بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در بهمن ماه

کاهش تورم ماهانه بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۲/۰۳
آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن در بهمن ماه به رقم ۱.۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش ۰.۱ واحد درصدی را ثبت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار ایران آخرین تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در بهمن ماه سال جاری را منتشر کرد. شاخص بهای مصرف کننده، برای تغییرات قیمتی برخی از کالاهای مصرفی در سبد خانوار محاسبه می شود. تغییرات این شاخص، معیاری برای محاسبه تورم در اقتصاد ایران است. علاوه بر این، در شاخص بهای مصرف کننده آمار گروه های اصلی و بخش ها به تفکیک مشخص شده است. یکی از گروه های مهم در این گزارش، بخش مسکن است. آمارها نشان می دهد که شاخص بهای بخش مسکن در بهمن ماه سال جاری به رقم 169.2 واحد رسیده است. بر اساس این شاخص تورم ماهانه بخش مسکن به میزان 1.6 درصد گزارش شده است. بررسی ها نشان می دهد که تورم ماهانه بخش مسکن در دی ماه معادل با 1.7 درصد بوده است. بنابراین با توجه به این آمار، از سطح تورم ماهانه این بخش کاسته شده است. وزن بخش مسکن در گزارش شاخص بهای مصرف کننده معادل با 31.1 درصد است. به این معنی که حدود یک سوم از وزن شاخص بهای مصرف کننده را بخش مسکن تشکیل می دهد و بنابراین تغییرات آن اثر قابل توجهی در شاخص بهای مصرف کننده دارد. علاوه بر این آمار، می توان نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش را نیز در گزارش مرکز آمار ایران مشاهده کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه در حقیقت نشان می دهد که رشد شاخص بهای مصرف کننده در بهمن ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به چه میزان افزایش پیدا کرده است. بررسی ها نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در بهمن ماه معادل با 23.4 درصد است. این رقم در دی ماه سال جاری به میزان 21.8 درصد گزارش شده بود. بنابراین به رغم کاهش تورم ماهانه در بهمن ماه نسبت به دی ماه، روند تورم نقطه به نقطه افزایشی بوده است. البته این افزایش به این معنی نیست که در ماه های آینده نیز بتوان پیش بینی کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه بخش مسکن رشد کند، زیرا تورم ماهانه این بخش کاهشی بوده است.

همچنین آمارها نشان می دهد که تورم متوسط بخش مسکن در آذرماه تغییری نکرده است و در سطح 23 درصد متوقف شده است. تورم متوسط تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در 12 ماه منتهی به یک ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل را در نظر می گیرد. مرکز آمار ایران علاوه بر آمار شاخص گروه ها، آمار کلی تورم بهمن ماه را نیز منتشر کرده است. بر اساس جزییات منتشر شده در این گزارش، نرخ تورم ماهانه کل به رقم 1/1 درصد رسیده است. این رقم در دی ماه سال جاری به میزان 0.8 درصد گزارش شده بود. در نتیجه روند نرخ تورم ماهانه افزایشی بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه کل نیز در دومین ماه زمستان رقم 25 درصد گزارش شده است. این رقم نسبت به ماه قبل کاهشی 1.3 واحد درصدی را ثبت کرده است. بنابراین طی یک ماه تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجهی داشته است. نرخ تورم متوسط کل نیز در بهمن ماه 37 درصد گزارش شده که این رقم نیز نسبت به ماه قبل افت 1.6 درصدی داشته است. در نتیجه آمار کلی در بهمن ماه گویای روند کاهشی تورم است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000