هیبنا گزارش می دهد:

اثر افزایش تسهیلات مسکن بر بازار ملک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۱/۱۲
داده های آماری و مشاهدات میدانی از اثر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بر بازار معاملات خرید و فروش مسکن خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا, نتایج تحقیقات میدانی نشان می دهد افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن منجر به افزایش حضور متقاضیان مصرفی در بازار مسکن شده و سطح معاملات خرید مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.

اوایل دی ماه امسال سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن تا دو برابر افزایش یافت. نتایج تحقیقات میدانی و بررسی های به عمل آمده از بازار معاملات مسکن نشان می دهد این رویداد یکی از مهمترین عوامل تداوم رشد حجم معاملات خرید مسکن در دی ماه بوده است.داده های آماری رسمی نیز این موضوع را تایید می کند.

براساس آمار رسمی بانک مرکزی تعداد معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در حالی در دی ماه امسال از مرز ۱۰ هزار فقره گذشت که یکی از مهمترین عوامل این رویداد را می توان به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق بدون نیاز به سپرده گذاری و طی دوره مشخص برای دریافت تسهیلات معرفی کرد.

این در حالی است که طی ماه های اخیر به استثنای آذر ماه که حجم معاملات خرید مسکن نسبت به ماه های قبل از آن به میزان قابل توجهی رشد کرد سطح معاملات خرید مسکن همواره کمتر از ۴ هزار فقره به ثبت رسید.

نتایج بررسی های انجام شده حاکی است افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در ابتدای زمستان منجر به افزایش دمای معاملاتی بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی شده است.

این موضوع به خصوص در مناطق مصرفی مرکزی و نیمه جنوبی تهران به شکل محسوس تری دیده می شود.

بنا بر اعلام فعالان بازار مسکن شهر تهران بخشی از متقاضیان قدیمی بازار مسکن که به دلیل جهش قیمتی سال ۹۷ و ادامه آن در ابتدای سال ۹۸ دچار ضعف بنیه مالی شده و به ناچار از بازار خارج شدند هم اکنون با اتکا به رقم افزایش یافته تسهیلات خرید جست و جوی خود در بازار مسکن را از سر گرفته و در مواردی اقدام به خرید آپارتمان کرده اند.

دی ماه امسال بنا بر اعلام فعالان بازار مسکن مناطق جنوبی تهران بخشی از معاملات خرید مسکن از سوی این افراد انجام گرفته است.از سوی دیگر بخش دیگری از معاملات مسکن نیز به نوع دیگری از تقاضای مصرفی اختصاص داشته است که این گروه از متقاضیان نیز به پشتوانه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن اقدام به ورود به بازار و انجام معامله ودر نتیجه اثرگذاری بر حجم کل معاملات خرید و فروش مسکن در ماه ابتدایی زمستان کرده اند.

بخشی از معاملات خرید مسکن در دی ماه به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان تبدیل به احسن واحدهای مسکونی انجام گرفت.این گروه از متقاضیان که خواهان جابه جایی در بازار مسکن بودند اما به دلیل شرایط قیمتی منتظر مساعدتر شدن شرایط بودند پس از افزایش سقف تسهیلات مسکن وارد بازار شدند.

به خصوص آنکه این احساس در این گروه از متقاضیان شکل گرفت که واحدهای فعلی آنها از سوی خانه اولی ها دارای متقاضی است و در فرآیند فروش آنها برای تبدیل به احسن واحدها دچار مشکل نخواهند شد.

هم اکنون سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در شهر تهران برای متقاضیان انفرادی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین تا ۲۰۰ میلیون تومان است.متقاضیان همچنین امکان دریافت همزمان تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله را نیز دارند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000