هیبنا بررسی می کند

ضرورت رعایت ضوابط در نرخ سود بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۱/۱۸
بررسی ها نشان می دهد که رعایت ضوابط نرخ سود بانکی می تواند پیش نیاز حمایت بانک ها از اقتصاد کشور در شرایط موجود باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اخیرا خبرهای مبنی بر تغییر نرخ سود بانکی در برخی رسانه ها و فضای مجازی به گوش می رسد. برخی از رسانه ها با استناد به نامه ای از توافق بانک ها بر سر تغییر نرخ سود بانکی خبر می دهند. بانک مرکزی در یک اطلاعیه رسمی اعلام که این نهاد برنامه ای برای تغییر در نرخ سود سپرده ها ندارد. بنابراین به نوعی موضع خود را درباره نرخ سود بانکی اعلام کرد. از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهد که بانک ها توافق کردند که حداکثر نرخ سود سپرده ها برای اشخاص حقوقی به سطح 15 درصد برسد. البته که بانک مرکزی نیز پیش تر اعلام کرده بود که سقف نرخ سود برای سپرده ها 15 درصد باشد و بسیاری از بانک ها نظیر بانک مسکن این بخشنامه را رعایت می کردند. اما تخلف برخی از بانک ها یا موسسات اعتباری در رعایت نرخ سود بانکی باعث شده بود که در شرایط کنونی یک رویه هماهنگ میان بانک ها اتخاذ شود.
در این راه برای حصول توفیق همه جانبه باید تمامی بانک ها به بخشنامه های بانک مرکزی پایبند باشند و در این خصوص تخلفی از سوی بانکی رخ ندهد، البته که لازم است تمام بانک ها ضوابط بانک مرکزی را در هر زمان اجرا کنند. بانک مسکن در سال های اخیر همواره بر رعایت بخشنامه های سیاست گذار پولی تاکید کرده است. اگر چه این موضوع در برخی مواقع باعث ایجاد چالش هایی در رقابت نابرابر با برخی از دیگر بازیگران بازار پول شده است، زیرا رفتار برخی از بانک ها باعث عدم توازن در جذب منابع بانکی شده است، اما این موضوع باعث نشده که بانک مسکن از بخشنامه های بانک مرکزی و توافق بانک ها عدول کند. در شرایط جدید که فضای اقتصاد کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا با سختی روبرو شده است و بسیاری از بانک ها نیز با این شرایط سخت دست و پنجه نرم می کنند، لازم است که نظارت بانک مرکزی در بازار پول حکفرما باشد، تا شرایط لازم برای اجرای بخشنامه های سود بانکی، توسط همه بانک ها ایجاد شود.
در شرایط کنونی دولت برنامه هایی برای حمایت از مشاغل و خانوارها در دستور کار قرار داده است. به همین دلیل نیاز است که بانک ها با اعطای تسهیلات مناسب به یاری اقتصاد کشور حرکت کنند، اما بدون شک پیش نیاز این موضوع این است که بانک ها در شرایط کنونی به منابع پایدار دسترسی داشته باشند و بتوانند از اقتصاد کشور حمایت کنند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بحث کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی مطرح شده است، اما این کاهش نرخ بهره به طور گسترده باعث ناپایداری منابع بانک ها نمی شود، بلکه با توجه به رکود سمت تقاضا سعی شده که با بهره گیری از سیاست های انبساطی وضعیت اقتصاد را کمی بهبود دهند. در شرایط کنونی نیز بانک مرکزی کشور می تواند با بهره گیری از ابزارهای لازم سیاست های ضد رکودی را تحکیم بخشد، در این راه بانک مسکن، مانند تمامی بانک های توانمند کشور، از برنامه های توانمندسازی اقتصاد کشور استقبال می کند و امید دارد در این راه تمامی بانک ها ضوابط و استانداردهای موجود را رعایت کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000