لازم توسط دولت، مشوق ها در دستیابی به اهداف نوسازی کارایی لازم را ندارند و تاثیر بسزایی در روند تولیدی در بافت های فرسوده نخواهد داشت. البته این نکته قابل توجه است که در برنامه ریزی برای نوسازی بافت های فرسوده، لازم نیست مدیران شهری برای همه ابعاد و عوامل، راه حل داشته باشند، بلکه ضمن شناخت همه عوامل، برای عوامل کلیدی ارائه راهکار کنند. به عنوان مثال ضمن شناسایی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی محله های فرسوده، چند راهکار کلیدی همچون توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی محله را مورد هدف قرار دهند.
وی همچنین پیشنهاد داد: بهتر است تامین مالی در نوسازی بافت های فرسوده، کمتر به نوسازی مسکن و بیشتر به خدمات و توسعه اقتصادی محله ها سوق پیدا کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000