رکورد رشد بخش ساختمان شکسته می شود

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مرکز آمار ایران در گزارشی به برآورد رشد اقتصادی سال ۹۸ پرداخت. نکته قابل توجه در این گزارش، پیش بینی بالاترین رشد برای بخش ساختمان طی هشت سال گذشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار پیش بینی کرده است رشد بخش ساختمان در سال ۹۸ معادل ۹.۶ درصد باشد. این میزان رشد در مقایسه با سایر بخش ها بالاترین رقم محسوب می شود.

مرکز آمار برآورد کرده، ساختمان در مجموع سهم سه دهم درصدی در رشد فعالیت های عمده اقتصادی خواهد داشت.

بخش ساختمان در محاسبات اقتصادی به دو زیر بخش احداث ساختمان های مسکونی و سایر ساختمان ها تقسیم می شود. سایر ساختمان ها می تواند شامل ساختمان های صنعتی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی،تجاری و زیر بنایی باشد. در بخش زیر بنایی سد، تونل، پل، جاده و ... نیز به عنوان ساختمان در نظر گرفته میشوند.

مرکز آمار محاسبات بخش ساختمان را براساس اطلاعات عملکرد پرداخت عمرانی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام داده است.

براین اساس، تغییرات ارزش افزوده خش ساختمان از فصل زمستان ۹۷ افزایشی بوده است و در نه ماهه نخست سال جاری نیز این روند مثبت ادامه پیدا کرده به گونه ای که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

در سه ماهه اول سال ۹۸، رشد بخش ساختمان ۷.۱ درصد بوده و در شش ماه اول امسال نیز ۸.۴ درصد رشد محاسبه شده است

اما در نه ماهه اول ۹۸، رشد بخش ساختمان به ۹.۶ درصد رسیده است.

در مجموع مرکز آمار پیش بینی می کند بخش ساختمان در پایان سال ۹۸، با رشد ۹.۶ درصدی به کار خود خاتمه دهد بنابراین گرچه برای سه ماهه آخر سال برآورد اعلام نشده است اما وضعیت در زمستان نیز بهتر از فصل پاییز پیش بینی می شود.

نکته مهم آنکه در این صورت، رشد ۹.۶ درصدی یک رکورد نیز برای بخش ساختمان محسوب می شود. ردیابی داده های مرکز آمار تا سال ۹۱ نشان می دهد در هشت سال گذشته بخش ساختمان چنین میزان رشدی را تجربه نکرده است. در واقع پیش از این در هفت سال گذشته تنها رشد مثبت مربوط به سال ۹۶ بوده که در آن سال رشد بخش ساختمان ۳.۷ درصد گزارش شده است.

بنابراین پیش بینی می شود پرونده بخش ساختمان در سال ۹۸ نیز با علامت مثبت بسته شود تا این بخش دومین تجربه خود در دمای بالای صفر درجه را پشت سر بگذارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000