هیبنا بررسی می کند

چشم انداز اقتصاد کلان در سال ۹۹

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بررسی ها نشان می دهد که در سال آینده تداوم تحریم ها و فضای نااطمینانی حاصل از کرونا می تواند بر فضای اقتصاد کلان اثر بگذارد، اما با گذر از این دو بحران فضای اقتصاد کلان روزهای خوبی را سپری خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی ها حاکی از آن است که در سال 1398 فضای اقتصاد کلان به سمتی حرکت می کرد که نوسانات ارزی در نیمه نخست سال به حداقل رسیده بود. از سوی دیگر، حتی با وجود تشدید تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا، اقتصاد به سمت یک ثبات در حال حرکت بود. آخرین آمارهای رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که در سه ماهه سوم سال جاری رشد اقتصادی بدون نفت به رقم 3/3 درصد و همچنین رشد اقتصادی با نفت نیز 2.1 درصد گزارش شده بود. این آمارها تایید می کند که در فصل پاییز اقتصاد کشور از رکود خارج شده است. این خبر می توانست نقطه عطفی در روند اقتصاد کشور محسوب شود، زیرا قبل از این فصل، تمام آمارهای رشد اقتصادی فصلی در شرایط تحریم منفی گزارش شده بود. در فصل سوم، رشد ارزش افزوده بخش ساختمان نیز توانست به شکل قابل توجهی افزایش یابد و فضای رکودی قبل را پشت سرگذارد. در این شرایط بانک ها نیز نقش ویژه ای ایفاد کردند و توانستند با اعطای تسهیلات خرد و کلان، اقتصاد کشور را حمایت کنند. از سوی دیگر، نرخ تورم نیز روند نزولی را پشت سرگذاشت و پیش بینی می شود تا پایان سال نرخ تورم متوسط به سطح 35 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به حدود 20 درصد نزدیک شود.

در شرایط کنونی که رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفته بود و نرخ تورم نیز به روند کاهشی خود ادامه می داد، تنها یک موضوع شرایط را برای اقتصاد کشور سخت کرده و آن شیوع بیماری کرونا است. شیوع این بیماری در حالی که اقتصاد کشور در شرایط تحریمی به سر می برد، ضربه سختی به پیکره اقتصاد کشور زد و بسیاری از کسب و کارها را به معرض تعطیلی کشانده است. از سوی دیگر، امکان دارد این شرایط در سه ماه نخست سال آینده نیز تداوم داشته باشد و باز اقتصاد شرایط رکودی را تجربه کند. در بسیاری از کشورها، سیاستگذاران بسته ضد رکودی را در این شرایط فعال کردند.به عنوان مثال، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به شکل بی سابقه ای کاهش داده است، کشورهای اروپایی نیز سیاست های انبساطی را در پیش گرفتند تا مانع تعمیق رکود شوند. در سال آینده اقتصاد کشور با این شرایط رکودی وضعیت خوبی را تجربه نخواهد کرد، اما کنترل بیماری باعث می شود که فضای اقتصاد به شدت به سمت بهبود سوق پیدا کند و اقتصاد ایران بتواند از ظرفیت های خالی ایجاد شده در زمان بیماری، برای تولید بیشتر استفاده کند. بنابراین اگر چه اقتصاد سال 99 در ابتدا فضای رکودی را تجربه خواهد کرد، اما با کنترل بیماری این شرایط به سمت رشد اقتصادی بالاتر و کنترل تورم حرکت خواهد کرد. بنابراین نیاز است که در گام اول، قدرت کنترل بیماری از سوی مسوولان افزایش یابد و شرایط برای عبور از این وضعیت مبهم فرآهم شود. در گام دوم، پس از این بیماری نیاز است از صنایع خرد و کلان حمایت شود، تا تولید کشور نیز بهبود یابد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000