مدیرعامل بانک مسکن در آستانه سال جدید تشریح کرد:

امیدواریم هدف سال ۱۴۰۰ در پایان سال ۱۳۹۸محقق شود

چهاردستاورد بزرگ بانک مسکن در سال 98 از زبان مدیرعامل بانک معرفی و تشریح شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، این بانک با توجه به مأموریت استثنایی در اقتصاد همواره به لحاظ بنیه مالی و اعتباری از درجه حساسیت بالایی برخوردار است.

مأموریت اصلی بانک مسکن، تأمین مالی بخش مسکن و ساختمان به حداقل سه شکل ممکن است. در شکل اول این بانک خود را مسوول و متعهد برای حمایت تسهیلاتی از خانه اولی ها بخصوص خانوارهای فاقد مسکن در دهک های متوسط و البته متوسط رو به پایین می داند. در حال حاضر مهمترین محصولات در سبد تسهیلات بانک مسکن از جمله تسهیلات صندوق یکم با نرخ سود 6 و 8 درصد مختص خانه اولی های جوان است به گونه ای که تسهیلات 6 درصدی به آن دسته از افرادی که قصد صاحب خانه شدن در بافت های فرسوده شهرها را دارند تعلق می گیرد. این نوع تسهیلات به خوبی شکل اول مأموریت بانک مسکن را محقق می کند.

در شکل دوم، بانک مسکن خود را متعهد به تنظیم بازار مسکن برای عدم مواجهه با نوسانات شدید قیمتی و همچنین فازهای رکود و رونق می داند.

در این مسیر بانک مسکن در مواقعی همچون سال جاری که رکود معاملات خرید و فروش مسکن به سمت تشدید شدن در حرکت بوده تلاش کرده محصول جدید در سبد تسهیلات خرید مسکن تعریف، طراحی و به میدان بیاورد. آخرین نمونه از این اقدام ابتدای زمستان امسال صورت گرفت که سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها از 50 درصد تا 100 درصد افزایش پیدا کرد. ماه گذشته اثر این افزایش در سقف تسهیلات خرید مسکن به شکل افزایش معاملات خرید خانه ‌و آپارتمان در همه شهرها بروز کرد و در عمل مانع از سنگین تر شدن رکود در بازار مسکن شد.

در شکل سوم نیز بانک مسکن همواره حامی مالی سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی برای افزایش عرضه بوده است. طی دو سال اخیر بانک مسکن با تعریف سبد متنوعی از تسهیلات ساخت مسکن آن هم از نوع بدون نیاز به سپرده گذاری به شکل هوشمندانه باعث هدایت سازنده ها و تولیدکنندگان مسکن به سمت بافت فرسوده و همچنین استفاده بیشتر از فناوری های نوین در ساخت مسکن شد.

بانک مسکن تنها بانک تأمین کننده اعتبارات و منابع مالی و تسهیلاتی مورد نیاز بخش مسکن است و لذا هر نوع اتفاق مثبت در متغیرهای مالی و پولی این بانک باعث توانمندتر شدن بانک مسکن برای حمایت بیشتر از بخش مسکن و ساختمان می شود.

اکنون در آستانه سال جدید کارنامه مالی و پولی بانک مسکن مربوط به سال 98 بیانگر اتفاقات مثبت در این حوزه است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد: بانک مسکن در سال 98 چهار دستاورد بزرگ را کسب کرد که یکی از آنها «هدف سال 1400» تعریف شده بود اما بسیار امیدواریم دو سال زودتر محقق شود.

رحیمی انارکی با تشریح جزییات این دستاوردها افزود: بطور قطع همکاری و مساعدت تک تک همکاران من در بانک مسکن به عنوان اعضای خانواده بزرگ بانک مسکن چه در مجموعه صف و چه در ستاد مرکزی طی سال 98 نقش اساسی در تحقق این دستاوردها داشته است آن هم در شرایطی که انبوه مشکلات و مسایل اقتصادی و غیراقتصادی در جامعه طی سال جاری وجود داشت.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه «انضباط مالی» در بانک طی سال 98 بسیار پررنگ بود گفت: امسال به احتمال بسیار زیاد صورت های مالی سال 98 بانک مسکن بدون زیان و با رشد مثبت، نهایی و تدوین خواهد شد. این اولین دستاورد بزرگ بانک مسکن است که در شرایط رکود و با محدودیت های شدید اعتباری محقق می شود.

رحیمی انارکی درباره جزییات این دستاورد گفت: از سال 96 با قطع یارانه های مسکن مهر و همچنین سایر اقداماتی که بانک در حوزه های مربوط به مالیات ،تسعیر نرخ ارز و ثبت ذخایر جدید و ... مکلف به انجام شدمجموعاً حدود 100 هزار میلیارد ریال زیان طی سال های 1396 و 1397 شناسایی کرد. خوشبختانه با انجام اقدامات لازم از جمله عدم شرکت در رقابت نرخ سود سپرده و همچنین افزایش بهره وری ( افزایش سایر درآمدها و کاهش هزینه ها و ...) موفق شدیم سال 96 را با زیان حدود 29 هزار میلیارد ریال و سال 97 را با زیان حدود 20 هزار میلیارد ریال به اتمام برسانیم . اما تلاش همکاران ما در بانک مسکن و کارهای ریاضتی در مجموعه بانک در کنار نوآوری های مالی و اعتباری که در سال 98 در بانک مسکن صورت گرفت باعث شد مطابق آخرین اطلاعاتی که از صورت های مالی امسال کسب کردم، زیان بانک به حداقل رقم ممکن رسیده است و با تمهیداتی که صورت داده ایم امیدوار هستم در پایان سال مالی 98 بتوانیم صورت های مالی سال را بدون زیان و حتی با رشد مثبت نهایی کنیم.

مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: این دستاورد به عنوان یک هدف برای تحقق در سال 1400 طراحی شده بود اما انشاا... دو سال زودتر محقق می شود.

رحیمی انارکی درباره دومین دستاورد بانک مسکن در سال 98 گفت: امسال برای اولین بار بانک مسکن به درآمد حاصل از «حق الوکاله 3 درصدی درآمد بانک» دست پیدا می کند که در طی سال ها ی گذشته بی سابقه بوده است. در حال حاضر که هنوز سال 98 به پایان نرسیده است حدود 2.97 درصد از این درآمد 3 درصدی محقق شده است. این وضعیت مثبت در شرایطی است که بانک مسکن سال 98 را به لحاظ نقدینگی به صورت منفی (عدم تعادل) آغاز کرد و تلاش کرد از طریق بازار بین بانکی، تراز نقدینگی خود را متعادل کند اما خوشبختانه در حال حاضر که سال رو به پایان است، تعادل مثبت برقرار شده است که این هم با تلاش تک تک اعضای خانواده بانک مسکن در سراسر کشور تحقق پیدا کرده است.

رحیمی انارکی سومین دستاورد بزرگ بانک مسکن در سال 98 را رشد در پرداخت تسهیلات در سال جاری علیرغم محدودیت های شدید در رقابت با شبکه بانکی در جذب سپرده عنوان کرد و گفت:در حوزه پرداخت تسهیلات در سال 98 حداقل 10 درصد رشد نسبت به سال 97 داشته ایم.

چهارمین دستاورد سال 98 بانک مسکن نیز اقدامات اساسی برای بهبود ساختار کلی بانک در جهت چابک تر شدن و افزایش بهره وری بوده است که این موضوع خود عاملی برای تحقق سه دستاورد اول است.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه گفت و گو با هیبنا با اشاره به مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا هم برای مردم ایران و هم برای خانواده بانک مسکن در مسیر خدمت رسانی به شهروندان ایجاد کرده است، افزود: طی روزهای اخیر با شیوع این ویروس مرگبار، در مجموعه بانک مسکن اقدامات تقابلی برای افزایش ضریب ایمنی و سلامت پرسنل صورت گرفت که از جمله آنها دورکاری پرسنل، شیفت بندی، مرخصی بیماران خاص و همچنین مرخصی پرسنل خانم دارای فرزند زیر 8 سال است.

رحیمی انارکی تأکید کرد: حدود 50 درصد از نیروها و پرسنل بانک مسکن مشمول تغییر سبک کار در دوره کرونا شده اند. همچنین با اختصاص مبالغی کمکی به پرسنل بانک مسکن بخشی از بودجه خرید تجهیزات ضدعفونی برای خانواده ها را متقبل شدیم.

مدیر عامل بانک مسکن در پایان ضمن تشکر و بیان خدا قوت به پرسنل بانک مسکن در این دوره گفت: پرسنل بانک مسکن و سایر بانک ها در خط مقدم ارایه سرویس و خدمات رسانی به شهروندان هستند و در این روزها که کرونا باعث شده بخشی از مردم برای حفظ سلامت خود در خانه بمانند، پرسنل بانک همواره با حضور در شعب از هیچ خدمتی به مردم فروگذار نکردند و کارنامه درخشانی از ایثار و خدمت به مردم برای خود و بانک مسکن ارایه کردند.

وی افزود : همیشه در شرایط سخت و بحرانهاست که همه کارکنان ، مدیران و خدمت گزاران به مردم مشخص می شود که به لطف خداوند کارکنان صف و ستاد بانک مسکن و نظام بانکی بانک کشور در این وحله به خوبی با عزت نفس ظاهر و با درخششی وصف ناشدنی سال را به پایان رسانیدند.

مدیر عامل بانک مسکن ،همچنین با تبریک سال جدید اظهار امیدواری کرد : که سال 1399 سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای همه ملت ایران و کارکنان بانک مسکن باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000